Schakelmomenten dsg yeti

Ga ik proberen te regelen. Maar waarom komt garage niet met deze oplossing? als het zo eenvoudig is.

Weet ik niet, maar je kunt in ieder geval vragen of zij het willen doen en tegen welke prijs!
Daarna natuurlijk even een post plaatsen onder VAG-COM (7 plaatsen onder de yeti draad) en vragen of iemand je daarbij kan helpen.
Daar zit veel kennis.....
Succes
 
Nog even terugkomend op het bromprobleem:

Als dit brommen inhoudt, dat je net op de toerental-grens zit van de motor, waarin deze bij accelereren niet lekker oppakt. dan zou je daar echt wat aan moeten doen!
Ook m.b.t. het brandstofverbruik.
Het streven is immers een zo hoog mogelijk rendement van de motor en dat betekent niet onder alle omstandigheden het laagste toerental dat maar even mogelijk is.

In principe is de motor bij het hoogste koppel het zuinigst.
Dit toerental ligt toch veelal aanmerkelijk hoger dan het toerental waarbij net opgeschakeld is.

Wat men nu doet in de auto-industrie is, de afweging maken tussen optimale vullingsgraad (behaald bij max koppel) en een zo laag mogelijk toerental na opschakelen van de versnelling.

Die twee bijten elkaar soms en met name bij een automatische versnellingsbak.
Want deze schakelt soms door op het moment dat dit niet gewenst is.
Hier; door bij te laag toerental door te schakelen!

De S-stand zorgt natuurlijk voor opschakeling, waarbij het toerental dichter bij het maximum koppel ligt.
Maar ik denk dat dit meer dan 200 a 300 toeren betreft en dat is hier niet nodig.

Het gaat erom, hier net uit het te lage toerenbereik te komen door het opschakelen een 100-150 tal toeren uit te stellen.

Vergeet ook niet bij dit soort, door VAG-software, afgeregelde motoren na de opschakeling niet te fors te accelereren!
Dan gebruik je juist meer brandstof!

Bron: Autoschool Driebergen; gesproken met manager/ coordinator autotechniek
 

CaseyBasey

Actief lid
Bij de Yeti wordt het maximum koppel al gehaald bij 1500 toeren. In de S-stand wordt geschakeld bij een veel hoger aantal toeren en wordt beslist niet het gunstigste moment gekozen.
De brom wordt volgens mij niet veroorzaakt door een schakelmoment bij te lage toeren maar door nare resonanties die optreden bij een enkel exemplaar.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat lijkt me de spijker op de kop, m.d.v. dat mogelijk ook subjectieve individuele verschillen een rol spelen. Kan me voorstellen dat een bepaalde brom door de een wel en de ander niet of minder als storend wordt ervaren.
 
@andree

Omdat de meningen hier erg verschillen omtrent wat wel- of niet acceptabel is t.a.v. een brom bij lage toeren (het is tenslotte een subjectief gegeven) zou je voor de volgende praktische oplossing kunnen kiezen:

Ga naar enkele dealers toe en maak een (proef)rit met een gelijke auto.

Zijn deze oke, dat heb je ook iets om mee aan te komen bij je dealer.
Ervaar je echter dezelfde brom, die voor JOU hinderlijk is, vervolg dan het pad van aanpassing VAG-software
 

Pekel

Nieuw lid
Onderstaande tekst is afkomstig van de importeur.

Naar aanleiding van uw email hebben wij navraag gedaan bij de afdeling Technische Ondersteuning.



Deze afdeling heeft uw Yeti beoordeeld en heeft vastgesteld dat het zgn. ‘dreunen’ een constructief gegeven is. Het is technisch niet mogelijk de software van uw auto aan te passen, om zodoende de motor van uw Yeti met een hoger toerental te laten lopen.



Voor de volledigheid heeft de afdeling Technische Ondersteuning hierover navraag gedaan bij de fabriek, maar aanpassing is niet mogelijk omdat de auto dan niet meer voldoet aan de geldende emissie-eisen en verbruikscijfers die voor de Yeti 1.2TSI DSG vastgelegd zijn in de Europese typegoedkeuring.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik weet niet hoeveel km je er op hebt zitten en wat je rijstijl is. Aan je verbruik te zien kom je waarschijnlijk niet al te veel op de snelweg, tenzij je daar niet harder dan 100 rijdt.
De DSG bak gaat zich ook aanpassen aan je rijstijl, dus misschien kun je het ook daarin zoeken (iets meer "pit"). Nogmaals, ik speculeer natuurlijk maar een end weg bij gebrek aan relevante info. Ook heb ik allengs gemerkt dat het enige tijd vergde vooraleer ik helemaal doorhad hoe je het gedrag van de bak met de rechtervoet voor een groot deel kunt beinvloeden (op- en terugschakelen).
 
Tja.... een beetje te verwachten, dat de dealer en fabriek zo reageren.

En jammer dat dit niet echt helpt, want het dreunen blijft en daar heb je last van.
Onderzoek in ieder geval of dit exemplarisch is!

Is dit het geval, dan eens op het VAG-COM draadje vragen of je de schakelmomenten kan veranderen.
Want ik geloof niet dat het juist is wat de fabriek, technisch gezien, zegt.
Type goedkeuring in gevaar, akkoord; maar technisch kan het gewoon!
 
Persoonlijk denk ik van niet.
Het enige doel is, om het schakelpunt te verleggen naar een iets hoger toerental.
En dit heel gedoseerd. We hebben het over 150-200 toeren.

Bedenk, dat er ook een S-mode op de auto zit die dit veel extremer doet.
En dit is door de type-goedkeuring gekomen.
En je kunt in principe ook altijd in de S-mode rijden.

J.m.t.c.
 

andree

Nieuw lid
hallo
Een aanvulling cq verbetering op het omschrijven van mijn klacht. nl een bromtoon. Het betreft een 1.2 dsg, 4000km. Deze hinderlijke bromtoon, dreunen treedt op tussen de 70 en 85km/uur. De bak staat dan in 7 en tussen deze snelheden in draait de motor tussen de 1600 en 1850 toeren. Aangezien het maximum koppel begint bij 1500 toeren ,mag je verwachten dat de motor tussen deze 2 toerentallen niet mag tegenstribbelen, dus daar kan de dreun naar mijn idee niet van komen. Schakel je handmatig over bij die snelheid naar 6, dan loopt de motor als een naaimachientje en het verbruik is ook niet hoger, in sommige gevallen zelfs lager.Ook als je in 6 rijdt bij een toerental tussen 1600 en 1850 toeren ontstaat dezelfde dreun.Misschien wel een kritisch toerentalgebied waarbij de motor in onbalans is ?De enige oplossing is volgens mij de dsg-bak herprogrammeren, zodanig dat de 6 en 7 bij een hogere snelheid van 15 a 20 km ingeschakeld wordt.Mijn dealer uit Emmen heeft deze klacht gedeponeerd bij de importeur die berichtte dat deze klacht niet bekend is, maar mijn dealer is nog bezig een oplossing te vinden dus nog maar even afwachten.Ik zal jullie op de hoogte houden.
Andree
 
@andree: Het zou ook wel eens een gesneuveld 2 massa vliegwiel kunnen zijn. Dat zorgt er normaal gesproken voor bij kritische toerentallen van bak en/of motor trillingen e.d. in bedwang te houden. Hoe is het wegrijden vanaf stilstand, lekker soepel of altijd met een schok?
 

adjego

Actief lid
Ik heb gisteren in een Skoda Octavia 1.2 TSI DSG gereden, en heb er extra op gelet mbt dreunen/trillingen. Op een gegeven moment reed ik 57 km per uur, en de versnellingsbak stond in D6 wat resulteerde in een toerental van rond de 1200. Ik heb niks geen trillingen/dreunen vernomen, en bij het oprijden van een helling werd er vrijwel meteen teruggeschakeld naar D5. Vind het dus heel raar dat sommige 1.2 TSI DSG rijders in de Yeti hier last van hebben.
 

Pekel

Nieuw lid
Schakelmoment ligt bij de Yeti 1.2 TSI met DSG op 1100 rps, bij 1200 rps geen enkele dreun of trilling.
 

andree

Nieuw lid
dreunen yeti

het dreunen vindt niet plaats bij 1100 toeren maar begint bij 1600 toeren in z'n 7. Bij 1100 toeren is er bij mijn yeti ook geen dreun. Ik zou ter controle wel eens in een andere yeti met dsg willen rijden ,maar binnen een straal van 100 km bij mij vandaan is er geen dealer te vinden met een demo yeti met dsg.
 

Rosinfield

† In Memoriam
er is hier dus sprake van 2 verschillende klachten over deunen/brommen, bij verschillende toerentallen
 
Ik heb mijn Yeti nu bijna 3 weken en heb bijna 1000 km gereden. Ik heb niet echt last van een dreun, maar de DSG schakelt wel vroeger op dan de motor 'fijn' vindt: bij 48 km/u gaat hij naar de 6de en dan heb je dat gevoel van te lage toeren. Het gaspedaal durf je met die lage toeren dan nauwelijks aan te raken, want het ruwere gevoel wordt dan eerst erger voordat het verbetert. Bij 1450 toeren is het leed geleden. Ik schakel bij 48km/u handmatig terug, maar ik zou het heeeel fijn vinden als de DSG pas bij iets hogere toeren zou opschakelen. 50 km/u komt erg veel voor.
Nu lees ik dat de DSG zich aanpast aan je rijstijl. Kan iemand mij rijstijl advies geven, want nu is mijn DSG nog heel jong en kan ik hem hopelijk wat leren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt hem beter naar een "G&G-cursus"*) bij de DSG-dokter of VAG-techniek sturen.
Daar leren ze hem softwarematig de goede manieren die je op prijs stelt...

*) voor de niet-hondenliefhebber: Gedrag & Gehoorzaamheid :D
 
Bovenaan Onderaan