Rubbers stabilisatorstang vervangen mogelijk ?

redriver

Senior Member
Bij onze Octavia Combi 1.4 TSI 2018 FL kraken de stabilisatorstangrubbers aan de voorzijde. Garage heeft ze paar maanden geleden ingespoten en toen was het kraken paar maanden weg maar dus nu weer terug. Nu lees ik dat het bij de Octavia niet mogelijk is om alleen de rubbers te vervangen maar je de complete stang met rubbers dient te vervangen . Klopt dit of kun je wel alleen de rubbers vervangen (veel goedkoper) ? Ik zie de rubbers namelijk wel los leverbaar via bijvoorbeeld Autodoc. Graag advies / tips.

Afbeelding ter illustratie.

fahrwerkstechnik-hr-hr-stabilisator-2-4.jpg.mst.webp
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb toevallig nog een setje powerflex liggen als je wilt! Zijn redelijk makkelijk te vervangen overigens. Je moet voor de vrijheid van de stang (was in het geval bij de 2.0 Octavia) de stuur/stab stangetjes loshalen, ik kon ze herbruiken maar soms willen die nog wel eens vervelend zijn. Maar die kosten ook de wereld niet.
 

redriver

Senior Member
Ik heb toevallig nog een setje powerflex liggen als je wilt! Zijn redelijk makkelijk te vervangen overigens. Je moet voor de vrijheid van de stang (was in het geval bij de 2.0 Octavia) de stuur/stab stangetjes loshalen, ik kon ze herbruiken maar soms willen die nog wel eens vervelend zijn. Maar die kosten ook de wereld niet.
En uit welk bouwjaar is jouw Octavia ?
 

Captain Hook

Forumguru
Maar als je de boel loshaalt, aan de voorzijde, is het dan ook niet raadzaam om opnieuw de boel te laten uitlijnen?
 

1983jeroen

Forumguru
Weet je zeker dat het die rubbers zijn die ze smeren?
Bij mij zijn het de draagarmrubbers die kraken namelijk en na invetten weer een tijd stil zijn
 

Tees

Donateur
De draagarmrubbers zijn wel de bekendere veroorzaker van dit gekraak, al zijn de stabilisatorstangrubbers er ook wel eens debet aan. De draagarmrubbers zijn helaas een stuk duurder om te vervangen, want dan moet de hele draagarmen eruit.
 

serum

Forumguru
Hoe erg is het probleem bij jullie eigenlijk? Als het koud/warm en droog is hoor je op de eerste paar drempels een paar keer krrrk krrrrrk. in de regen is het stil. Het is voor mij gewoon slip-stick tussen wat rubber en staal. Had het op een Golf, Passat b7 (minimaal), Octavia 2014 (Eibach verlaagd en die had verreweg de meeste last) en nu op de 2018 Octavia.

Op rotondes hoor je zo af en toe even een miniem kraakje, maar dat is het voor mij ook wel (gelukkig). Ik doe er nog even niks aan, maar gaat dit erger(lijker) worden?
 

Fmoon

Forumguru
Ik ergerde me er verschrikkelijk aan, mijn vrouw niet. Nu een nieuwe auto en helemaal geen gekraak meer, heel apart is dat want wist op een gegeven moment precies waar die op z’n ergst was.
 

redriver

Senior Member
Bij elke verkeersdrempel hoor je het wel. Ik heb bij mijn andere auto de gehele voorwielophanging vervangen en daarna laten uitlijnen. Paar avondjes bezig dus dit lukt ook wel. Maar mijn vraag of alleen de rubbers vervangen kunnen worden zonder de stang is nog niet echt beantwoord.
 

Eltjo

Forumguru
Krakende wagens....rijden het langst.

A.s. worden de achterste draagarm"lagers" voor bij mijn auto vervangen omdat ze na 370dkm aardig flexibel zijn geworden.
Ik ben benieuwd wat dat met het gekraak doet.
 

tim_j

Forumguru
Krakende wagens....rijden het langst.

A.s. worden de achterste draagarm"lagers" voor bij mijn auto vervangen omdat ze na 370dkm aardig flexibel zijn geworden.
Ik ben benieuwd wat dat met het gekraak doet.
Het is een poos weg en komt gewoon weer terug :giggle:
Zeg ik uit ervaring. Na een minuut of 10 is het weg bij mij, vind het best zo.
 

Eltjo

Forumguru
De garage heeft Meyle HD rubbers gemonteerd. Het is wat lastig te beoordelen, want ik rij nu niet in de thuisomgeving met drempels.
Heb wel het idee dat het steviger aanvoelt.

Wat betreft kraken heb ik me daar ook alang bij neergelegd. Een garage heeft het een keer ingespoten en na een paar maanden was het terug. Alleen op verkeersdrempels - het zal wel.
Ik begrijp alleen niet dat mijn oude Passats met volrubbers, dus zonder gaten, dat niet hadden en dat VAG nu al jaren voor een krakende ophanging kiest. Geeft je een echt premium gevoel à la Skoda.
 
Laatst bewerkt:

locker14

Actief lid
De rubbers van mijn auto kraakten ook, de garage heeft ze ingespoten en toen was het gekraakt een paar weken weg. Later bleek dat de garage ze inspoot met WD40 en dat is niet het goede middel. Je moet siliconenspray gebruiken en je kunt het gemakkelijk zelf aanbrengen door je stuur helemaal naar links of rechts te draaien en dan kun je met je arm makkelijk achter het wiel en de rubbers inspuiten. Kan gewoon op straat. Ik heb ze in juli mef siliconenspray ingespoten en sindsdien is het stil. Zal vast wel vaker moeten gebeuren, maar 2x per jaar zelf doen kost je 5 minuten.
 
Bovenaan Onderaan