Schakelmoment 1.6 TDI DSG

JZiggy

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben in de markt voor een nieuwe leasewagen.
Nu heb ik op mijn lijstje de Skoda Ocatavia Combi in Ambition business uitvoering met 1.6 TDI motor en Dsg transmissie staan.

Overal lees ik dat deze motor niet erg levendig is onder de 1500 rpm.
Helaas is het een onmogelijke opgave om een testrit te kunnen maken bij een dealer met deze combinatie.

Nu ben ik wel erg benieuwd of de DSG niet dusdanig vroeg op schakelt dat je in een ongunstig toeren gebied zit.

Zou iemand op dit forum mij wellicht uit mijn droom ( nachtmerrie) kunnen halen??

BVD!!
 

micky

Forumguru
volgens mij is dat "niet levendig" onder de 1500 toeren aan de orde bij de Greenline met handbak en lange versnellingen en dus niet bij de Greentech, ik heb voor bestellen wel met de 1.6tdi DSG gereden en merkte geen probleem, als je heel weinig gas geeft schakelt hij heel snel op, maar bij veel gas niet. goed ik heb hem nog niet, dus ervaring over een langere tijd kan ik je nog niet geven
 

Stewie

Senior Member
De DSG schakelt enkel vroeg bij traag optrekken. Als je wat vlot rijdt gaat ge geen last hebben van dode momenten.
 

tha a

Senior Member
geen problemen hier met snel opschakelen. en als t me eens een enkele keer irriteert (bv in file) zet ik m simpelweg in de sportstand... Dan houd ie de toeren lekker lang vast
 

Badnews

Senior Member
het is inderdaad gewoon je rechtervoetje. Als je bij het stoplicht tussen alle 14%'ers optrekt, zal ie nooit hoog in de toeren komen, omdat het niet nodig is. Maar sta je vooraan en je trekt als een man op, zal ie meer toeren maken en later schakelen, en dan heb je geen dode momenten.
Sportstand is gewoon versnelling (of 2) lager draaien, dus altijd in de toeren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat laatste kan ik alleen maar beamen. De dsg software schakelt standaard wel erg snel op. Handmatig schakel ik ook best snel op, maar zeker niet zo snel. Eigenlijk wordt de programmatuur zodanig aangepast dat de schakelmomenten meer in de buurt komen bij wat je zelf zou doen bij een normale rijstijl. Je hebt dan ook weer een echte 1e versnelling en kunt ook de sportstand op een prettige wijze gebruiken, omdat daar juist iets sneller wordt opgeschakeld en niet onnodig lang wordt doorgetrokken in de toeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
En het is dus ook bepaald niet zo dat iemand die van niets weet iets vreemds zou bespeuren aan zo'n aangepaste DSG. Terwijl je met de standaard software wel denkt: nou, nou, dat gaat wel erg snel. Net als dat je bij de handbak versie bij die schakel-indicator ook denkt: je kan me wat, dat gaat me wat al te vlot ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens kan met dat bij JD ook hoor;) Ik merk geen enkel verschil met de vorige auto waarvan de dsg bij TVS was aangepast. Vermoed ook dat er geen enkel verschil is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
De standaard dsg 1.6 tdi zit bij 30 kmph al in 4e versnelling. Ik heb bij tvs de dsg bak laten tunen en nu rijdt de auto veeel fijner. Hij schakelt op momenten dat je het zelf ook zou doen. Bovendien gaat je koppeling ook langer mee door minder slippen. Dus aanrader
 

laagvlieger

Forumguru
Je zou denken dat een DSG weet wat de motor op dat moment aankan, ook af-fabriek. Is dat 30 km/u in 4de dan moet de motor dat aankunnen zonder schadelijk te zijn. Waarschijnlijk draait de motor dan stationair maar dat maakt niet uit bij een constante snelheid omdat er niet meer vermogen nodig is. Als ik een automaat zou hebben, dan zou ik niet constant kijken in wat voor versnelling die zit, laat die automaat dat maar gewoon beslissen. Dat zou voor mij de reden zijn om voor een automatische versnellingsbak te kiezen.
Maar ik heb geen DSG dus ik kan er eigenlijk geen oordeel over vellen :pardon:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het zal ook op zich wel meevallen met die slijtage en vooral prettiger rijden met aanpassing. Mits je niet teveel file rijdt, want dan is het voortdurend praktisch direct in 2 wegrijden funest voor de 2e koppelingsplaat, zo heb ik begrepen
 

DimiTator

Actief lid
Laat u niks wijsmaken: met de standaard programmatie van de dsg valt er niet fatsoenlijk te rijden. Vanaf de vierde versnelling draait de motor tussen de 1150 en 1500/mn.'en dat is alles behalve goed. Aan 60 zit hij in 7 . Een goede automaat, zolang je zelf maar schakelt.
Afgaande op de ervaringen van anderen lost TVS blijkbaar met een vingerknip en veel centen dat keurig op.
 
Bovenaan Onderaan