Schema bekabeling dynamo, startmotor en accu

snapo6

Senior Member
Kan svp iemand een schema/tekening posten hoe de + en - kabels lopen tussen dynamo, accu en startmotor?

Daarnaast zou ik ook volgende willen weten:
- dikte van gebruikte kabels (mm2)
- maten van moeren/bouten/ogen waarmee de kabels aan bovengenoemde componenten bevestigd zijn

Gr,
Anoep
 

Joske

Forumguru
als ik tijd vind, kijk ik wel eens, heb jij juist nog een motorcode voor mij?

(hint: zet die motorcode ook in je handtekening, dan moet ik er niet naar vragen als je iets zoekt van schema's ;) )
 

Monteurtje

Forumguru
Accu - Dynamo. Een dikke plus kabel. Vanaf zekeringkast op accu naar dynamo. Los verkrijgbaar. Zitten de stekkers van aircopomp en de DF aansluiting ook aan.
Accu - Startmotor. Dat is de dikste kabel. Die gaat rechtstreeks vanaf de pluspool accu naar de startmotor.
Massa dynamo gaat via motorblok.
Massa startmotor. Zit aan de bevestigingsbout van de startmotor naar de carrosserie.
Massa accu zit aan de carrosserie vast.

Bevestiging is van de kabels op dynamo en startmotor, M8. Dopje 13
Op de accu M6, dopje 10
Massa carrosserie ook M8 volgens mij.
Dikte kabels moet uit stroomloopschema gehaald worden. Daar komt Joske vast mee op de proppen.

Als je van plan bent zelf kabels te maken met ogen eraan. Zorg ervoor dat de ogen heel goed aan de kabels zitten. Anders krijg je een overgangsweerstand. En de kabel van de dynamo heeft daar wel eens last van. En dan smelt je hele zekeringkast op de accu weg. Die kabel wordt heel heet. Heb mijn vingers al eens gebrand.
 

snapo6

Senior Member
Bedankt @Monteurtje

Gaat idd om kabelvernieuwing indien nodig. Ben het niet gelijk van plan, misschien in stapjes (25 tot 35 mm2 laskabel).
Er komt een 120A dynamo (origineel 90A) in en accu wordt waarschijnlijk vervangend door een MOLL EFB 80Ah.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
De files zitten niet in mijn Elsawin... sorry, ik vrees dat er een bugje geweest bij installatie van de Elsa destijds. Dus geen stroomloopschema's voor de moment voor je auto. :bloos:
 

Joske

Forumguru
Ik zal eens op andere manier proberen, heb niet zo veel tijd meer voor de moment, maar zal toch proberen ;)

momentje
 

Joske

Forumguru
aha!

gelukt :D

MAAR wel een "bouwjaar 2002" maar zo te zien maakt dat niet uit, kijk maar naar eerste pagina van het schema :jaja:

bekijk het even, ik heb dit vrij "snel" in mekaar geflanst, dus niet meer kunnen nakijken, is dit hetgeen je zocht?
 

Bijlagen

  • stroomloopschema O1 ASV 2002 startmotor dynamo etc.pdf
    1 MB · Weergaven: 24

snapo6

Senior Member
:bloemen:

Hier kom ik wel uit de voeten, heb ff vluchtig gekeken en kabels vernieuwen zou zefs niet nodig aangezien ze al op de juiste dikte zijn!
Vanavond een grondige check uitvoeren.
 

snapo6

Senior Member
Heb ff verder gekeken.
- positief van startmotor naar accu is 35mm2
- positief van dynamo naar accu is 25mm2

Waar zijn de massa/negatieve kabels gebleven?
 

Monteurtje

Forumguru
Dikte van de massakabel is ongeveer gelijk aan de plus van de startmotor. Misschien iets dunner. Dus 30 - 35 mm2
 

EdK

Forumguru
In het algemeen zou op de kabelschoen de dikte in mm² en de diamer van het gat moeten staan.
En bij sommige kabelschoen tangen ( helaas niet alle ) word tijdens het aanpersen van de kabelschoen op de kabel ook de draaddiameter erin geperst in de getalwaarde.

Maar ga niet met schuifmaat de buitendiameter meten op de isolatie maar dan op de binnenkern
Dit omdat vaak de ene fabrikant weer een dikkere of andere isolatie om het koper dondert dan de ander.
 

snapo6

Senior Member
Maar ga niet met schuifmaat de buitendiameter meten op de isolatie maar dan op de binnenkern
Dit omdat vaak de ene fabrikant weer een dikkere of andere isolatie om het koper dondert dan de ander.
En precies hierom was ik op zoek naar de schema waarop dit precies aangegeven is.
Dikte + kabels staat op toegevoegde schema aangegeven, - (massa) kabels niet!
 

EdK

Forumguru
En precies hierom was ik op zoek naar de schema waarop dit precies aangegeven is.

Vandaar dat ik ook in de niet geciteerde tekst het er over had dat er een kans is dat de kabeldiameter en gat doorsnede er op aangegeven staat.
Hiervoor moet je alleen we in algemeen even de kabelschoen lossen om het te kunnen lezen
 

EdK

Forumguru
Wat "got it " ??

de dikte's of de schema's ?

Zou wel prettig wezen voor een ieder dat je dit dan verder even deelt hier in topic zodat we allen in toekomst er ons voordeel uit kunnen halen..
 

snapo6

Senior Member
Snap je post.
Dikte van kabels kan ik wss volgende week achterhalen, dan vindt de dynamo wissel plaats.
 
Bovenaan Onderaan