Schade aan band en velg

CombiCombi

Nieuw lid
Mijn vriendin heeft tijdens het parkeren waarschijnlijk de stoeprand raar geraakt waardoor er wat schade is op de velg, maar vreemder is de hap uit de band.
Er is geen indicatie dat er lucht uitloopt.


Ik neem nog even contact op met de garage, maar wat is jullie inschatting? Moet deze band vervangen worden?
 

brepus13

Forumguru
Zal maar geen clichés aanhalen nu....

Ik heb een soortgelijke band vervangen. Hij zal niet direct klappen zo’n band maar ik vond het prettiger om op zeker te spelen. Er mist in ieder geval een stuk rubber en dat komt de constructie niet ten goede... Een hap uit je band is niet zo heel vreemd hoor en gebeurd idd als je een stoeprand verkeerd raakt.
 

dn-co

Actief lid
Zo te zien is het een behoorlijke schade aan de band.
Persoonlijk neem ik met banden geen enkel risico en ik zou er dan ook direct een nieuwe op laten leggen van een goede kwaliteit.
Afhankelijk van de profieldiepte van de band aan de andere kant, wellicht die ook gelijk laten vervangen.
 

vRS

Actief lid
Vervangen en never look back. Als dat ding toch klapt met 130 km/h en je gezin aan boord, heb je echt spijt...
 

Phoenix2149

Senior Member
Lijkt meer op dat er langs een putdelsel is gereden. Als dit mij zou overkomen zou ik de band direct vervangen.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb ooit eens identiek dezelfde schade gehad. Zeer hoge borduur geraakt. Band ook maar voor de zekerheid vervangen. Liep ook niet echt leeg maja zoals hierboven vermeld, krijg hierdoor maar eens een klapband. Bij mij ging het om onze RS, regelmatig +180 mee gereden ...
 

EdK

Forumguru
Vervangen die band en zou als je een reservewiel in kofferbak hebt liggen die er meteen tijdelijk omleggen.
Je hebt nu aan buitenzijde al schade die zichtbaar is, maar je weet niet wat de inwendige schade is aan de band.
En de kans op een klapband is nu zeker aanwezig en of dit nu met 50Km of met 130Km/pu is de kans dat je hierdoor nog meer schade krijgt is zeker aanwezig !!
En als de band eraf is zou ik de velg toch nog even goed checken ! Want ook deze heeft een opdonder gehad en je weet nooit wat de verborgen schade hieraan is !!

Hou er rekening mee dat die 4 stukjes rubber je enige contact zijn met moeder aarde !
En als je daar nonchelant mee omgaat dan lig je in ergste geval zelf onder moeder aarde !
 

fiestaman

Forumguru
Vervangen. En inderdaad, als de andere kant al slijtage heeft zullen het 2 nieuwe banden worden.

En velg, voor een 125€ is deze ook weer volledig nieuw.

Even wat kosten weer zegt.
( mijn vrouw ook voorgehad )
Direct maar 4 nieuwe banden en velg laten repareren.
Auto staat weer top in de zomer
 

fiestaman

Forumguru
Even advocaat van de duivel wezen: er is alleen een hap (toegegeven, geen hapje) rubber uit de band genomen, ik zie (nog) geen canvas, dus het karkas van de band is nog goed.
Ik zou er (voor mijzelf) gewoon op doorrijden.
Daarbij zij wel opgemerkt dat, als de band toch al vrij ver versleten was, ik 'm wel zou vervangen.
En als ik 't niet goed gezien heb, en er wel canvas zichtbaar is: wel degelijk vervangen!
De velg heeft slechts een (lelijke) kras, die is nog prima bruikbaar.

Een kras :sterretjes: , dit is toch meer dan een kras. Is ze nog bruikbaar ja, maar ik zou het voor het mooie toch laten maken.

Maar ieder voor zich moet dit uitmaken natuurlijk. Ook wat de band betreft.
 

Cordoba

Forumguru
Even advocaat van de duivel wezen: er is alleen een hap (toegegeven, geen hapje) rubber uit de band genomen, ik zie (nog) geen canvas, dus het karkas van de band is nog goed.
.....

Allereerst is er zoveel rubber weg, dat het zeer goed mogelijk is dat de band daarop lucht verliest (de afdichting zit bij een tubeless band tenslotte tussen velg en band), daarnaast zie ik een aantal zeer scherpe 'plooien' waar het rubber verdwenen is, het is een serieuze kans, dat het rubber daar verder scheurt tijdens het rijden (bewegend rubber) en je vrij snel lucht verliest. Eén van de belangrijkste oorzaken van klapbanden is ook doorrijden met een te zachte band, waardoor de boel extreem heet wordt en klapt. Dus zelfs als het karkas perfect in orde is, is dat nog geen veiligheidsgarantie.

Als ik de schade zie, is niet gewoon de stoeprand geraakt, maar een rioolput in de stoeprand die blijkbaar nogal uitsteekt. Ik heb het zelf ook ooit gehad met een rioolput die gewoon 5 cm naar voren uitstak ten opzichte van de stoeprand, en de zijkant van zo'n rioolput is gemeen scherp.

sink.jpg
mini-p1010176-1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

aiva tco adoks

Forumguru
We wassen wel wekelijks de auto en koesteren onze bolide maar over veiligheid gaan we vragen stellen...

gewoon vv die band, desnoods gelijk de velg weer netjes laten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
maar over veiligheid gaan we vragen stellen...
Tsja geld in veiligheid steken is niet stoer en smoelt natuurlijk niet maar kost wel veel geld
Mooiste voorbeeld zijn de zomer motorrijders ( generaliseer nu misschien ) de duurste motor onder hun kont met alle opties erop en dan lekker met 200+ in korte broekkie op de snelweg.....

Echt hoe dom wil je het nog meer horen........
 
Bovenaan Onderaan