Ruiten reinigen

EdK

Forumguru
kunnen veroorzaken.

(Terzijde: hetzelfde effect treedt ook op bij het reinigen van bestaande verf voordat het opnieuw geschilderd wordt.)

klopt en mijn opa die schilder was gaf als tip altijd mee om zo'n zelfde scheut in de verf mee te mengen waardoor hij beter dekte
 

Pendragon

Forumguru
Ammonia in verf voor betere dekking? Lijkt me onwaarschijnlijk, wel een beetje terpentine. Dat doet mijn vader de schilder/spuiter altijd omdat de verf meestal wat te dik is. Maar misschien kan het. Hij zal het beter weten als schilder. Ik zou dat persoonlijk toch niet gebruiken op mijn voorruit, want als het op je dashboard drupt krijg je toch gekke vlekken, of niet? Is toch behoorlijk agressief spul.
 

Joske

Forumguru
Nee hoor - voordat het NH3-bestanddeel er überhaupt negatief op zou kunnen inwerken is het allang verdwenen: hetzij meegenomen in het vocht van de schone vochtige doek (d.w.z. doek bevochtigd met schoon water), dan wel verdampt.

En die NH3-damp (ietwat prikkelend luchtje) heeft nog een bijkomend nut als je verkouden bent: helpt erg goed tegen een verstopte neus...
:D
Jah, goed tegen de slijmpjes ;)
Natuurlijk nog een kanttekening bij het advies van Canon-Eye: dosering van ammoniak is zeer belangrijk, je mag het maar in kleine hoeveelheid gebruiken. In principe zou je het net niet mogen ruiken, ook belangrijk: eerst emmer vullen met water DAARNA pas scheutje toevoegen! Doe je het omgekeerd, (zeker met warm water) dan komt je een grote damp tegemoet met duizeligheid of hoofdpijn als gevolg.. (ik spreek uit ondervinding ;) )
 

TDI_DSG

Senior Member
Glassex op het raam spuiten (niet te zuinig zijn) en droogwrijven met een oude krant. Hoe warmer /meer zo'n er is hoe moeilijker het is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Doe je het omgekeerd, (zeker met warm water) dan komt je een grote damp tegemoet
Je moet ammonia niet met warm water gebruiken, want dat heeft vrij weinig zin.

De oplosbaarheid van gassen in vloeistof (dus ook van NH3 in water) neemt af bij stijgende temperatuur. Anders gezegd: je jaagt het ammoniakgas uit de ammonia als je die in warm water gooit - daarom dus die wolk die je tegemoet komt! En wat weg is, is weg - het werkt dan niet meer op je ruitjes.

Voor wie het wil testen: verwarm maar eens een beetje spa-rood of cola in een pannetje - de prik (zijnde CO2-gas) gaat er dan gegarandeerd uit. (Yes - you may try this at home, kids!)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Na diverse natte en droge en speciale doekjes tot grote ontevredenheid, doe ik nu precies hetzelfde als waar ik de ramen thuis mee doe: water en een beetje spiritus. Drogen met een trekker. Meteen nadrogen met prop krant papier, dat zorgt voor een streeploos, én volgens oma voor een glanzend effect.

Kan idd alleen als de zon niet volop je auto staat te branden!
 

turboturbo

Forumguru
Oja, en deze: zet de blower zo min mogelijk op je voorruit! Zo hou je 'm zo lang mogelijk schoon.
Als je airco hebt, hoef je dat ook echt bijna nooit te doen, en volstaat lucht verversing via de roosters.
 
Bovenaan Onderaan