Schema bekabeling dynamo, startmotor en accu

snapo6

Senior Member
Schema van Octavia 2002 dat @Joske heeft gepost is toch anders dan de mijne.
@Joske - kun je svp eea achterhalen van een Golf van 01-2001?

Heb vorige week eea kunnen bekijken maar niet alles vanwege drukte!
Heb volgende gezien:
- + van accu naar startmotor is 35 mm2
- - van accu naar chasis is 35 mm2
- + van dynamo naar accu is 16 mm2 (afgezekerd op accu 110A maar wordt gewijzigd naar 150A)

Nog te achterhalen:
- massa van startmotor
- massa van dynamo
 

EdK

Forumguru
In algemeen is het zo dat de min draad dezelfde dikte behoort te hebben als de plus.

Maar wat is reden dat zekering 110A gewijzigd word naar 150A ?
Want normaal is het zo dat de dikte aders bepaald wat max hoogte is van de zekering
En als je op de 16mm² 150A gaat afzekeren dan kan dit zorgen voor overbelasting van de ader ( warmte / verbranden ) en zou deze een stap hoger ( 25mm² ) moeten worden.
 

Cordoba

Forumguru
De zwaardere zekering zal te maken hebben met de zwaardere dynamo, maar daar moet dan inderdaad wel een draad lopen die zwaar genoeg is. Mogelijk dat de originele kabelboom al zo is uitgevoerd dat die zwaardere dynamo zonder problemen gemonteerd kan worden (hoef je geen verschillende variaties van kabelbomen te maken, alleen voor een zwaardere dynamo).
 

snapo6

Senior Member
Idd er is een 120A dynamo ingekomen en het is ook de bedoeling bekabeling te wijzigen naar 25/35 mm2.
 

Joske

Forumguru
ik doe mijn best nog even te kijken, maar ik beloof nog niets voor de moment ;)
(tijdsgebrek)
 

snapo6

Senior Member
Heb vorige week eea kunnen bekijken maar niet alles vanwege drukte!
Heb volgende gezien:
- + van accu naar startmotor is 35 mm2
- - van accu naar chasis is 35 mm2
- + van dynamo naar accu is 16 mm2 (afgezekerd op accu 110A maar wordt gewijzigd naar 150A)

Was een lekker klusweekend.

+ van dynamo naar accu vervangen door 25mm2 en afgezekerd met 150A zekering (dynamo was reeds geupgrade van 90A naar 120A), me happy, geeft toch een goed gevoel :)
 
Bovenaan Onderaan