Scala infotainment update

Webloxx

Senior Member
Vandaag de eerste grote beurt gehad. Hierbij had ik ook gevraagd om het infotainment te updaten naar de laatste versie.

Warempel, aan het einde van de dag de Scala opgehaald met inderdaad softwareversie 0278 (was 0156)!

Ik zag dat de dealer bijgevoegde pdf ook had. Hij klonk enthousiast toen 'ie me vertelde dat met de update Wireless Smartlink beschikbaar was, maar klonk vervolgens beteuterd toen ik zei dat ik dat al had geactiveerd... (moest het wel opnieuw activeren met OBDeleven, dat was wel vreemd...).

Zelfs draadloos Android Auto bood zich aan, maar die klikte ik gauw weg...

Nu maar eens kijken of het systeem wat vlotter reageert en minder buggy doet. Moest natuurlijk wel weer opnieuw inloggen met Skoda Connect, wat natuurlijk niet ging, omdat er geen dataverbinding was (dus moest ik weer een zekeringetje eruit halen...).

Inloggen ook weer in orde. Krijg ik even later een melding dat er een software-update beschikbaar is... :deuk:

Morgen maar eens kijken wat 'ie ervan gemaakt heeft. Enige wat nu nog speelt, is dat 'navigatie wordt gestart' blijft hangen, dus nu geen werkende navigatie... :cry::pieker:

Kan iemand mij trouwens antwoord geven op de vraag welk infotainmentsysteem dit op de foto nu is?

upload_2021-9-27_19-18-26.png

Skoda updateportal zegt Columbus, handleiding Scala zegt Amundsen... Heb geen fysieke knoppen, heb 2x usb-c (die overigens niet reageert op een stick met kaartmateriaal) én heb in / achter het dashboardkastje géén sd-slot kunnen vinden... :wavecry:
 

Bijlagen

  • TPI 2060553-5.pdf
    1.021,8 KB · Weergaven: 58
  • Scala2.jpg
    Scala2.jpg
    270,2 KB · Weergaven: 75
  • Scala1.jpg
    Scala1.jpg
    273,1 KB · Weergaven: 64

fanSkoda-VW

Donateur
Zie ook: skodaforum.nl/forum/i/scala-infotainment-update.44083/

Op skodaforum.nl/forum/i/%C5%A0koda-connect-my-skoda-en-mijnskoda-app.42260/page-12#post-953958
heb ik ook e.a.a. hier over geschreven.

Ik heb Hardware H12, Software 0278 en Navi 21.7 maar nog wél problemen.
S-Pin wordt niet onthouden, al vanaf levering 11/2019.
Na update hoor ik steeds een zeer irritante zachte "plong" tijdens het rijden op willekeurige momenten (nieuwe optie ivm snelheidsoverschijding las ik net op het forum???)
En systeem kan nog steeds niet een verbinding maken, zekeringetje er uithalen? Leg aub even uit.
Maar Navi werkt prima.

Voor wat het waard is: Skoda Amundsen vs Columbus. The Columbus has the 9,2" screen, the Amundsen an 8" screen. Zudem kann das Columbus 3d navigation....
Source: https://amundsenblogs.blogspot.com/2020/09/skoda-amundsen-vs-columbus.html
Het grote scherm zit in de Business uitvoering ivm ingebouwde Navi.

grts
 

Bijlagen

  • s-pin.jpg
    s-pin.jpg
    18,7 KB · Weergaven: 47

Webloxx

Senior Member
Ah, die optie S-pin onthouden heb ik aangevinkt, sinds het begin al.

Die melding van je bijlage krijg ik ook, maar ik denk dat die logisch is. Als je S-pin niet onthoudt, dus onthouden niet aanvinkt, is je profiel veilig omdat je elke keer bij starten je pin in moet geven. Als je de optie onthouden aanvinkt, is je profiel natuurlijk niet veilig, omdat bij starten automatisch wordt ingelogd… Dus beveiligen dmv S-pin en niet onthouden, is een beveiligd profiel.

Die plop die je hoort heb ik ook, maar bij mij ging er meteen een belletje rinkelen. In de navigatie instellingen zit een optie voor optisch én akoestisch signaal bij snelheidsoverschrijding. Na de update is de maximale snelheid + 5 km/h de grens waarbij dat akoestische signaal komt (ik had hem voorheen alleen optisch + 10 km/h).

Maar aangezien navigatie (nog) niet start, kan ik die optie niet aanpassen, dus bij elke maximale snelheid + 5 km/h wordt de radio even zachter gezet en hoor ik die irritante plop… :tegek: Om gek van de worden…

Als straks navigatie weer werkt (anders van de week even langs dealer om te laten fixen), is dat akoestische signaal het eerste wat uit gaat.

Ik merk vaak, zeker als je veel start, stopt, tientallen of enkele minuten later weer start, de Connect verbinding (wereldbol) grijs blijft. Meestal wordt de verbinding vanzelf weer opgebouwd, maar heel af en toe blijft de verbinding weg (grijs). Dan haal ik even 3 zekeringen eruit, zodat het infotainment (en dus ook de module voor verbinding) spanningsloos is en daarna wordt de verbinding weer opgebouwd… :pieker:

Heb je voor de rest nog meer problemen dan?
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Webloxx ,.........veilig, omdat bij starten automatisch wordt ingelogd… Dus beveiligen dmv S-pin en niet onthouden, is een beveiligd profiel.
Spijtig, maar dit gaat boven mijn pet, ik snap het niet. Waar zou ik dat kunnen aanpassen? Handleiding heb ik op 27" scherm doorgeworsteld.
Dat van de zekeringen snap ik wel, als het ware een harde reset.
Het probleem? Dat heet Scala, computers doe ik 35 jaar. Maar de logica van deze programmering ontgaat me. Instellingen op meerdere plekken, soms zeer onlogisch opgebouwd. Programmeur met drankprobleem?:tegek:

Groetjes
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 jawel, het start een programma op om de in gebruik zijnde files af te sluiten.
Soms krijg je bij een herstart ook een window dat er nog programma's openstaan en of je die handmatig wilt afsluiten of dat je door wilt gaan met de herstartprocedure.

Dus ja, ik vind dat logisch :D

Grtsssss. :cheers:
 

Webloxx

Senior Member
@fanSkoda

In de (digitale) handleiding staat er ergens een stukje onder gebruikersbeheer, zie bijgevoegde screenshot van de optie.

Bij eerste keer inloggen met je account kun je deze optie aanvinken.

upload_2021-9-28_8-47-23.png
 

Roronoa

Actief lid
Dus elke keer als je instapt een pincode inbrengen ? wat is er dan onveilig wanneer je u automatisch laat inloggen?
 

Webloxx

Senior Member
@Soussi

Ik heb hem ook aangevinkt, ik heb geen zin om elke keer een pincode in te geven.

Onveilig is misschien dat.... Geen idee... :laugh:

Volgens mij zijn er enkel wat instellingen van de auto gekoppeld aan dit profiel.
 

Webloxx

Senior Member
@fanSkoda

Heb je nog steeds die plopplop tijdens het rijden? Dat zou deze optie moeten zijn: navigatie - basisfuncties - verkeerstekens.

Verkeerstekens.jpg

Tevens zie ik na de update tijdens het navigeren nog iets nieuws... Een soort rijbaanzoom, lijkt een beetje zoals TomTom dat heeft als je een bepaalde rijbaan moet pakken.

Navi.jpg

Al met al ben ik wel blij met de update naar 0278. :cheer:
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb nog geen tijd gehad om dat rustig te bekijken. Wss donderdag.
Even in een Citroën C3 gereden.
De rijbaanzoom was me al wel opgevallen en is idd erg duidelijk.
Wordt vervolgd.

Grtss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Webloxx vandaag even tijd gevonden. Mede dank zij jouw screenshot uiteindelijk gevonden. Super dank, want het irritante plong is vakkundig om zeep geholpen.

Nu nog de s-pin die niet onthouden wordt.
Daar is op een andere plek over geschreven, dus nu ga ik daar aan werken.

Maar ik moet toch terug naar de garage omdat de vervanging van een connector niet geholpen heeft om de blinde hoek detectie in de r- spiegel normaal werkend te krijgen. Bij 98% van de auto's die ik inhaal werkt het niet.

Grtss
 

Hypodermic

Actief lid
Is het mogelijk om zelf het infotainment systeem van Bolero een update te geven? Kan er vrij weinig over vinden helaas.
Zou graag de nieuwst versie installeren, of laten installeren als iemand weet waar dit kan?
Buiten de de dealer om, want die vragen en best wat voor.
 
Is er niemand die weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Heb ik ook interesse in. Ik zit nu op 0463 en begrijp dat 0469 de laatste is. Ik heb een afspraak bij de dealer staan op 15 juli om te updaten, maar kan op dit moment niet bellen/muziek luisteren/ navigeren. Bluetooth en Carplay werken allebei niet helaas.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik schop dit topic even. Ik heb sinds kort een Scala (2020, occasion). Er zit een Amundsen in (geen fysieke knoppen, groot scherm). Wat gedoe met Skoda Connect. Het lukt me niet om een gebruik toe te voegen (gebruikersprofiel kan niet worden geladen) en een USB C stick met nieuw kaartmateriaal lijkt hij niet te vinden.

Even gekeken in de systeeminfo. Daar zie ik:
- Hardware: H12
- Software: 0155

Ik zag vandaag dat de navi database ineens een nieuwere versie had. Maar als ik dit topic zo eens lees, is de software van de Amundsen wel heel erg oud..... Of niet?
 

erto171

Actief lid
De Scala heeft een harde schijf, waarop Amundsen is geïnstalleerd, de usb stick is alleen om mp3's af te spelen op Media. Amundsen is een deel van het entertainment systeem. Ik betaal €49 per jaar om Amundsen up to date te houden, betalen kan b.v. via PayPal aan Volkswagen AG in Duitsland is dus allemaal niet zo simpel en niet goedkoop . Als je nog niet geregistreerd bent dan eerst www.skoda-connect.com
daarna
www.skoda.nl/skoda-connect.
Of vraag informatie op Skoda infolijn 08002834463 email info@skoda.nl, het is makkelijker om langs een dealer te gaan
 
Bovenaan Onderaan