Scala infotainment update

fanSkoda-VW

Donateur
Via de computer heb ik simpeltjes met mijn adres en wachtwoord ingelogd en via www.skoda-connect.com/ (kan je ook op de PC alles inzien/bekijken en als gebruikelijk via Ideal betalen) voor beide online-diensten het contract verlengd:
ProductDuurPrijs
Online infotainment
NET.600.004.A
1 jaar40,50 EUR
Care Connect - Toegang tot de wagen op afstand
NET.600.005.A
1 jaar32,23 EUR

In de afgelopen 3 jaar is idd de navigatie duidelijk op diverse punten veranderd. Alles gaat OTA (Over The Air), daar ben ik tevreden over.
Ik krijg steeds diverse updates binnen. Soms voor de auto, soms voor de navigatie. Werkt prima.
Ook over de prijs ben ik niet écht ontevreden, autorijden kost nu eenmaal geld en de 'luxe' dat je het niet zelf in de gaten hoeft te houden is mij ook wat waard. Dus op die € 73,- ga ik niet besparen.

grts

10-11-2022: Hardware: H12 Software: 0278 Navigatiedatabase: 22.10 Radiodatabase: 1.30.24
 
Laatst bewerkt:

erto171

Actief lid
De Scala heeft een harde schijf, waarop Amundsen is geïnstalleerd, de usb stick is alleen om mp3's af te spelen op Media. Amundsen is een deel van het entertainment systeem. Ik betaal €49 per jaar om Amundsen up to date te houden, betalen kan b.v. via PayPal aan Volkswagen AG in Duitsland is dus allemaal niet zo simpel en niet goedkoop . Als je nog niet geregistreerd bent dan eerst www.skoda-connect.com
daarna
Zwww.skoda.nl/skoda-connect.
Of vraag informatie op Skoda infolijn 08002834463 email info@skoda.nl, het is makkelijker om langs een dealer te gaan
Zie hieronder de mogelijkheden en de recente prijzen klik erop om te vergroten
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221110-191502_Opera.jpg
    Screenshot_20221110-191502_Opera.jpg
    482 KB · Weergaven: 20

Rallye

Forumguru
@erto171 Je hebt grotendeels gelijk, alleen is Amundsen de naam van het systeem. Volgens mij betaal je voor de mogelijkheid om de kaarten online te updaten - wat zou betekenen dat niet-online updaten wel zou moeten kunnen, toch?
 

jesse_s93

Donateur
@ElScorpione , jouw software lijkt heel oud ten opzichte van de bovengenoemde software versies, maar deze zijn van een Bolero. Dat is een ander infotainment systeem en die hanteren andere software versies.

De Amundsen zou inmiddels over 0278 moeten kunnen beschikken en wellicht zelfs nieuwer. Indien je problemen ervaart met je systeem, moet de dealer je hierbij kunnen helpen. Zie ook: https://www.skodaforum.nl/forum/i/versies-software-navigatie-en-radiodatabase.41672/page-2. In de documentatie omtrent de update wordt bij de toevoegingen ook het OTA updaten van het radio- en navigatiesysteem genoemd. Daarnaast zou hij stabieler en sneller moeten zijn.

OTA updates vinden enkel plaats als je via Skoda Connect bent aangemeld. Het OTA updaten van het systeem is onderdeel van module pro-active services (gratis). In de module infotainment online is het OTA updaten van het kaartmateriaal opgenomen. Hiervoor ben je wel aan een abonnement gebonden. Het kaartmateriaal is echter ook gewoon te downloaden, op een USB te zetten en zo te installeren op de Scala.
 

ElScorpione

Forumguru
Dank @jesse_s93 ! Ik ga zeker even terug naar de dealer als het gedoe blijft. Dan moeten ze boel maar eens updaten. De USB drive lijkt mijn Scala niet te vinden. Hij zegt dat hij blijft zoeken naar de update, maar ik zag later wel dat het versienummer van de kaarten een update had gehad.

Edit: heb inmiddels contact gehad en de auto mag terug voor een software update. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
@erto171 Ik zie je schermafdruk, maar mijn schermafdruk van afgelopen week van de geplaatste bestelling toont toch écht de getoonde prijzen. Vreemd he?
En zelfs voor mij is het zo simpel dat ik daar echt de dealer niet voor nodig heb.
Kan er ergens een verschil van het systeem zijn dat ik een Style business heb?
 

erto171

Actief lid
Mijn Scala is een Bussiness Edition van eind 2020, volgens de dealer was updaten voor 1 jaar van het navigatiesysteem alleen mogelijk via Skoda-connect.
of gebruik maken van het gratis Android Auto of Waze navigatiesysteem dat werkt ook op Amundsen, getest en dat werkt ook prima vanaf Android 11 . Je kan Android auto naast het het Amundsen navigatiesysteem gebruiken .
Android auto draadloos heeft weinig zin omdat het veel van je telefoon accu vergt, of je moet voor ongeveer €100 een speciaal kastje kopen. zie onder "Productbeschrijving "
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Ehm, draadloos is juist ideaal want je Scala heeft een draadloze lader.

Dat je de navigatie alleen het eerste jaar kan updaten is niet waar. Op het Skoda update portal kan je gewoon nieuwe kaarten downloaden en op een usb stick zetten.
 

erto171

Actief lid
Dan krijg je geen up to date info over filles afgesloten wegen etc.

Productbeschrijving​

LET OP : Bedoeld voor ingebouwde navigatie systemen met Apple Carplay en android auto ondersteuning.

De meeste nieuwe navigatie/multimedia systemen in auto's worden geleverd met ondersteuning voor Apple CarPlay en android auto. Om gebruik te kunnen maken van deze functionaliteiten bent u meestal genoodzaakt om uw smartphone via een kabel met uw auto te verbinden.

Door de Dongle adapter te gebruiken is deze stap verleden tijd. De Dongle kan worden verbonden met de USB-poort van uw voertuig waarna de dongle via een draadloze verbiding Apple Carplay vanaf uw iPhone streamt. Alle functionaliteiten en gemakken van Apple CarPlay blijven behouden zonder dat u gebruik hoeft te maken van een USB kabel.

Compatibility:

- iPhone met IOS 10 of hoger.
- Android 6.0+ of hoger
Ehm, draadloos is juist ideaal want je Scala heeft een draadloze lader.

Dat je de navigatie alleen het eerste jaar kan updaten is niet waar. Op het Skoda update portal kan je gewoon nieuwe kaarten downloaden en op een usb stick zetten.
Tja dat is om je iPhone op te laden, maar heeft niets te doen met Auto Android wireless.
 

erto171

Actief lid
Daar heb je wel weer gedeeltelijk gelijk in, maar mijn Motorola G5 met Android 12 en met een batterij van 5000 mili-ampère kan ik helaas niet opladen op het rubberen matje en er zullen wel meer Android smartphones zijn waarbij dat niet mogelijk is, zoals b.v. Lenovo smartphones
 

RoelF

Forumguru
Als je telefoon draadloos oplaadt, draadloos verbonden is met de auto en ook ligt te navigeren, wordt ie best warm... en daar heeft de levensduur van je batterij wel last van.
 

Antera

Donateur
Best warm ;) Heb al moment gehad dat ik de telefoon pakte en dat hij zei dat hij niet veel meer zou doen vanwege oververhitting.
 

EdK

Forumguru
Draadloos laden klinkt leuk maar is 3x niets naar mijn mening.
Nu me tweede phone met die functie en je mot die phone elke keer precies zo leggen dat die gaat laden.
En dat ben ik zo langzamerhand zo zat dat ik weer lekker gewoon op de oude manier met een snoertje laad.
Gaat sneller en laad ook op als ik wat app's heb open staan.
Batterij word een stuk minder warm tijdens laden met snoer....

Tsja het klinkt mooi en handig , maar het heeft voor mij afgedaan en hoef het in principe niet eens in me wagen te hebben....
 

erto171

Actief lid
Na de laatste software update hoor ik bij overschrijding van de ingestelde snelheid (50 km) 2 hele zachte piepjes waren eerst veel harder, wie weet waar en hoe ik het volume van die piepjes kan verhogen? Scala Business Edition eind 2020. Na lang alle menu's afgezocht te hebben vond ik via de knoppen op het stuur "waarschuwing snelheid " snelheid op 50 km afgesteld nu nog testen of de "poing poing" harder afgaat bij sneller rijden dan 50 km.
 
Laatst bewerkt:

Webloxx

Senior Member
Hi,

Zie dit bericht in een ander topic:

 

erto171

Actief lid
@fanSkoda

Heb je nog steeds die plopplop tijdens het rijden? Dat zou deze optie moeten zijn: navigatie - basisfuncties - verkeerstekens.

Bekijk bijlage 91987

Tevens zie ik na de update tijdens het navigeren nog iets nieuws... Een soort rijbaanzoom, lijkt een beetje zoals TomTom dat heeft als je een bepaalde rijbaan moet pakken.

Bekijk bijlage 91988

Al met al ben ik wel blij met de update naar 0278. :cheer: best mooi die rijbaan zoom, maar alleen bij verkeerspleinen en af ritten en de blauwe richtings borden blijven ook langer zichtbaar
 
Hallo
Misschien niet het juiste topic maar doe toch een poging ...
Hoe weet ik of mijn auto wel/niet draadloos Apple CarPlay ondersteunt?
Heb een splinternieuwe Scala.
Draadloos wel prima verbinding met telefoon.
CarPlay lijkt alleen met kabel te werken.
Had eigenlijk verwacht dat het ook draadloos moet werken.
Wat kan ik controleren om hier achter te komen?
 
Bovenaan Onderaan