Schakelmoment 1.6 TDI DSG

RogerS

Forumguru
En toch vind ik de aanpassing aan de DSG, en motor, zijn geld waard!

Misschien dat het lijkt dat TVS makkelijk hier aan verdient maar vergeet ook niet dat er veel tijd (vooraf) gaat zitten om de aanpassingen te ontwikkelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@DimiTator wat is veel? In combinatie met een tuning vind ik het reuze meevallen en als lid van dit forum krijg je ook nog eens 10% extra korting....
 

Cordoba

Forumguru
Als je veel onder ongunstige omstandigheden rijdt (stadsverkeer/files) is de keuze geef ik geld uit aan optimalisatie van de DSG-schakelmomenten, of geeft ik het geld uit aan de reparatie van de 2e koppeling. De standaard software is bedoeld om de uitstoot bij de officiele meting zo laag mogelijk te krijgen, en daarbij is wat weinig rekening gehouden met de gevolgen op lange termijn voor de techniek (2e koppeling).
 

JZiggy

Nieuw lid
Heb een dealer gevonden die deze combi in zijn demovloot heeft....
Zal deze NS uitgebreid aan de tand gaan voelen,alvorens mezelf er 180.000 km aan over te geven.
 

Stewie

Senior Member
Op constante snelheid durf ik de motor ook tussen 1250-1500rpm laten draaien hoor. Als ik dan moet versnellen schakel ik uiteraard wel terug. Moet perfect kunnen...

Heb wel geen 2de koppelingsplaat en schakel zelf nooit te vroeg naar 2de :tongue:
 
Laat u niks wijsmaken: met de standaard programmatie van de dsg valt er niet fatsoenlijk te rijden. Vanaf de vierde versnelling draait de motor tussen de 1150 en 1500/mn.'en dat is alles behalve goed. Aan 60 zit hij in 7 . Een goede automaat, zolang je zelf maar schakelt.
Afgaande op de ervaringen van anderen lost TVS blijkbaar met een vingerknip en veel centen dat keurig op.
Ik kan het onderschrijven. Voor optimalisatie schakelmomenten ging de bak elke keer bij 1500 toeren door naar de volgende versnelling. Nu is dat tussen 2000 en 2500 toeren (afhankelijk hoe diep je gaspedaal intrapt). Bekijk de koppekromme van 1.6 TDI maar eens, dan zie je dat schakelen bij 1500 toeren niet optimaal is.
Ook de sportstand is geoptimaliseerd, waardoor die de motor minder in de toeren jaagt, en een bruikbare stand is geworden tov de standaard instellingen DSG bak.
 

VWim

Forumguru
Als je veel onder ongunstige omstandigheden rijdt (stadsverkeer/files) is de keuze geef ik geld uit aan optimalisatie van de DSG-schakelmomenten, of geeft ik het geld uit aan de reparatie van de 2e koppeling. De standaard software is bedoeld om de uitstoot bij de officiele meting zo laag mogelijk te krijgen, en daarbij is wat weinig rekening gehouden met de gevolgen op lange termijn voor de techniek (2e koppeling).


Als ik de schrijfwijze van de TS zo bekijk dan zal een investering in een kuur van TVS direct uit de eigen portemonnee gaan. Nieuwe koppelingsplaten worden naar verwachting gefinancierd door de leasemaatschappij.
 
ik laat mijn (lease) Octavia gewoon lekker schakelen wanneer de auto het zelf wil en zie geen direct voordeel deze schakelmomenten te laten wijzigen.
 

DimiTator

Actief lid
Begrijpelijk. Ik hen mijn lease ook niet bij TSV laten aanpassen omdat het mijn auto niet is.
Ik ben wel erg benieuwd wat je mening is als je er een maand of drie mee gereden hebt.
 
ben al 32.000 km en 8 maanden verder en zie nog steeds geen noodzaak iets aan de schakelmomenten te laten doen!
 

Rosinfield

† In Memoriam
noodzaak was er ook niet hoor. Net als dat je geen noodzaak ziet voor iets als cruise control. Jaren zonder gedaan, maar moet nu toegeven dat het toch wel erg lekker is. Zo is het hiermee ook. Plus het gegeven dat je platen minder snel slijten natuurlijk.
 

Desperado

Forumguru
Blijft toch een raar argument, hij is toch niet van mij. 9 van de 10 mensen ruilen hun eigen auto ook na 4 jaar weer in, dus wat is dan het verschil:pieker:
 

DimiTator

Actief lid
Blijft toch een raar argument, hij is toch niet van mij. 9 van de 10 mensen ruilen hun eigen auto ook na 4 jaar weer in, dus wat is dan het verschil:pieker:
Ik begrijp je vraag: Als het mijn eigen auto zou zijn, dan zou ik die langer houden en de investering overwegen. In mijn geval is het echter een lease auto di na 3 jaar vervangen wordt. Ik ga dus geen kosten doen aan een auto die de mijne niet is. Daarbij: in Belgie mag het niet van de invoerder (die als lease mppij ook de eigenaar is).
 

Cordoba

Forumguru
@DimiTator dat tunen officieel helemaal niet mag in Belgie is me bekend (in NL officieel alleen onder bepaalde voorwaarden), maar DSG schakelmomenten aanpassen is geen tunen (geen extra vermogen), en onlangs is er bij een bepaalde serie DSG's de olie vervangen door een ander type, en zijn de schakelmomenten ook veranderd door importeur/fabrikant, dat zou dan in Belgie ook niet mogen?
 

DimiTator

Actief lid
Alle aanpassingen aan het voertuig zonder toelating van de invoerder zijn verboden en kunnen aanleiding geven tot het weigeren van garantie.
En als het toegelaten zou zijn, dan ga ik geen €600 dokken voor een fout van de fabrikant onder het mom van een "producteigenschap".
Voor de volgende auto zullen we dus een andere oplossing moeten zoeken.
 

CDK

Forumguru
@DimiTator, het is maar hoe je het bekijkt, bij mij is de auto persoonlijk bezit en het is een geweldige auto, die kleine investering geeft me zoveel meer driving fun dat ik het er graag voor over had! Maar een ieder moet dat persoonlijk afwegen natuurlijk :jaja:
 

Gieliovd

Forumguru
Over schakelelementen gesproken... Vanmiddag niet vergeten te vragen of ze tijdens groot onderhoud wat met mijn bak hebben gedaan. Hij lijkt heel anders te rijden. De koppeling lijkt als het ware te slippen soms. Hij grijpt minder abrupt aan. Tevens lijkt hij soms langer in een versnelling te blijven dan ik gewend ben.

Hmm.
 

micky

Forumguru
Of de auto nou van je zelf is en je rijdt er 3 jaar in, of hij is van de leasemaatschappij en je rijdt er 3 jaar in, maakt toch niets uit als je er geld aan uitgeeft? het gaat om het plezier wat je hebt in de periode dat je er mee rijdt, aan het eind levert de auto geen pepernoot meer op als hij getuned is, je verkoopt hem eerder nog minder snel omdat mensen huiverig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan