S2C 2.0TDI DSG-6 schakelt slecht en nagelt meer bij koude start

eriktv

Forumguru
Sinds drie dagen vertoont onze auto vreemd gedrag bij een volledig koude start (voor zover koud, rond de 5 gr. nu) , kunnen jullie me helpen in welke richting ik moet (laten) zoeken?

Klachten:
  • DSG schakelt anders, blijft veel te lang in 1 hangen, tot >3.500 rpm.
  • Motor klinkt rauwer en nagelt meer dan anders (alhoewel dit ook maar zo kan lijken door het latere schakelen)
1 bij starten en achteruit rijden vanaf de oprit (stationair) is alles normaal
2 wegrijden direct na start ziet er zo uit (11:14 uur):
3 ietsje later (11:16 uur) schakelt hij beter, maar klinkt nog wel rauwer dan anders
4 nog een paar minuten later (11:21 uur) is alles weer normaal

Getest:
  • Gebeurt alleen (derde dag op rij nu) na volledig koude start. Herstart na paar uur stilstand geeft geen problemen
  • Uitgelezen bij dealer: geen fouten in het geheugen opgeslagen
  • Rijden in S of handmatig verandert niet veel, maar erg lastig testen omdat ik maar een paar minuten tijd heb. En voordat ik ons bochtige dorpje uit ben is het tot nu toe steeds al weg dus een goede test / video is lastig.
Auto / onderhoud / wintersport :
  • S2C 2.0 TDI (CFGB 170pk) van 2012 met natte DSG-6. In 2017 getuned / geoptimaliseerd bij TVS.
  • Km-stand 235.000km.
  • Afgelopen twee jaar weinig gereden, wel alleen lange stukken. Laatste beurt met oliewissel jaar geleden, DSG-olie zou nog 20.000km mee moeten kunnen. Distributiewissel bij 200.000km gehad en verder de laatste jaren volgend boekje onderhoud bij dealer.
  • Afgelopen twee weken op wintersport geweest; daarbij paar keer na erg koude start (-20gr) met flink gas heuvelop weg moeten rijden. Ook flink wat stukken met gemiddeld 23% klimmen. Geen klachten, zoveel als mogelijk met respect voor de techniek gereden. Laatste tankbeurten allemaal premium brandstof, laatste 100km terug bij Aral.
Verdachten:
  • Slechte diesel? Gerenommeerd merk, premium variant, ook al 100km mee gereden zonder problemen.. Met de inhoud kan ik nog makkelijk 800km rijden, dus die zit er nog wel even in.
  • Condens in brandstof? Sinds de sneeuw wel alweer 1.400km terugweg gereden, maar wie weet. Kun je dit controleren / er iets aan doen?
  • DSG? Met TVS gebeld, de klacht klinkt hen niet als een bekend probleem. Jammer dat ze 200km hiervandaan zitten.
  • Verstuiver? De monteur bij de dealer noemde dit als mogelijke optie en suggereerde additief. Maar toen ik meldde de laatste vier tankbeurten V-Power en consorten te hebben getankt trok hij dat advies in. Is dit te testen?
  • Het vliegwiel rammelt heel licht na het starten bij stationair, al langere tijd. Ik hield al rekening met een ritje Varsseveld.
  • DPF/EGR: regeneratie werkt veelvuldig en goed, vulgraad bij laatste check <30%.
Hoe nu verder:
Zoals jullie snappen is het stellen van een diagnose nogal lastig zonder foutmeldingen en door het enkel optreden bij een volledig koude start. Voordat ik de auto ergens een paar dagen achterlaat hoop ik dus iets van richting te bepalen waar ik het moet zoeken. Ik zie drie opties:
  • Naar de dealer. Ik heb veel vertrouwen in Century Assen, maar meer vertrouwen in echte specialisten.
  • JB Dieverbrug of VVT Marum als TDI-specialisten?
  • Bij DSG-verdenking naar TVS in Varsseveld.

Elk advies is zeer welkom, ik wil nog wat jaartjes door met deze trouwe metgezel :dankje:
 

hemi24

Forumguru
Nog altijd de originele mechatronica op de bak zitten?

Hoop het niet voor je dat dat het mag zijn… :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Bijna alles aan de auto is nog origineel :D.

Als ik zoek op mechatronicaproblemen vind ik vooral schokkerig of helemaal niet meer rijden als symptomen. En zou de hele korte (twee minuten) opwarming deze problemen verhelpen aan het begin van een rit?

DSG-dokter TVS riep op basis van mijn omschrijving ook dat ik niet direct naar Varsseveld moet komen, ze gaven aan dat de DSG-aansturing ook door motorsoftware of zelfs ABS-sensoren kan worden beïnvloed.

Ik blijf nog speuren naar een vergelijkbare case op fora en duik nog even dieper in de wondere wereld van mechatronica :lezen:
 

Duijzer

Donateur
Ik zou het om te beginnen in de bak zoeken. Zoals al gezegd, mechatronic. Als de bakolie warm is schakelt hij gemakkelijker, en dan blijkt het euvel er niet te zijn. Het advies is om toch maar een ritje TVS te plannen en ze daar eens te laten kijken. Probleem is dat de bak dan warm is als je daar aankomt…
Dus eigenlijk een nacht buiten laten staan, bij voorkeur als het koud is.
 

eriktv

Forumguru
Ja zeg, we komen net terug van wintersport schrijf ik :D. Zonder gekheid, ik heb na zes jaar de dikste afschrijving gehad en wil nog heel wat jaartjes door. Dus als er een keer een dikke rekening komt om de DSG compleet op te frissen kan ik daar mee leven.

Zouden er nog manieren zijn om verder te testen of ik het daadwerkelijk in de mechatronic moet zoeken?
 

Duijzer

Donateur
Behalve op goede hoop vervangen zou ik iemand zoeken met veel ervaring rondom DSG. En die eens laten luisteren/rijden. Dan zit je bij TVS goed, maar wellicht is er iemand dichter in de buurt met veel dsg ervaring. Het kan verkeerde of oude olie zijn, maar bij verkeerde olie had je het al eerder gemerkt. En oud is hij niet, tenzij men bij de vorige keer flushen alleen de olie eruit heeft laten lopen en niet gespoeld heeft. Dan blijven er oude olieresten achter. Preventief flushen is een optie, maar de kans is dat dat het probleem niet oplost….
 

Duijzer

Donateur
Je zou nog kunnen proberen om de motor stationair warm te laten draaien en dan met koude bak te kijken of het probleem ook optreedt. Dan heb je iets meer zicht op of het de bak is, of toch iets anders.
 

eriktv

Forumguru
Check, dat is een goede :thumbsup:. Aangezien ik maar één keer per dag goed kan testen moet ik dat direct goed doen, deze test is morgen aan de beurt!
 

hemi24

Forumguru
Je zou nog kunnen proberen om de motor stationair warm te laten draaien en dan met koude bak te kijken of het probleem ook optreedt. Dan heb je iets meer zicht op of het de bak is, of toch iets anders.

  1. wat denk jij dat die assen doen in de versnellingsbak, als de motor (stationair) draait..?
  2. we hebben het hier over een diesel, die gaat stationair er lang over doen om warm te worden.
 

eriktv

Forumguru
Net een kwartiertje “warm” laten draaien, (olietemperatuur tegen de 50 gr.) en de klacht deed zich niet voor. Wel lichte ratel bij koud stationair. Dus:
1 het zit niet in de bak, want die was nog koud of, wat Henk zegt:
2 de bak wordt alsnog warm genoeg tijdens warm draaien, waardoor klacht zich niet voordoet.

Nog steeds alle pijlen op de bak? Dan overweeg ik een nachtje Varsseveld met uitgebreide diagnose.

Preventieve oliewissel is een goed idee en kan nooit kwaad, maar als ik bijv. toch nieuw vliegwiel/nieuwe koppelingen/mechatronic nodig zou hebben is dit wel een prijzige desinvestering natuurlijk. Ik ga dan sowieso overleggen met TVS wat zij adviseren.

Niemand met verdenkingen richting motorisch?
 

hemi24

Forumguru
Zodra je start gaat de oliepomp in de DSG bak meedraaien (as zit rechtstreeks (vast) gekoppeld aan vliegwiel/motor) en pompt die de olie rond (en warmt dus de bak op).
Daarnaast draaien in neutraal (en P-stand) beide ingaande assen van de DSG, waar 4 vaste tandwielen op gemonteerd zijn, die op hun beurt de bijbehorende 4 tandwielen rond de uitgaande as laten draaien.
Vrijwel alle aanwezige tandwielen in je bak draaien mee met de motor bij stationair draaien van de motor.
En als je motor op temperatuur is is de bak dit ongeveer ook…
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar net als @Duijzer en @hemi24 denk ik dat het opwarmen van de olie (motorolie of bakolie) cruciaal is om dit probleem te vinden. Ik heb het idee dat de bak veel later opschakelt (in toeren) dan normaal bij koud weer, dus ook even checken of de toerenteller (signaal naar de ECU) wel correct functioneert. Het vaccuum is bij jouw blok wel in orde?
 

eriktv

Forumguru
Ik durf het niet te zeggen Gert, alles functioneert verder dus prima. En helemaal geen foutcodes in het geheugen. Als ik google kom ik ook geen manier tegen om werking vacuüm te testen. En na een tijdje voorverwarmen is het probleem dus ook niet aanwezig.
 

Cordoba

Forumguru
Even een gek idee: is de meting van de olietemperatuur (bij koude motor) wel in orde? Ik kan me voorstellen als er een veel te hoge olietemperatuur bij koude motor wordt gemeten dat op basis daarvan de DSG wat verder doortrekt in de toeren (omdat de motor dan kan denken dat de motor al warm is).
 

Duijzer

Donateur
Natuurlijk draaien de assen mee in de bak en de olie wordt ook rondgepompt. Bovendien zit de bak vast aan het blok, dus warmte-overdracht is er altijd. Maar als het probleem bij 50 graden niet meer optreedt, dan is de conclusie dat warme(re) olie het probleem oplost. In ieder geval voor nu. Wat @Cordoba zegt, het zou een vacuumprobleem kunnen zijn, maar dan zou het ook optreden als de motorolie 50 graden is, of niet? ik denk dat er iets mechanisch stroef gaat en warmere olie net dat beetje meer smering geeft waardoor het weer loopt. Maar dat wordt natuurlijk niet beter….
Als het warmer weer wordt is het misschien minder, maar uiteindelijk breekt het je wel een keer op. Ik ben geen DSG dokter, maar verdenk toch nog steeds de bak. Volgens mij kan TVS al rijden een log maken, maar dan blijf je zitten met het feit dat de bak koud moet zijn, anders is het probleem er niet of in ieder geval minder…
 

Cordoba

Forumguru
@Duijzer Ik zat ook te denken aan (bijna) verstopte carterontluchting of iets dergelijks, waarbij warme olie de boel net voldoen open komt, maar met dikke stroperige olie de boel (vrijwel) dicht zit.
 

Kanerr

Forumguru
Iedereen kijkt naar de bak maar niemand luistert naar het nagelen? DSG zal niet snel schakelen als ecu/tcu niet de gewilde waarden krijgt van de motor. Heb ik ook gehad in mijn Touran TDI dsg... Was toen ook niet DSG gerelateerd :)

Ik verdenk nu zeker niet je versnellingsbak @eriktv maar ik zou eerder kijken naar je verstuivers zoals eerder vermeld.

Dat rauw naggelen, doet hij dat ook bij het starten en stationair lopen? Klinkt echt als een dood gaande verstuiver namelijk.

Zijn deze eerder gereviseerd of vervangen? Is je verbruik anders dan eerst? Zie (ondanks koude start en laat schakelen) een verbruik van 15L op 100KM, wordt dit normaal naarmate je meer rijdt of blijft het toch meer verbruiken?

Een additief aan je tank zal niet helpen, dat kan ik je wel vertellen :(
 

eriktv

Forumguru
Nagelen is niet bij stationair, maar wellicht valt het me ook meer op doordat hij zo laat schakelt. Het lijkt wel meer te zijn geworden dan eerst en er zit bij stationair een heel licht rammeltje in. Vliegwiel rammelde altijd al heel licht (vermoed ik), dat klinkt echt anders. Blijft beetje hinken op twee gedachten dus. Verbruik van laatste ritten was steeds 6.5-7.0 liter, redelijk normaal bij zo’n wintersportronde.

Ik heb net JB in Dieverbrug gebeld en Jos adviseerde me om vanmiddag eerst maar eens met warme motor te kijken wat ze vast kunnen stellen. Hij vroeg ook direct naar het vliegwiel, dus dat is direct al een eerste verdachte denk ik. Mijn beste gok is nu vliegwiel+verstuiver…?

Als er iets met de DSG is wil ik sowieso naar Varsseveld voor uitgebreide diagnose. Wellicht is het raadzaam direct wat andere zaken mee te nemen als de boel toch al los is.
 
Bovenaan Onderaan