Schakelmoment 1.6 TDI DSG

Desperado

Forumguru
Afhankelijk van rijstijl en persoonlijke voorkeur is het dus al dan niet raadzaam om de schakelmomenten aan te passen om maar weer eens ontopic te gaan.
 

Gieliovd

Forumguru
Met de standaard bak programmatuur valt prima te rijden. Soms niet helemaal mijn smaak, maar het blijft een automaat. Ik schakel vrijwel nooit meer zelf omdat het nodig is. Wel om te spelen,prima. Het is een kwestie van wennen en op elkaar ingespeeld raken.

Het programma is wel ongezond voor de motor en de bak omdat hij te snel te laag in toeren duikt. Dat is een feit. Er klinkt heel wat gekraak uit het vooronder soms.

Privé zou ik de 1.2 TSI met DSG niet snel gebruikt overnemen met wat meer km op de klok.
 

turboturbo

Forumguru
Een te lang doorslippende koppeling als gevolg van te vroeg opschakelen naar bv de 2e versnelling van een dsg merk je ook helemaal niks van. Het rijdt allemaal prima. Als ik de posts over dsg tuning goed begrepen heb. Dus dat 'het zo prima rijdt' als argument op te voeren, heb ik m'n twijfels over.

Een vroeg versleten koppeling zal pas na lange tijd zich openbaren.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ja, daarin heb je misschien gelijk, maar als ik sommigen zie omgaan met hun wagen, mag ik er niet aan denken wie dan zo'n "jonge" 2dehands in z'n bezit krijgt. Daarom heb ik nieuw gekocht, met de zekerheid dat ik de eerste jaren geen grote kosten zal hebben, buiten regulier onderhoud.
Ik zie in je onderschrift dat je toch een "nieuwe" wagen verwacht:jaja:, geniet v/d verse geurtjes die erin hangen, die heb je tenslotte niet in een 2dehands:jaja:

De nieuwe is een leasewagen, die krijg ik elke 2,5 jaar ongeveer en ben ik ook enorm blij mee, maar privé hebben we een 2de hands Fiat500 en een 3de hands Citroen DS.
De kosten die je denkt uit te sparen aan reparaties door een nieuwe te kopen wegen bij lange na niet op tegen het geld wat je verlies aan de hoge afschrijving. overigens hebben wij de Fiat vorig jaar gekocht (toen 4 jaar oud) met 1,5 jaar garantie (meerprijs op de koop €360,-):thumbsup:
 

MeneerB

Forumguru
Ook ik heb absoluut geen twijfels bij het functioneren van de DSG.
Ik heb een aantal weken geleden in de alpen een paar flinke bergpassen met heel veel haarspeld bochten genomen en nooit de behoefte gehad om manueel in te grijpen. Misschien komt het omdat het maximale koppel bij mij al bij 1250 rpm beschikbaar is, maar onderuit accelererend had ik nooit het gevoel dat de bak een verzetje lager moest gaan. Wil je sneller: prima, iets meer gas en indien nodig gaat het een tandje terug.

Ook bergaf was ik positief verrast door de DSG. Zodra je helling af van het gas gaat en iets bijremt omdat de auto toch blijft versnellen heeft de DSG software dit door en schakelt automatisch terug voor een hogere remwerking van de motor... Subliem :thumbsup:

Behoefte aan een gewijzigde software omdat ik denk dat het beter is voor de bak ? Nee!
Ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan de heren ingenieurs die de bak ontwikkeld en geprogrammeerd hebben. Dat er een optimalisatie voor emissie en verbruik inzit door vroeger op te schakelen dan je zelf (gevoelsmatig :arghh:) zult doen geloof ik wel. Maar of dat zo destructief voor de koppeling is gaat er bij mij niet in.
Dat hij zeer snel naar het 2e verzet gaat zal een (technische) reden hebben, maar voor verbruiks/emissie redenen geloof ik niet.
Want het aandeel 1e en 2e versnellingen in de meetcyclus is m.i. marginaal.
 

andrehj

Forumguru
@MeneerB : De slijtage van de koppelingen van je DSG kun je eenvoudig meten met VCDS (even je auto aan de laptop en de waardes van twee registers noteren).
En omdat ik me afvraag of VAG inmiddels de DSG koppelingsslijtage onder controle heeft zou ik graag jouw auto eens uitlezen, en dan over 20.000 km of zo nog een keertje.

Gezien het feit dat je een mooie snelle uitvoering rijdt, lijkt me de kans aardig groot dat je deze auto privé rijdt. Dan ben je ook vast wel geïnteresseerd in een lange levensduur zonder problemen.

Ik woon in de omgeving van Arnhem. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
 
Bovenaan Onderaan