Runflat banden op de S2

VAG-man

Forumguru
Normaliter rijdt ik zonder reservewiel. Scheelt ruimte en gewicht. Op vakantie naar het buitenland neem ik wel een reservewiel mee.
Over een paar maanden ben ik toe aan nieuwe banden. Ik twijfel om runflat aan te schaffen, maar weet niet of dit past op de originele velgen.

Zijn er hier gebruikers van runflat banden op de originele velgen van de S2?

Eltjo

Forumguru
En wat doe je dan met dat mega grote gat onder je kofferbakmat?
Ruimtegebrek in een S2 combi?

Ik heb nog wel 5 wielen voor S2 te koop staan op het forum, die passen makkelijk in je kofferbak.... ;)

EdK

Forumguru
Wel als je lekke band krijgt en dat onnodige gewicht staat onnodig in de garage..............................
Dan zou het opeens geen onnodig gewicht meer zijn lijkt me...

Maar goed een ieder heeft hierover een andere mening blijkt alweer door dit topic. :koffie:

VAG-man

Forumguru
Garage is 60m2, dus ruimte zat.

Goed ontopic maar weer.
Zijn er hier gebruikers van runflat banden op de originele velgen van de S2?

hemi24

Donateur
Al gekeken naar de meerprijs van de runflat banden?
Veel bedrijven vragen daarnaast ook meer voor de montage van runflats, doordat ze stug zijn en moeilijker om te leggen zijn.
Dus wat denk je er per saldo mee te winnen?

Ik zou eerder voor banden met zelf-sealing technologie gaan…

Eltjo

Forumguru
Als je over de meerkosten van brandstof vanwege het meenemen van een reservewiel nadenkt, wat zouden de meerkosten en het meergewicht zijn van 4 run-flat banden? Als je 100 ipv 103 km/uur rijdt op de snelweg en rustiger accelereert bespaar je meer. En zo zijn er nog 1000 bespaartips. Zoals de aanschaf van mijn 5 wielen met 2x band met 3000 km. :cool:

In de 10,5 jaar en 250 dkm dat ik mijn S2 had, heb ik een aantal keren een band laten proppen door de pechservice.
1x zat er een gat in de zijkant van de bijna nieuwe band en moest ik wisselen voor het reservewiel.

Ik was rustig onderweg toen er op een polderweggetje een grote pick-up me tegemoet kwam en ik over het "bermasfalt" (wist niet dat het bestond) reed waar net op dat stuk een gat zat dat breder en dieper was dan de band en een scherpe breukrand had.
Op Google was het gat een half jaar daarvoor al te zien en er stond geen rood/wit paaltje bij/in. Bij het aansprakelijk stellen van de wegbeheerder gaf daarna ook de rechtsbijstandverzekering geen kans op vergoeding.

Nieuwe band, velg richten en gedoe.
Kan je nagaan als ik midden in de polder had gestaan zonder reservewiel.... Afslepen door de pechservice... en mijn afspraak missen....?
Een Skoda Superb 2 is geen Citroën DS... die op 3 wielen kan rijden.
Als in de huidige S3 slechts een thuiskomkitje zat stopte ik een winterwiel en krik in de auto.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Al gekeken naar de meerprijs van de runflat banden?
Veel bedrijven vragen daarnaast ook meer voor de montage van runflats, doordat ze stug zijn en moeilijker om te leggen zijn.
Dus wat denk je er per saldo mee te winnen?

Ik zou eerder voor banden met zelf-sealing technologie gaan…

Ik zie dat de run flat banden van Hankook even duur zijn dan normale banden van andere A-merken. De afweging voor mij is het gemak voor de vakantie. We rijden met 4 volwassenen en dan is elke extra ruimte meegenomen. Daarnaast is het fijn om door te kunnen rijden naar een plaatselijke bandenboer in dat vakantieland.
Ik wist niet dat ze een meerprijs vragen voor het omleggen van run flats.

Zelf-sealing banden ken ik niet, maar inmiddels opgezocht. Interessant!

De band die zichzelf repareert - AutoWeek https://share.google/PPtc6aZ4TIeE1EFLG

hemi24

Donateur
Bedenk wel dat in geval van een lekke band, doorrijden met runflat banden ook maar zeer beperkt mogelijk is…
(En dat je ze daarna moet vervangen)

Laatst bewerkt:
De C-Klasse Coupé van mijn schoonbroer had af fabriek runflats. De auto is al vrij stug geveerd (zeker in vergelijking met mijn Scala) en in combinatie met onze 'fantastische' Belgische wegen was dat echt oncomfortabel. Hij heeft de banden laten vervangen door 'normale' Michelin Pilot Sport 5 banden en dat verschil in comfort merk je echt.

Captain Hook

Forumguru
Wellicht ter illustratie.
Bijna 16 jaar (!) geleden was het helemaal 'in'; run-flat banden. De oplossing tegen lekrijden.
Heb toen op het RDW circuit wat testruns meegemaakt met BMWs die moedwillig door een spikesmat werden gereden en vervolgens nog verder konden rijden... Voor zover je van fatsoenlijk rijden kon spreken. ;)

Hier vlak voor de spikes:

B28 by Erik Haak, on Flickr

Hier erna:

B29 by Erik Haak, on Flickr

En zo zien je banden er dan uit:

B30 by Erik Haak, on Flickr

Bakkertje

Forumguru
Maar hebben we het hier over runflat of zelfdichtende banden?

Die zelfdichtende lagen ooit onder mijn Passat in 2015. Daar lagen banden op met contiseal. Merk je niets van

andrehj

Forumguru
Over zelfdichtende banden hoor ik trouwens nooit meer wat. Bestaan die nog wel? Als dat een groot succes was geweest had een fabrikant als Michelin dat vast wel opgepikt...

Bovenaan Onderaan