Rubberen ring om olievuldop

Agent327

Forumguru
Juist @Agent327, maar waarom heeft Skoda en vast andere VAG-merken dit zo dom bedacht? Vroeger draaide je de olievuldop eraf zonder eerst rondom de boel schoon te blazen, omdat de constructie beter was.
Er zal bij menig autobedrijf gewoon de olievuldop open gedraaid worden en zandkorrels en misschien zelfs kleine steentjes in het motorblok verdwijnen.

Ik vind het niet interessant waarom VAG dit heeft bedacht, het lijkt me echter geen dommigheid. Als ik deze vraag zou moeten beantwoorden vanuit mijn eigen gezichtspunt kan ik alleen maar bedenken dat VAG de autobezitters zou kunnen frustreren (dat doen ze toch wel) met de slogan: "liever de dealer" om zelf onderhoud aan de auto te doen. en alle dealers willen ons doen geloven dat "je tegenwoordig toch niets meer aan je auto zelf kunt doen".
Nogmaals, ik heb zo mijn eigen oplossing om rond dit probleem te werken.
 

VAG-man

Forumguru
Ik aanschouw het niet als een probleem, maar een lastig product eigenschap. Gewoon een dom ontwerp die ben ik bang nog steeds gebruikt wordt.
 

casejunky

Forumguru
Dat rubber zit er puur zodat het spul beter aansluit op elkaar en voorkomt vuil.

Sowieso mensen die een trechter nodig hebben om olie te vullen.... Schaam je! (just joking)

Maar heb zelden olie moeten bijvullen op de s2, maar bij elke auto waar ik dat deed. Dop van de oliebus klein gaatje in het folie prikken en je kan gecontroleerd schenken.
 

VAG-man

Forumguru
Daar gaat het allemaal niet om @casejunky.

Het gaat om al het vuil wat zich ophoopt rondom de olievuldop. Of kijk je daar niet naar en draai je deze gewoon open voor een oliewissel?:banghead:
 

casejunky

Forumguru
Daar gaat het allemaal niet om @casejunky.

Het gaat om al het vuil wat zich ophoopt rondom de olievuldop. Of kijk je daar niet naar en draai je deze gewoon open voor een oliewissel?:banghead:

Zoals ik zei ik heb bij de sup zelden olie hoeven vullen.

En het ging om die ring van je? Gaf toch antwoord waar die voor was? Sterker nog mijn antwoord klopt ook gewoon, aangezien ik dit bij een erkende skoda dealer heb gevraagd waar die ring voor was.

Die is voor de aanhechting tussen het vulgat en de stofkap/deksel zodat er geen vuil in komt.

En als je een beetje kan schenken(of doet wat ik doe met een klein gaatje) knoei je niet. Dus komt er nagenoeg geen rotzooi in.

Ik heb die ring er 1 keer af gehad in 4 jaar tijd, en hij nagenoeg schoon.

Dus weet niet zo goed wat het probleem nu is.
 

turboturbo

Forumguru
Dus weet niet zo goed wat het probleem nu is.
Als ik het goed gelezen heb, dat er extra vuil (zand, stof e.d.) zich ophoop door of in die ring. Wat vervolgens gemakkelijk in het vulgat / motorblok terecht komt zodra je de vuldop open draait.

Als je zelf geen olie ververst of bijvult zie je dat misschien niet, maar de dealer of garage opent die dop natuurlijk ook om de olie te kunnen verversen. En de vraag is of alle werkplaats medewerkers hier bewust van zijn en of die er wat aan doen of niet (maw draaien die de dop gewoon open en valt evt troep in het motorblok of blazen ze keurig netjes (altijd?) eerst even de ring goed schoon?)
 

casejunky

Forumguru
Als ik het goed gelezen heb, dat er extra vuil (zand, stof e.d.) zich ophoop door of in die ring. Wat vervolgens gemakkelijk in het vulgat / motorblok terecht komt zodra je de vuldop open draait.

Als je zelf geen olie ververst of bijvult zie je dat misschien niet, maar de dealer of garage opent die dop natuurlijk ook om de olie te kunnen verversen. En de vraag is of alle werkplaats medewerkers hier bewust van zijn en of die er wat aan doen of niet (maw draaien die de dop gewoon open en valt evt troep in het motorblok of blazen ze keurig netjes (altijd?) eerst even de ring goed schoon?)
Mijn vraag aan jou nu dan.

Hoe krijg je zand of iets dergelijks op je olie vul cap? Dat is mij nog nooit overkomen.

Ik draai die dop eraf en leg die opzij in een bakje, en zand spat niet zover op hoor.
 

turboturbo

Forumguru
Hoe krijg je zand of iets dergelijks op je olie vul cap? Dat is mij nog nooit overkomen.
Door gewoon te rijden? Wind met vuil en zand komt de motorruimte binnen door de grille. Vervolgens wervelt er vanalles aan vuil stof zand e.d. neer op dergelijke plekken waar het zich verzamelt. Ik zie ook altijd veel troep rondom de oliedop liggen als ik ga verversen of bijvullen.
 

EdK

Forumguru
Tsja over hoeveel stof gevangen in gemorste olie en werkelijk zand korrels gaat het hier ?
Voorop gesteld dat het beter is om het vuil eerst te verwijderen voor zover mogelijk is en dan pas de dop te verwijderen.
Maar hoe groot is de kans op grote schade door dat kleine beetje vuil wat er eventueel in het blok valt als je gaat bijvullen ??
En zover ik weet vul je bij in het deel van de motor die de olie meteen afvoert richting het carter, dus maw voor het vuil naar belangrijke plekken word gevoerd word dit al opgevangen door het olie filter.

Dus indien ik moet bijvullen dan zou ik even het merendeel van het vuil te verwijderen en om het laatste beetje maak ik me geen zorgen....
 

VAG-man

Forumguru
Zoals ik zei ik heb bij de sup zelden olie hoeven vullen.
Ik neem aan volgens serviceonderhoud en als je dit laat doen door de garage dan hoef je zelf dit inderdaad niet te doen.

En het ging om die ring van je? Gaf toch antwoord waar die voor was?

Daar ging het toch niet om.

Ik heb gezegd:
Ik vind de rubberen ring een middel die erger is dan de kwaal.
Als er wat olie gemorst wordt langs het blok, is dat erg? Wat mij betreft niet.

Hoe krijg je zand of iets dergelijks op je olie vul cap? Dat is mij nog nooit overkomen.
Nou als je goed naar de eerste foto kijkt dan zie je een bruin boomblaadje liggen. De cap en rubberen ring heb ik even daarvoor schoongemaakt, maar zit binnen een half jaar vol met rotzooi, zoals óók @turboturbo dit ervaart.

@EdK ik heb geen idéé hoe groot de schade zal zijn als je de troep niet weg neemt. Ik ga het niet proberen. :D
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Hebben we nog iets anders te doen ? We hadden allemaal al 10 keer onze olievuldopring kunnen schoonvegen.
Heb ik net ook gedaan, al 12 keer zelfs. Maar terecht, daar ging het niet om.

Er zijn vele manier om te plezieren. Ook achter de randjes Edgar!
 

Eltjo

Forumguru
Laatste weekeinden buitenboordmotor geserviced. Gezeild. Windows kersvers op PC gezet en alles wat er zo bijkomt aan instellingen. Balkonplanken schoon gespoten. Auto's gewassen. Gisteren (perfect zeilweer) niet mogen zeilen omdat de haven weekends dicht is, dus maar de bolling in de 40 jaar oude zeilen eruit gehaald door naden los te maken en opnieuw vast te stikken. Hekwerk tussen keuken woonkamer gedemonteerd en geschuurd. Moet nog in de verf.
Wat nog meer moet gebeuren...
Nieuwe kit-naad achter fornuis aanbrengen nadat de wandtegels opnieuw zijn gelijmd. Nieuwe douchedeur monteren. Auto's moeten nieuwe olie hebben. Vrouw's auto zelf uitlijnen met touwtjes methode. Vrouw's fiets moet nieuwe voorband op. Wifikanalen wijzigen zodat het beter zou moeten werken. CV servicebeurt geven. En veel andere klusjes die gedaan hadden kunnen zijn als ik altijd tijd, zin en puf heb naast het werk wat voor mij doorgaat. Zo dat was m'n voorlopige lijstje.
Tja, dat is het nadeel van handig zijn, maar net niet handig genoeg om het aan een ander te willen uitbesteden.

Tussendoor verspijker ik mijn tijd aan het reinigen van olievuldopringen.
Coño, no estoy desperado!
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Maar een waslijst heeft iedereen wel denk ik.
Om het lijstje af te werken is lukt alleen échte nerds!;)
 

bouwdirk

Senior Member
is de ring er ook niet gekomen om aan de milieu eisen te kunnen voldoen? gemorste olie loopt terug in reservoir.... blablablaa
 
Bovenaan Onderaan