Rubbers stabilisatorstang vervangen mogelijk ?

redriver

Actief lid
Bij onze Octavia Combi 1.4 TSI 2018 FL kraken de stabilisatorstangrubbers aan de voorzijde. Garage heeft ze paar maanden geleden ingespoten en toen was het kraken paar maanden weg maar dus nu weer terug. Nu lees ik dat het bij de Octavia niet mogelijk is om alleen de rubbers te vervangen maar je de complete stang met rubbers dient te vervangen . Klopt dit of kun je wel alleen de rubbers vervangen (veel goedkoper) ? Ik zie de rubbers namelijk wel los leverbaar via bijvoorbeeld Autodoc. Graag advies / tips.

Afbeelding ter illustratie.

fahrwerkstechnik-hr-hr-stabilisator-2-4.jpg.mst.webp
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb toevallig nog een setje powerflex liggen als je wilt! Zijn redelijk makkelijk te vervangen overigens. Je moet voor de vrijheid van de stang (was in het geval bij de 2.0 Octavia) de stuur/stab stangetjes loshalen, ik kon ze herbruiken maar soms willen die nog wel eens vervelend zijn. Maar die kosten ook de wereld niet.
 

redriver

Actief lid
Ik heb toevallig nog een setje powerflex liggen als je wilt! Zijn redelijk makkelijk te vervangen overigens. Je moet voor de vrijheid van de stang (was in het geval bij de 2.0 Octavia) de stuur/stab stangetjes loshalen, ik kon ze herbruiken maar soms willen die nog wel eens vervelend zijn. Maar die kosten ook de wereld niet.
En uit welk bouwjaar is jouw Octavia ?
 

Captain Hook

Forumguru
Maar als je de boel loshaalt, aan de voorzijde, is het dan ook niet raadzaam om opnieuw de boel te laten uitlijnen?
 

1983jeroen

Forumguru
Weet je zeker dat het die rubbers zijn die ze smeren?
Bij mij zijn het de draagarmrubbers die kraken namelijk en na invetten weer een tijd stil zijn
 

Tees

Donateur
De draagarmrubbers zijn wel de bekendere veroorzaker van dit gekraak, al zijn de stabilisatorstangrubbers er ook wel eens debet aan. De draagarmrubbers zijn helaas een stuk duurder om te vervangen, want dan moet de hele draagarmen eruit.
 

serum

Senior Member
Hoe erg is het probleem bij jullie eigenlijk? Als het koud/warm en droog is hoor je op de eerste paar drempels een paar keer krrrk krrrrrk. in de regen is het stil. Het is voor mij gewoon slip-stick tussen wat rubber en staal. Had het op een Golf, Passat b7 (minimaal), Octavia 2014 (Eibach verlaagd en die had verreweg de meeste last) en nu op de 2018 Octavia.

Op rotondes hoor je zo af en toe even een miniem kraakje, maar dat is het voor mij ook wel (gelukkig). Ik doe er nog even niks aan, maar gaat dit erger(lijker) worden?
 

Fmoon

Forumguru
Ik ergerde me er verschrikkelijk aan, mijn vrouw niet. Nu een nieuwe auto en helemaal geen gekraak meer, heel apart is dat want wist op een gegeven moment precies waar die op z’n ergst was.
 

redriver

Actief lid
Bij elke verkeersdrempel hoor je het wel. Ik heb bij mijn andere auto de gehele voorwielophanging vervangen en daarna laten uitlijnen. Paar avondjes bezig dus dit lukt ook wel. Maar mijn vraag of alleen de rubbers vervangen kunnen worden zonder de stang is nog niet echt beantwoord.
 
Bovenaan Onderaan