Ruiten reinigen

ertromp

Forumguru
Ik ben benieuwd waar jullie je ruiten binnen/buiten schoon mee maken en goed vetvrij mee krijgen.
Doen jullie dan ook nog anti condens behandelingen?
 

CDK

Forumguru
goed topic! ben waarschijnlijk nog benieuwderderder als jij :) mijn ramen bestaan uit vegen en strepen :(
 

Joske

Forumguru
INSTANET doet wonderen bij mij :jaja: maar wel in combinatie met keukenrolpapier, dan blijven er geen spetters en strepen achter. (voor de binnenkant)

Wel niet in volle zon doen of op te warme ramen, anders droogt de alcohol op in vlekken in plaats van gewoon te vervliegen. :)
 

Pendragon

Forumguru
De buitenkant gaat altijd gewoon mee met het wassen elke 2 weken. De binnenkant is een lastig iets. Mijn vrouw doet dit altijd, want ik kan er niks van. Ze gebruikt glassex en dan met keukenrol afnemen. Daarna met een krant prop de laatste restjes vetvrij maken.
 

Joske

Forumguru
Ook ervaring met buitenkant van de ramen @EdK ? Op mijn F1 zitten er echt wel bijzonder veel krassen van ijsvrij maken in de winter..
 

EdK

Forumguru
Nee buitenzijde nog nooit mee behandeld omdat dit in de wasstraat altijd gebeurd naar tevredenheid met hogedruk voorspuiten en dan de lappentunnel in.
 

EdK

Forumguru
Krab elke winter met de krabber met messing blad en heb nog nooit krassen van t krabben gehad.
Dus snap niet hoe jullie krabben, maar denk eerder dat men het hakken kan noemen
 
Een stoomreiniger werkt ook perfect voor het reinigen van ruiten... Daarnaast heb je dan ook geen schoonmaakmidddelen meer nodig en zijn je ruiten brandschoon!
 

Canon-Eye

Forumguru
alcohol lost nu eenmaal (heel) veel op :D
NaOH nog veel meer, maar dat zou ik niet op mijn ramen gebruiken ;)
Dat laatste is vooral nuttig als gootsteenontstopper...

Voor m'n ruitjes gebruik ik nog wel eens een goeie scheut ammonia in een halve emmer water. Ontvet enorm, werkt ook erg goed tegen die blauwige aanslag van (vooral bij nieuwe auto's) uit de kunststoffen gedampte weekmakers. En omdat NH3 extreem goed oplosbaar is in water en op zichzelf een gas is, blijft er (als je de boel met een schone vochtige doek naloopt en vervolgens lekker laat drogen en doortochten) ook helemaal niets achter wat schade zou kunnen veroorzaken.

(Terzijde: hetzelfde effect treedt ook op bij het reinigen van bestaande verf voordat het opnieuw geschilderd wordt.)
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee hoor - voordat het NH3-bestanddeel er überhaupt negatief op zou kunnen inwerken is het allang verdwenen: hetzij meegenomen in het vocht van de schone vochtige doek (d.w.z. doek bevochtigd met schoon water), dan wel verdampt.

En die NH3-damp (ietwat prikkelend luchtje) heeft nog een bijkomend nut als je verkouden bent: helpt erg goed tegen een verstopte neus...
:D
 
Bovenaan Onderaan