S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

Noord26

Forumguru
Hmm... switch de motor 'efkes' om..? Ik moet zeggen met 149.000 op de teller hebben wij opeens nihil olieverbruik meer. Auto heeft bij 142.xxx een beurt gehad: niets meer bij hoeven vullen. Ook geen ratelde ketting bij koude start of meldingen in VCDS. Fingers crossed (zouden wij er dan een hebben zonder de geplaagde problemen?)..

Rustig ritje naar Belgie (50-90 km/h) resulteerde onlangs in 1:17,1 gemiddeld op de BC. Blijven rijden komt steeds meer in ons op momenteel. Want alles valt een beetje tegen wat we gereden hebben als beoogde mogelijke aanschaf. En over een maand kunnen de zgan Super Sport's er weer onder.

@CDO : Passat zou ik overigens laten staan. Er is voor hetzelfde veel leukers op de markt. ;)
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
@Noord26 vertel, vertel, ik ben benieuwd.....

21% bijtelling en een prijs idee van 42k - 45k of 25% bijtelling en 35k tot 37k.
Volgens mij is er dan niet zoveel keus:

eisen:

- nieuw;
- minimaal 150pk;
- minimaal 1.500kg trekgewicht;
- stationcar;
- panoramadak;
- bij voorkeur diesel mag ook benzine;
- zoveel mogelijk waar voor mijn geld;
- met 4 volwassen goed kunnen zitten ivm zakelijke inzet;
- D-segment geen SUV meer;
- en ik ben bijna 2 meter en heb een in verhouding lange rug.

Afgelopen week naar Geneve geweest en nog ff gepast in veel van de onderstaande modellen

Shortlist:

- Citroen C5, te oud, te klein;
- MB C-klasse, veel te klein;
- Mazda 6, mooie auto maar te klein achterin;
- Ford Mondeo, het leven is te kort voor een Ford, en te klein;
- Opel Insignia, tsja;
- Peugeot 508, te oud, te klein;
- Renault Talisman, te klein;
- Subara Levorq, te klein;
- Skoda Superb, prima, buitenkant top, binnenkant iets minder mooi dan Passat (persoonlijke mening);
- VW Passat, prima, buitenkant iets minder mooi dan Superb, binnenkant mooier;
- Volvo V70 te klein.

Dus eigenlijk maar 2 opties.....
 

CDO

Forumguru
@Noord26 mijn idee, alleen kom ik niet weg met 19 ct p/km in mijn BMW 5 serie station van 1,5 jaar oud:banghead:

Dat heb ik al wel bekeken.

Dan zou mijn lijstje er wel wat anders uit zien... die keus heb ik echter niet
 

Noord26

Forumguru
Niemand is verplicht om een lease auto te rijden. En dan nog heb je de keuze of je er privé mee rijdt of niet. Al snap ik wel het fiscale voordeel.
 

CDO

Forumguru
@Noord26 ik lease ook niet voor alle duidelijkheid. Ik schaf hem zakelijk aan (en dat is wat anders dan lease) en rij met bijtelling.
 

CDO

Forumguru
@Noord26 ja was het maar zo'n feest.

Probleem is dat ik hem ook eerst gewoon moet verdienen voordat ik hem kan kopen. Dus net als thuis eerst centen verdienen, dan een nieuwe auto kopen. Niks lease, niks lening, niks investeringsaftrek gewoon hard werken centen opzij zetten, sparen voor een nieuwe.

Ik hoef alleen zakelijk de BTW niet te betalen.

Privé gewoon de bijtelling betalen maar dan nog, voordat bedrag daar kan ik nog steeds niet gelijkwaardig voor rijden in een nieuwe auto. En ik wil ook nog een beetje lol hebben de komende jaren en niet in een muesli cruiser rond tuffen voor de het bijtellingsvoordeel. Je moet ook nog een beetje leven:tegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Afgelopen weekend heb ik een BMW 320i station in M-line uitvoering en met 8 traps automaat mogen rijden. Man, dat is een wereld van verschil met elke Skoda. Zoveel gevoel in het stuur en de koets. Magnifieke stoelen in de M uitvoering. Onderstuur totaal afwezig, zeker in vergelijking met een neus zware S2. 290Nm al bij 1350tpm..

Oef: wat kan auto rijden leuk zijn! Kost wel bijna 50K rijk uitgerust die M-line (LED koplampen, pano-dak, etc.). Maar dat is leuk speelgoed! Afvallers zijn de Lexus NX300, Jaguar XF, RR Evoque en Audi A4 station. Enige concurrent is nog de Mercedes C200 station met AMG buitenpakket. Het is de nieuwe beoogde auto voor m'n schoonvader, waarbij is gevraagd mijn ongezouten mening te geven na een proefrit. Ik zou de BMW kiezen. Headsup display is ook een openbaring in de praktijk vond ik zelf. Mercedes is van binnen fraaier. Maar de automaat is minder fijn en onder aan de streep ook nog zo'n 6K duurder in vergelijkbare uitrusting.

Dus wellicht eens iets kijken net een klasse hoger als je de S2 eruit wilt doen? Voor mijn gevoel krijg je ook minimaal 1 klasse, zo niet 2 klasse een betere/fijnere auto.. Ook kun je de aanschaf niet los zien van de afschrijving. En een Skoda schrijft volgens mij toch meer af dan echt gerenommeerd merk?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDO

Noord26

Forumguru
Een Passat schrijf zeker veel af gezien de laatste 'ontwikkelingen' bij VW..

Ik doelde meer op merken als Lexus, BMW, Mercedes- die zijn waardevaster. Zo zie je dat een 3 serie 42% af schrijft en een Superb 47%. Dus procentueel meer.

En ook is het voor een buitenstaander erg makkelijk 'oordelen' over iemand anders zijn portemonnee.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@Noord26, hoe beviel de automaat je? Best lekker hè?

Ik wil niet van het onderwerp teveel afwijken...

Enorm verrast idd! Denk een DSG-6 met de juiste software en 2 extra versnellingen. Zo enorm smeuiig veel koppel bij zo'n laag toerental. Veel beter nog als onze 1.8TSI JD. En die is al erg soepeltjes onderin de toeren. Had telkens het idee dat de bak in precies de juiste versnelling zat wat ik wilde. En dat is lang niet altijd het geval. Zeker met 8 traps is dat dik voor elkaar bij BMW. ;)

Er is de optie om de 8-bak te bestellen met flippers aan het stuur voor €200-€250,- extra, maar met 8 versnellingen laat vrijwel iedereen het denk ik over aan de fantastische bak.

De enige auto die meteen afviel vanwege de automaat was de Lexus. De software klopt gewoon niet van de CVT. Alleen maar onnodig veel toeren en matige acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDO

Forumguru
@Noord26 configureer zo'n 318d maar eens met dezelfde specs als een S3C Business Style of als een Passat Highline met Executive Plus en Advance pakket met 150 pk TDI..... ik denk dat je zo een 10 tot 15 hoger uit komt.

En dan het volgende: prachtig!!!!!! Maar ik pas er niet in met mijn gezin en dat is toch wel een belangrijk punt van aandacht.
 

Noord26

Forumguru
Ik dacht dat je een benzine wilde..

Mijn keuze zou overigens ook een S3 zijn, budget en ruimte in acht nemende. ; (
 

CDO

Forumguru
Nee benzine of diesel. Kan allebei.

Bijtelling technisch (daar gaan we weer) zijn sommige diesels op dit moment best interessant. En het grote verschil in aanschafwaarde tussen benzine en diesel is niet meer zo groot als een aantal jaren geleden valt me op.

Ik twijfel nog sterk tussen S3C Style Business + panodak en een Passat B8 Variant Highline met Executive Plus en Advance pakket.


Allebei handgeschakeld en met een 150 pk TDI. Aanschafprijs ongeveer gelijk (was toen ik de S2C kocht echt een paar duizend verschil dik 5 jaar geleden)
 

CDO

Forumguru
Nee eigenlijk niet, lijkt me ook aan de kleine kant maar ga ik proberen.

Wel gekeken naar de nieuwe Sportage en de nieuwe Tucson en tevens de naar de Optima (ook de SW). SUV is wel mooi maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Hogere zit vind ik wel lekker maar de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen weten me niet te overtuigen. Ook het verbruik (en dan met name het werkelijke praktijkverbruik) stemt me niet vrolijk.
Ik reed met mijn Suzuki GV op een gegeven moment 1 op 4/5 op benzinee met de caravan er echter. Even afgezien van de kosten ben ik dat getank dan snel zat.

Optima moet ik eerlijk zijn is een super mooie auto geworden met een udi A6 achterkant zoals hij in Genève getoond werd. Dat zou dan nog een optie kunnen zijn maar als ik de testberichten lees over de 1.7cdi dan weet ik het niet. Misschien ook maar een proefrijden.
 

Noord26

Forumguru
De Kia zal nooit de ruimte van een S3 bereiken idd. Maar 530L aan bagageruimte lijkt mij meer als voldoende voor een gezin. Tucson heb ik zelf ook in proef gereden toevallig. Maar het prijskaartje stemde mij niet vrolijk tov de concurrentie.

Grootste opvolger voor onze S2 is momenteel de Kia Ceed SW in GT-trim. Laat weinig meer te wensen over qua uitvoering voor een relatief net prijskaartje. Wat ik ook prettig vind is de 7 jaar fabrieksgarantie (of max 150.000km). Persoonlijk ben ik gemiddeld groot een vrouwlief zelfs iets minder als gemiddeld. Maar eenmaal een Superb gereden voor een paar jaar zijn we aardig verwend met de ruimte natuurlijk..
 
Bovenaan Onderaan