RPM Chiptuning Skoda Octavia II 1.2 TSI 105 PK

Race Eend

Forumguru
Dit lijkt me een gevalletje goedkoop = duurkoop.

Als het het artikel van de foto is met 1 kabelaansluiting (voor 1 sensor), dan gaat dit niet werken. sowieso heeft een TSI 2 mapsensoren.

Beter wat meer geld uitgeven en een goede oplossing kiezen. Genoeg over te vinden op dit forum (check tuning).

Noord26

Forumguru
Waarom hierop besparen? Het is niet alleen toename in vermogen en koppel, maar ook bij welke toerentallen en hoe deze opgebouwd wordt. Denk dat Race-Eend je wel even kan vertellen dat een normale 1.2 TSI op de rollenbank al circa 117pk doet. En na (hun) goede tuning zo maar de 140pk aan kan tikken..

OII1.2tst

Nieuw lid
Besparen, als het kan is altijd zinvol vandaar de vraag.
Als het niet nodig was bijna €700 uit te geven en het kon ook met iets minder kwaliteit voor een stuk minder euro's zou ik er voor gaan, het antwoord hier houdt me wel tegen hoor. Een uitgebreide tuning past echter niet in mijn budget, dan maar niet tunen. :(

MarcoO2

Forumguru
Even héél erg kort door de bocht zou ik bijna zeggen dat je, als je "dure tuning" nie tkunt betalen, je de "goedkope tuning" ook maar beter niet uit kunt laten voeren. Je hebt dan immers geen budget meer over om de eventuele problemen (die bij goedkope tuning eerder zullen ontstaan dan bij dure) te verhelpen.

Just my thought...

VEEJAY

Forumguru
Ja maar slechte tuning kan toch niet? Zeker niet als er alleen maar wat met de turbodruk wordt gespeeld. Het motormanagement zal toch wel ingrijpen bij vreemde waarden?

Ik meen dat de dokter Jeroen dat zelf heeft gezegd in het kader van al die goedkope tuning. Dus dat het motormanagement (gelukkig) vaak nog voorkomt dat zaken meteen in de soep lopen.

Ik weet nog een paar jaar terug dat een vriendje met Audi met goedkope OBD tuning van 300euro tegen mijn O2 ( toen 2.0TDI) met JD chip ging spelen in de bergen van de Eifel. Zijn auto schoot steeds in noodloop (kennelijk om de turbo te sparen), de mijne niet (hoefde kennelijk niet).

Noord26

Forumguru
Als het niet nodig was bijna €700 uit te geven en het kon ook met iets minder kwaliteit voor een stuk minder euro's zou ik er voor gaan, het antwoord hier houdt me wel tegen hoor. Een uitgebreide tuning past echter niet in mijn budget, dan maar niet tunen. :(

Waarom een honderd of 2, hooguit 3 'besparen' op tuning tov de dagwaarde van je auto? :ahum:

Hetzer

Forumguru
Misschien is de kwaliteit wel redelijk, maar je mist de (after)service die je voorbeeld wel hebt bij gerenommeerde bedrijven zoals bij JD, Jero of van Vught tuning.

Dus ik zeg ook , niet doen

MarcoO2

Forumguru
Maar "redelijk" is nog altijd niet "goed". En als je het hebt over een aanpassing aan je auto, toch een investering van weet ik hoeveel duizenden euro's, is minder dan "goed" voor mij geen optie.

Skoody Boo

Actief lid

Echt te weinig is die 105 pk ook niet toch? Zou het mooi zo laten.

OII1.2tst

Nieuw lid
De TS (ik dus) durft heel veel ...
Ik begrijp dat er hier veel fans zijn van JD engineering. Staat die D voor Duur? ;)
Mijn "normale", onbevooroordeelde vraag werd idd beantwoord op een manier die mij het gevoel gaf dat ik wel heel raar bezig was dat ik alleen maar zo'n vraag stel. Er zijn heb ik gemerkt vele tientallen aanbieders van tuning, in mijn geval voor een 1.2 tsi.
Van die vele tientallen zijn er slechts drie of vier die op dit forum worden geaccepteerd en wie het ook maar waagt zich af te vragen of hij een paar honderd euro kan besparen heeft het niet voor zijn auto over.
Jammer.

Race Eend

Forumguru
Waarom denk je dat er honderden aanbieders van tuningen zijn?

Simpelweg snel geld verdienen. Niets zelf ontwikkelen, gewoon software inkopen (powerboxen inkopen) , garage box huren en je kunt jezelf 'tuner' noemen. Alle merken kun je tunen, van vrachtwagen tot suzuki swift 1.3.. dat je compleet niet weet wat je aan het doen bent dat verbloem je met mooie verhalen. Tot je een mondige consument krijgt die ook het eea weet, dan val je stevig door de mand. Er zitten zoveel rotte appels in de tuners wereld, dat wil je echt niet weten, wat een zooi je veelal tegen komt, met als gevolg: defecte roetfilters, kapotte turbo's etc etc. Totaal niets getest, gewoon rammen en klaar. Klanten vals voorlichten dat ze 400km in moeten rijden etc, grote onzin.

Bedrijven die zelf ontwikkelen op hun eigen dure testbanken kunnen simpelweg niet mee met de prijzen van die stunters, er gaat soms weken zitten in een goede tuning (zelfs met de voorkennis van je jarenlange ervaring), heel wat anders dan een filetje uitlezen, wat parameters 20% omhoog zetten en het is weer klaar. Waarom gaat de Golf 5 1.9TDI 90pk bij 99% van de tuners naar <120pk terwijl ze dezelfde motor in de golf 5 met 105pk wel naar 140pk brengen? Juist puur omdat ze geen idee hebben waarmee ze bezig zijn.

Lees eens, dat geeft heel wat mee opheldering:
Chiptuning de markt - Squadra Tuning

Zou zeker ook mee laten wegen in de beslissing de kwaliteit en betrouwbaarheid van de 1.2TSI.
Gezien de vele verhalen (zie Autoweek van deze week o.a.) zou ik mij zorgen gaan maken als de krachten en temperaturen op en in het motortje gaan toenemen.

Ken iemand die een Seat Leon 1.2 TSI handbak hebben laten tunen naar 140Pk. Binnen een paar maanden was de koppakking eruit.
Uiteraard hangt het een en ander ook samen met je rijstijl, maar als je het blok gaat kietelen ga je er ook mee spelen

Zelf overweeg ik ook tuning, maar ik ben bang dat ik het prijsverschil van Abt op de koop toeneem om zo de fabriekgarantie niet in gevaar te brengen.

Race Eend

Forumguru
Ken iemand die een Seat Leon 1.2 TSI handbak hebben laten tunen naar 140Pk. Binnen een paar maanden was de koppakking eruit.

Die koppakking heeft niets met een tuning te maken, dat zal eerder een probleem met een waterpomp oid geweest zijn, of productiefout. De temperaturen worden allemaal niet zoveel hoger (zeker niet van water en olie), dat valt erg mee. Een goed getunde auto kun je gewoon de hele dag op het circuit gebruiken zonder dat er iets kapot gaat. "trappen" met een koude motor etc, dát is simpelweg erg stom, en na een tuning nog dommer, dan kan je uiteraard een koppakking kapot rijden, omdat het geheel dan onevenredig uitzet (maar dat gebeurd origineel net zo hard).

Ook die slechte kettingen van de 1.2 TSI modellen hebben niets te maken met een tuning (het wordt dus ook niet erger/minder erg door een tuning).
Voordeel van alle externe tuningen van de 1.2 TSI, is dat je het (desnoods aan de kant van de weg), zo los klikt en de auto is geheel origineel.

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik ben het heel erg met je eens dat er tussen de aanbieders van tuning een hele hoop "boeven" zitten, sites met zelf geschreven recensies, volgeharste boxjes met slechts één weerstand etc.
Maar er wordt hier zo lyrisch geschreven over het individueel afregelen voor iedere individuele motor terwijl de 1.2 tsi met vele honderdduizenden over Europa wordt uitgerold. Is het niet zo dat daar voor een standaard tuning kan zijn die voldoet? Natuurlijk, als je die laatste procent motorvermogen en souplesse ook wilt pakken moet je individueel gaan afregelen, dat doen ze in de miljoenen kostende F1 immers ook?
Het stukje Chiptuning en de markt geeft idd leuke informatie, maar ook hier, beslist niet onafhankelijk, immers Squadra?

Ik ben nog nergens een echt onafhankelijk vergelijk tegengekomen dat de standaard tuners zoals Ventura of Zip vergelijkt met de bovenkant van de tuners zoals JD of ABT.

Wie?

Race Eend

Forumguru
Ik zeg nergens dat het individueel afgeregeld moet worden hoor, een goed ontwikkelde tuning behoeft alleen een diagnose rit met vag-com ter na-controle, en dan is het klaar.

Het nadeel zit hem alleen in het feit dat bedrijven die alle merken maar tunen, het standaard pakket niet goed voor elkaar hebben en regelmatig geheel niet aan na-controle doen. Als je een box nl op te weinig sensoren hebt zitten, dan leert de originele motorcomputer simpelweg dat die sensor niet 'klopt' en is je winst na 1 a 2 weken geheel weg.

Het stukje van squadra is heel algemeen, maar wel heel correct in mijn ogen, ik kijk er precies op dezelfde manier naar omdat wij dezelfde werkwijze hanteren als squadra (maar dan voor de VAG modellen), ik weet precies wat zijn ergenissen zijn (dagelijks zelfde vragen in de mail, waarom men dan geen tuning van 250 euro moet kiezen... zucht).

Bovenaan Onderaan