Ruitenwisser stand

Fean

Forumguru
Wat mij opvalt is dat de ruitenwisser zijn loop direct stopt als je het contact verbreekt (motor uitzet) wat resulteert dat de stand van de ruitenwissers midden op de voorruit staat.

Ik had graag gezien dat deze automatisch zijn loop afmaakt...ik heb dit nog niet gehad bij andere auto's..(ok heel vroeger met m'n eerste Uno) Is dit een aparte setting die ik heb over het hoofd heb gezein of hoort dit zo? Mogelijkheid om dit te veranderen, Vagcom?
 

Darkside

Forumguru
Vind het zelf ook irritant. De vorige auto maakte ook netjes zijn slag af. Dit staat zo lullig als de ruitenwissers halverwege de ruit staan.
Wacht dus altijd totdat hij weer beneden staat.
 

Canon-Eye

Forumguru
ruitenwisserblad verwisselstand
Bij m'n Fabia? Dacht het niet...

upload_2014-1-23_11-52-25.png

Meer dan dit staat er niet over in het boekje (dit in tegenstelling tot bv. de O2 - maar de wissers daarvan zitten in ruststand zo ver onder de motorkap dat ze helemaal niet van de ruit weggeklapt kunnen worden).
 

EdK

Forumguru
Elke wagen maakt zijn slag af hoor, mits je eerst de ruitenwisserhendel op uit zet en dan pas je contact eraf haalt.
 

Fean

Forumguru
Ik maak soms juist gebruik van die eigenschap, om het Lidl-winterdekje beter windvast te fixeren. Ben er dus wel blij mee...

Bij Audi had je dus een speciale handeling (weet niet meer uit m'n hoofd) om je ruitenwissers in het midden van je ruit te zetten voor onderhoud of idd zo een winterscherm. Maar voor de rest maakt deze altijd zijn slag/loop af naar beneden, zo gebeurd dit ook bij BMW, MB, Porsche, Ferarri, Lamborghini, Aston Martin, Pagani, Bugatti en daar hoort Skoda natuurlijk ook bij ;)

Edit; @RoelF precies!!
 

Canon-Eye

Forumguru
De O3 heeft een servicestand.
Dat snap ik - heb jaren O2 gereden en toen ook de servicestand gebruikt - maar ik reageerde op het advies van @EdK dat bij mij niet opgaat. En omdat het niet opgaat ben ik blij met het feit dat ik de ruitenwissers van mijn auto in elke gewenste positie kan laten stoppen.
 

Darkside

Forumguru
Ik heb mijn ruitenwissers op automatisch staan. Waarom zou ik ze dan uit zetten.
Ach en is gelukkig een kleinigheidje.
Zoals gezegd mijn vorige auto deed het wel en dat was lekker. Maar daar ging de achterste ruitenwisser weer niet automatisch. En dat doet mijn O2 wel En dat is dan wel weer fijn.

De "Beste" auto met alle positieve eigenschappen en handigheidjes van alle merken moet nog gemaakt worden......
 

Canon-Eye

Forumguru
Elke wagen maakt zijn slag af hoor, mits je eerst de ruitenwisserhendel op uit zet en dan pas je contact eraf haalt.
Tegenwoordig wel, ja.
Mijn kever uit 1970 was een 1200N-model - zo eentje waar ze haast extra kosten hebben moeten maken om bepaalde standaard-voorzieningen eruit te halen om een goedkoop instapmodel in de prijslijst te krijgen. Daarvan liepen de ruitenwissers na het uitzetten nog ongeveer 1/3 slag door, dus je moest heel goed "mikken" om ze in precies in de uiterste stand te laten stoppen.
 

EdK

Forumguru
Ja maar die kevers worden niet meer gemaakt hoor, dat was vloegel...
Toen hadden we ook alleen kuilen en geen heuvels in de woonwijken
 

EdK

Forumguru
Je zou haast een topic aanmaken met hoe het vloegel was met autorijden.

En als ik daar alleen aan denk dan rij je heden ten dagen in een high design bolide die net nog geen vloerverwarming heeft zoals we thuis hebben. ( als je het hebt )
 
Bovenaan Onderaan