Rubberen ring om olievuldop

VAG-man

Forumguru
Kan mij iemand uitleggen waarom er een opstaande rubberen ring om de olievuldop zit.
Ja ik kan bedenken om te voorkomen dat tijdens het vullen olie langs het blok stroomt. Nou en! Er zijn ook trechters om netjes te werk te gaan.

Nee al het straatvuil dat zich ophoopt rond de olievuldop is leuk als je deze opendraait. Gelijk een lepeltje vol aan zand en andere troep in je motorblok.

Dus als iemand mij uit kan leggen waarom deze techneut bij VAG is aangenomen, wees vrij in je redenatie.

20200411_185233.jpg 20200411_185313.jpg
 

VAG-man

Forumguru
Ja dat is een goede gedachte @hemi24. Zoals je kunt zien heeft de afdekkap ook een verdiept gedeelte waarin zich allerlei narigheid kan ophopen. Bij iedere olie ververs beurt moet ik de afdekkap eraf halen en de rubberen ring goed schoonmaken voordat de olievuldop open gaat.

Dat moet toch anders kunnen. Heb heel wat auto's gehad, maar nog nooit met zo'n dom ontwerp. Ik ben óók benieuwd of dat bij modernere Skoda's zo is.
 

VAG-man

Forumguru
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn verhaal. Zie dat ik niet eens een vraag heb gesteld. :pieker:
Het gaat mij er niet om hoe ik het schoon houdt. Ik trek de afdekkap en rubberen ring er altijd af als ik een oliewissel doe m.b.v. een trechter.

Ik vind de rubberen ring een middel die erger is dan de kwaal.

Hoe denken jullie hierover?
 

Antera

Donateur
Is niet meer en minder ter voorkoming van ernaast lopen bij uitnemen vultrechter of anders.
 

Agent327

Forumguru
Ik vind het niet erg dat die kap er zit. Voordat ik olie ga verversen blaas ik meet perslucht de ruimte er om heen even schoon. Ik begrijp ook dat niet iedereen over perslucht beschikt.
 

VAG-man

Forumguru
Juist @Agent327, maar waarom heeft Skoda en vast andere VAG-merken dit zo dom bedacht? Vroeger draaide je de olievuldop eraf zonder eerst rondom de boel schoon te blazen, omdat de constructie beter was.
Er zal bij menig autobedrijf gewoon de olievuldop open gedraaid worden en zandkorrels en misschien zelfs kleine steentjes in het motorblok verdwijnen.
 

SteGo

Donateur
Ik begrijp ook dat niet iedereen over perslucht beschikt.
Ik heb geen oprit, geen garage, zelfs geen fatsoenlijke schuur en woon in een appartement/flat ... maar perslucht heb ik dan weer wel. :D:deuk:
Airpress L6-105 Silent
compressor.jpg
Rete-handig ding, heb hem al een paar jaar en het is ideaal voor incidenteel/licht gebruik.
 

brepus13

Forumguru
Een compressor(tje) is een musthave voor ieder huishouden al is het maar voor het schoonblazen van gereedschap en waarvoor ik hem waarschijnlijk het vaakst gebruik: de stofzuiger filters. 1 keer per week ff alles schoonblazen doet wonderen voor je stofzuigert ;)

en natuurlijk af en toe je bandenspanning controleren en herstellen indien nodig :-)
 

Eltjo

Forumguru
1 x per week het filter schoonblazen? En ik zuig maar 1 x in de 2 maanden.....?
Stofzuigerfilters was ik na uitkloppen gewoon uit onder de kraan met wat zeep.
Ze zijn toch snel weer droog.
Als ik de garagedeur open, kan ik alle 10 autobanden oppompen zonder de auto’s te verplaatsen. Fietsbanden ook overigens.

Wat betreft de ring rond de olievuldop; dat was mij ook opgevallen, maar of dat in mijn Passats beter of anders was betwijfel ik.
Maar ja, bij mij gaat die 1 x in de 1,5 jaar open na zo’n 40 dkm. Tussendoor bijvullen is niet nodig.
Bij mijn Passats verving ik meestal zelf de olie eens in 25-30 dkm. Bij de Superb is dat vanwege de vele boutjes aan de onderplaat een stuk lastiger op de oprit en heb ik slechts 1 x met een pompje de olie ververst. De andere keren heeft men het werk voor nog geen €10 gedaan in goedkoop buitenland.

Maar ja, er zijn wel meer mindere constructies aan de auto. De standaard vloermatjes die te vroeg ophouden voor de stoelen als die naar achteren staan, haperende tankdopvergrendeling, gebroken bedrading van de deur, geen muntenhouder, bekerhouder die altijd vol zit met andere zaken als je een keer er een beker in wilt plaatsen, laadvloer die niet vlak is als je de achterbank gewoon neerklapt en bij de klep ook iets oploopt, enz.

Zo heeft elk product wel wat en is niet elke vernieuwing een verbetering.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Bij ons zitten er 2 filters waaronder een papieren. Ik probeer alles elke keer schoon te blazen als ik hem leeg. Het is in ieder geval ongelofelijk wat een stof wolk er elke keer weer uit komt!
 

Eltjo

Forumguru
Vandaag de ramen maar openen - het waait lekker door - weg stof.

Vertel mij wat over stof. De afgelopen maand is de woonkamer gestuct.
En op mijn werk kalibreer ik o.a. (fijn)stofmeetapparatuur.
 

EdK

Forumguru
De afgelopen maand is de woonkamer gestuct.
Maar dan heeft de stukadoor toch het stof er achter gesmeerd mag ik aannemen ???

Maar een compressor een musthave Brepus.... vind ik beetje ver gaan, tis makkelijk maar zonder is zeker goed te leven.
Filters klop ik uit of vervang ze , want een filter is om stof en vuil op te vangen en als dat filter dan vol is dan is die goed voor de klikobak.
En stukkie filterdoek per meter zijn zeker de kosten niet....
 
Aangezien die motor deksels ook dienen voor geluid isolatie gok ik dat de rubber ring er ter afsluiting zit voor de kap zodat het geluid er achter blijft. Voor het olie bijvul/vervang verhaal is het idd drama....
 
Bovenaan Onderaan