S2C 2.0TDI DSG-6 schakelt slecht en nagelt meer bij koude start

eriktv

Forumguru
Nagelen is niet bij stationair, maar wellicht valt het me ook meer op doordat hij zo laat schakelt. Het lijkt wel meer te zijn geworden dan eerst en er zit bij stationair een heel licht rammeltje in. Vliegwiel rammelde altijd al heel licht (vermoed ik), dat klinkt echt anders. Blijft beetje hinken op twee gedachten dus. Verbruik van laatste ritten was steeds 6.5-7.0 liter, redelijk normaal bij zo’n wintersportronde.

Ik heb net JB in Dieverbrug gebeld en Jos adviseerde me om vanmiddag eerst maar eens met warme motor te kijken wat ze vast kunnen stellen. Hij vroeg ook direct naar het vliegwiel, dus dat is direct al een eerste verdachte denk ik. Mijn beste gok is nu vliegwiel+verstuiver…?

Als er iets met de DSG is wil ik sowieso naar Varsseveld voor uitgebreide diagnose. Wellicht is het raadzaam direct wat andere zaken mee te nemen als de boel toch al los is.
 

Thijs4motion

Forumguru
Het gevolg van een slecht vliegwiel is het bijgeluid. En een wat onregelmatige loop stationair in P. Dit verdwijnt gelijk in R of D
Recentelijk mijn vliegwiel vervangen. Had wel de rammel maar geen genagel. Denk ook richting een verstuiver. Zolang het vliegwiel een lichte rammel geef kun je het laten. Het is een kostbare zaak om deze te laten vervangen.
 

eriktv

Forumguru
Diagnose: vliegwiel. En niet zo’n beetje ook. 235.000km met het origineel is ook al erg lang gaf Jos aan. Kennelijk ben ik al zo vergroeid met de auto dat het geluid er bij mij ook ingesleten zat :D.

Ik vermoed (/hoop) dat ik de rammel van het vliegwiel voor nagelen heb aangehoord en dat het gerammel van het vliegwiel het deed lijken alsof er motorisch ook wat aan de hand is. Tijdens het rijden met de laptop erbij alleen maar prima waarden, zelfs uitzonderlijk voor het DPF (0,11), uiteraard omdat we de auto vooral voor lange (800km+) ritten gebruiken en weinig korte. Morgen de DSG-dokter bellen voor een afspraak!
 

eriktv

Forumguru
Ja dat was mijn idee. En dan direct met uitgebreide diagnose en advies of het raadzaam is nog andere zaken mee te nemen. Jos noemde de draagarmrubbers bijvoorbeeld. Jij nog adviezen Gert?
 
Mijn Tiguan had een vergelijkbaar geluid en klachten. Bij de dsg service dealer gaven ze aan dat de bak de juiste waardes gaf en dat het een motorproblemen moest zijn.
Na lang zoeken, bleek het een verstuiver te zijn.
 

eriktv

Forumguru
Over het vliegwiel was geen twijfel mogelijk, ik houd er alvast rekening mee dat er dan mogelijk nog een verstuiver achteraan komt. Eerst dit maar eens aanpakken.
 

eriktv

Forumguru
Nou tromgeroffel............ eer aan velen van jullie voor een vrijwel volledige diagnose :thumbsup::thumbsup:. En ik was toch niet in de war met nagelen en/of vliegwiel, het was beide.

  • vliegwiel vervangen
  • als de boel toch al los ligt direct beide koppelingen vervangen
en dus toch
  • geen foutcodes, wel ernstige verdenking defecte verstuiver(s). TVS demonteert ze en stuurt ze op voor diagnose/revisie/vervanging

Wordt onderhand wel een hele grote beurt zo :maakmegek:
 

eriktv

Forumguru
Nou de DSG is weer klaar, nu de verstuivers nog. Deze zijn verzonden naar een specialist voor een test en één is ronduit slecht en de andere drie matig. Om er maar vanaf te zijn gaan we ze alle vier laten vervangen en daarna heel hard hopen dat het probleem daarna weg is.

Vooral hopen dat er geen vervuiling zit in het brandstofsysteem o.i.d., wat bij een ander forumlid reden was om z'n mooie Superb economisch total loss te verklaren, zoals ik laatst las. De rekensom zal bij mij niet zo gauw zo uitvallen, omdat ik net al een aardige investering in de DSG heb gedaan. Maar leuk is anders :nono:
 

JeSko

Forumguru
Zuur Erik, hopelijk valt het nu mee en rijd je weer enkele jaren kosteloos qua issues.
 

Wouter1

Forumguru
Om schade door vervuiling in het brandstof systeem te voorkomen optijd het brandstof filter wisselen. Gezien de al verrichte werkzaamheden zijn dat de kosten nu ook weer niet...
 

Cordoba

Forumguru
Eén van de redenen dat ik geen DSG wil, is omdat het financieel wel eens een duur ding kan worden, en ik geen enkel probleem heb met zelf schakelen (en ook geen hekel aan).
Voor een leaserijder ligt dat anders, maar privé zou ik niet snel DSG adviseren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb helemaal geen hekel aan schakelen. Nooit gehad ook. Maar ik maakte in 2007 bij toeval kennis met de DSG omdat de demo-O2c 1.9TDI ermee was uitgerust. Binnen 2 minuten proefrit was ik om, dus dat werd mijn laatste dienstauto.
De (privé) opvolgende Fabia Greenline was helaas niet leverbaar met DSG, maar ik heb er evengoed ruim 7 jaar plezierig mee gereden; daarna bewust toch weer een automaat gezocht.
Ik vond (en vind nog steeds) die automaat simpelweg een heel stuk aangenamer in de omgang, zodoende... :pardon:
 

brepus13

Forumguru
Ik rij ook pas sinds een paar jaar automaat en is een beetje door de auto’s op het werk gekomen. Inmiddels staan er 3 automaten op de oprit en zelfs de vrouw is helemaal om. Natuurlijk kan een dsg stuk maar dat is niet anders dan een Columbus of pano dak. Alle extra opties leveren een extra risico op. Weegt voor mij niet tegen het gemak op :-)
 

eriktv

Forumguru
Ik wou eigenlijk ook liever geen automaat, maar deze auto was zo’n buitenkansje dat ik het op de koop toe nam. En ik heb ondertussen ook voorkeur voor een automaat :D. Behalve in sneeuw en modder dan, maar da’s maar een klein deel van de kilometers natuurlijk.

En goede toevoeging @Wouter1 van het brandstoffilter, dat stelde TVS ook al
voor. De nieuwe verstuivers moeten natuurlijk niet na een tijdje verstopt raken, zeker nu ik weet wat die dingen kosten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Duijzer

Donateur
Het kost nu geld, maar als je iets anders koopt weet je ook niet wat je krijgt. Nu weet je wat je hebt, en de kans dat je bij deze auto nog een keer verstuivers of vliegwiel moet vervangen is klein.
 

Canon-Eye

Forumguru
Behalve in sneeuw en modder dan,
Wat dan wel helpt bij het wegrijden is: ESP uitschakelen, manueel in 1 zetten en langzaam de rem loslaten. Geen of héél weinig gas geven, dan komt hij 9 van de 10 keer op praktisch stationair toerental rustig van zijn plaats.

Ik had het ooit bij de hand op een parkeerplaats in Drachten waar 20+ cm sneeuw lag. Er waren ploegjes behulpzame mensen bezig om auto's die met gas erop niet wegkwamen te helpen duwen en die keken uiterst verbaasd toen ik zonder enig gedoe stapvoets (en uiteraard voorwaarts) soepel het vak uit en de parking af rolde...
 
Bovenaan Onderaan