[S2] "Soundsystem" ?

octofreak

Actief lid
Welk type subwoofer heb je?
Wat zijn de specs?
Heb je foto's?

Subwoofer is de pioner TS-WX22 (ff googlen en je hebt de specs). Maar zal je ff helpen :winkie:

Subwoofer TS-WX22A
Krachtige bassen kunnen ook vanuit compacte afmetingen worden voortgebracht. De 20 cm subwoofer TS-WX22A is zeer compact gebouwd en past probleemloos in de kofferbak of bij sommige voertuigen ook onder de stoel. Deze is functioneel en flexibel. De MOSFET-versterker met een maximaal uitgangsvermogen van 150 W levert welluidende bassen en de koelplaat van aluminium spuitgietwerk waarborgt een excellent, onvervormd geluid. Met de kabelafstandsbediening kan het geluid perfect worden afgesteld.

· Ingebouwde MOSFET-versterker
· 20 cm IMPP-conuschassis
· Zeer plat design
· Cinch- en luidsprekeringangen
· Aluminium koelplaat
· Horizontale en verticale montage mogelijk
· Hittebestendige, vierlagige dubbele oscillatorspoel.
· Afm.: (bxhxd) 250 x 265 x 110 mm
· Max. belastbaarheid (muziek): 150 W
· RMS-belastbaarheid: 75 W
· Frequentiebereik: 40 - 200 Hz
· Geluidsniveau: 101 dB
· Massa: 4.2 kg

Foto's zal ik nog wel maken.

breef

Lid
Iemand al enige 'afstel' ervaring met het soundsystem?

Ik ben er al even mee aan het spelen geweest maar ik blijf een blikkerig geluid houden en als ik het volume wat hoger zet doet het zelfs zeer aan mn oren, niet omdat het geluid zo hard staat maar omdat de tonen te hoog zijn... terwijl ik om te testen trepple,mid,bass allemaal op de middelste (standaard) stand heb laten staan...

Pendragon

Donateur
Iemand al enige 'afstel' ervaring met het soundsystem?

Ik ben er al even mee aan het spelen geweest maar ik blijf een blikkerig geluid houden en als ik het volume wat hoger zet doet het zelfs zeer aan mn oren, niet omdat het geluid zo hard staat maar omdat de tonen te hoog zijn... terwijl ik om te testen trepple,mid,bass allemaal op de middelste (standaard) stand heb laten staan...

Ik kan niet anders dan dit beamen. Ik vind het soundsysteem van de Superb erg tegenvallen. Ik heb inmiddels alle setting geprobeerd, maar wat ik ook doe, bij een beetje bas kraakt het in de deur. Niet de speaker zelf, maar het trilt in de behuizing. Ik betwijfel of dit beter zou zijn zonder de 2 extra speakers.

Denk je dat hier iets aan gedaan kan worden zonder alles te vervangen? Misschien iets met de behuizing aanpassen ofzo? Het luisteren naar mijn favoriete muziek wordt zo wel een ergernis. In mijn vorige Skoda O2 was het zelfs beter dan dit.

___JC___

Forumguru
Ik kan niet anders dan dit beamen. Ik vind het soundsysteem van de Superb erg tegenvallen. Ik heb inmiddels alle setting geprobeerd, maar wat ik ook doe, bij een beetje bas kraakt het in de deur. Niet de speaker zelf, maar het trilt in de behuizing. Ik betwijfel of dit beter zou zijn zonder de 2 extra speakers.

Denk je dat hier iets aan gedaan kan worden zonder alles te vervangen? Misschien iets met de behuizing aanpassen ofzo? Het luisteren naar mijn favoriete muziek wordt zo wel een ergernis. In mijn vorige Skoda O2 was het zelfs beter dan dit.

Precies dat heeft de O2 ook. De bevestiging is gewoon niet voldoende. Je zou bijna MDF platen in de deuren laten zetten zodat het trillen stopt. Goede boxen, verkeerde plaats en verkeerd gemonteerd !

breef

Lid

Ik merk het rammelen van de boxen in de deuren niet zo.. Zal er eens op letten.. ik heb gewoon moeite met de tonen uit de speakers..schelle tonen... de hoge tonen zijn veeeeel te duidelijk aanwezig, zelfs met een lagere trebble etc.
Momenteel luister ik dus maar veel rustige muziek, dat klinkt perfect.. Hardrock en trance zit er niet meer in :grin:

Pendragon

Donateur
Ik merk het rammelen van de boxen in de deuren niet zo.. Zal er eens op letten.. ik heb gewoon moeite met de tonen uit de speakers..schelle tonen... de hoge tonen zijn veeeeel te duidelijk aanwezig, zelfs met een lagere trebble etc.
Momenteel luister ik dus maar veel rustige muziek, dat klinkt perfect.. Hardrock en trance zit er niet meer in :grin:

Ik heb het systeem nu op Linear gezet met alles verder in het midden. Dan is het acceptabel voor mijn muziek. Toch blijft dat wanneer ik een keer muziek luister waar veel bas in zit, dit trilt in de deuren. Ik kan het zaterdag op de meeting wel laten horen. Ik overweeg om er door een bedrijf naar te laten kijken. Misschien is er iets aan te doen.

___JC___

Forumguru
Ik heb het systeem nu op Linear gezet met alles verder in het midden. Dan is het acceptabel voor mijn muziek. Toch blijft dat wanneer ik een keer muziek luister waar veel bas in zit, dit trilt in de deuren. Ik kan het zaterdag op de meeting wel laten horen. Ik overweeg om er door een bedrijf naar te laten kijken. Misschien is er iets aan te doen.

Zo zonde. Wat zou werken is je deuren openmaken en iets van mdf (ringen) maken waar de boxen in gemonteerd worden. Of een subwoofer achterin en alle bas uit je normale speakers wegfilteren.

Pendragon

Donateur
Zo zonde. Wat zou werken is je deuren openmaken en iets van mdf (ringen) maken waar de boxen in gemonteerd worden. Of een subwoofer achterin en alle bas uit je normale speakers wegfilteren.

Als ik dat ga doen, dan laat ik het doen door een bedrijf. Ik begin zelf niet aan dat soort dingen. Ik ga eerste zaterdag eens m'n oor te luisteren leggen bij de andere S2 rijders op de meeting. Kijken of ik daar wat wijzer van word :)

cloink

Actief lid
Of een subwoofer achterin en alle bas uit je normale speakers wegfilteren.
Ik ga dus voor die optie, alleen baart één ding me zorgen: de sub moet zijn signaal net "aftappen" van die speakers, daar er geen aparte uitgang op de HU/amp zit. Bijgevolg kan de sub wel lage tonen voor zijn rekening nemen, maar de speakers zullen dat nog steeds evenzeer trachten te doen.

Over 2 maanden rapporteer ik wel over het resultaat... ;)

___JC___

Forumguru
Ik ga dus voor die optie, alleen baart één ding me zorgen: de sub moet zijn signaal net "aftappen" van die speakers, daar er geen aparte uitgang op de HU/amp zit. Bijgevolg kan de sub wel lage tonen voor zijn rekening nemen, maar de speakers zullen dat nog steeds evenzeer trachten te doen.

Ik heb vroeger heel wat subwoofers ingebouwd. Volgens mij moet je radio deze output wel gewoon leveren toch? Ga me niet vertellen dat het er niet standaard op zit? Hoe doe je dat dan met de inschakeling van de subwoofer? (automatische antenne uitgang)

Pendragon

Donateur

Daar was ik dus al bang voor dat er geen aparte sub aansluiting is :(

cloink

Actief lid
Ik heb vroeger heel wat subwoofers ingebouwd. Volgens mij moet je radio deze output wel gewoon leveren toch? Ga me niet vertellen dat het er niet standaard op zit? Hoe doe je dat dan met de inschakeling van de subwoofer? (automatische antenne uitgang)
Helaas: er zit geen uitgang, noch op de Columbus zelf (pre-out), noch op de (kleine) versterker van het soundsystem. Je moet je signaal dus van je speakers aftappen en zo de line-in voeden van de (in mijn geval actieve) sub.

Zie ook: http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=105585&postcount=46

De inschakeling van de sub zal dus allicht samenhangen met de stroom(?).

___JC___

Forumguru
Wat een ellende zeg. Je zou bijna een ander systeem nemen van Pioneer ofzo, ben je meteen van het probleem af dat ie gejat wordt bij het leven die Columbus.

Maar met een Columbus moet je dus zowiezo wel een versterker met filter hebben. Anders gaan alle tonen door je sub heen en dat wil je niet want dan gaat ie niet lang mee volgens mij.

Een sub heeft een signaal nodig om aan te gaan. Daar gebruikte ik altijd de aansluiting voor de automatische antenne voor. Doe je dat niet dan staat je versterker constant aan en dat wil je niet in verband met mogelijk doorbranden e.d.

Ronnie

Forumguru
Volgens het Duitse naviforum http://www.navi-forum.net/board/index.php wordt de RNS510/Columbus gevoedt door het Can-Bus systeem, welke ook het "te ruste"gaan regelt.
Het systeem kan n.l. na het uitschakelen nog wel een half uur "actief" blijven bij eventueel ingeschakelde TIM/TMC functie, dit om eventuele meldingen op te slaan.
Ergens in dit forum staat ook omschreven hoe een actieve sub aan te sluiten.

cloink

Actief lid
Bon, heb de wagen gisteren binnen gehad en de eerste 150km bevestigden wat ik al eerder al gehoord: de prestaties bij muziek met bas in is ondermaats. Ik kan de volumeknop slechts 1/3e opendraaien, anders trilt alles wat rond de speakers zit mee... :(

Afspraak op 6 juni om de sub te installeren. We proberen het eerst zonder filter, maar dat wil zeggen dat het volume nog altijd niet al te hoog zal mogen gaan, of de "SoundSystem-speakers" trillen gewoon nog mee. Mocht dat geen soelaas bieden, dan gaat er nog een filter tussen ook. To be continued dus!

___JC___

Forumguru
Ik zou zeggen terug naar je dealer, probleem laten horen en bij hun de vraag neerleggen hoe ze denken dat op te lossen. Als ze zo een set neemt moet het ook gewoon goed werken, dus zonder trillingen.

Pendragon

Donateur
Ik zou zeggen terug naar je dealer, probleem laten horen en bij hun de vraag neerleggen hoe ze denken dat op te lossen. Als ze zo een set neemt moet het ook gewoon goed werken, dus zonder trillingen.

Ik ben al terug geweest bij mijn eigen dealer, niet waar de auto vandaan komt. Ze hadden nog niet eerder dat probleem gehad. Ik heb het ze laten horen en daar bleef het bij. Hij opperde nog iets van opvullen ofzo, maar ik heb een lease auto, dus dat vind ik nu niet echt iets.

Ik vind het systeem echt zwaar slecht. Bij een beetje teveel bas gaat het gewoon trillen. En dan staat ie echt niet heel erg hard.

Ik wacht de sub oplossing af en als dat het oplost wil ik dat ook nog wel eens testen.

___JC___

Forumguru
Opvullen kan wel werken denk ik. En leaseauto of niet, het moet gewoon opgelost kunnen worden lijkt me.

cloink

Actief lid
Afspraak op 6 juni om de sub te installeren. We proberen het eerst zonder filter, maar dat wil zeggen dat het volume nog altijd niet al te hoog zal mogen gaan, of de "SoundSystem-speakers" trillen gewoon nog mee. Mocht dat geen soelaas bieden, dan gaat er nog een filter tussen ook. To be continued dus!
Zo gezegd, zo gedaan en het resultaat is middelmatig.

De bas is nu veel beter, maar bij diepe bassen moet je nog steeds niet al te luid gaan, daar het probleem van de trillende speakers natuurlijk blijft (geen aparte pre-out). Ander nadeel is dat alle geluid via de sub gaat, wat het regelen op laag volume wat bemoeilijkt. Gelukkig heeft mijn actieve sub een "afstandsbediening", waarmee ik hem ook wat minder kan zetten.

Al bij al "OK" te noemen en ik ga het hier ook bij laten. Voor zij die gewoon wat meer bas willen: aan te raden. Voor zij die richting boomcar willen gaan of audiofiel zijn: zoek een ander oplossing (filters of andere HU).

Bovenaan Onderaan