Roomster een heerlijk saaie auto...

BigCheese

Forumguru
Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik moet de eerste spannende Skoda nog tegen komen :pieker:
Desalnietteplus ben ik fan.
 

Captain Hook

Forumguru
[weer ff een update]

Weer wat maanden later met deze verschrikkelijke saaie auto. ;)

Nu ook weer; barre omstandigheden, arctische nachttemperaturen, opgewaaide sneeuwduinen over sommige polderwegen. En daar waar het wel geruimd is, krijg je een compleet pekelbad over je heen.

Ik dacht eerst nog, met die bijna 11 jaar oude originele accu erin, zal die Roomster zometeen wel niet meer starten. Maar zelfs dat is geen probleem. En hopsakee, bij ons de oprit af, de straat in, na eerst wat geploeter met de verfoeilijke 4-seizoens bandjes van Vredestein die gewoon door de sneeuwprut/-brokken de Skoda keurig recht de straat uit sjorren. Maar idd, met nog net aan 5mm profiel op de voorbanden is het bijna tijd om die quatracs te gaan vervangen.

Maar olie drinken doet 'ie ook al niet. En een rammelende ketting heb ik ook nog niet gehoord.

En dan die 'beroerde' ongetunede DQ200 die maar blijft schakelen zonder te protesteren. Ook dat schijnt een zeldzaamheid te worden. Vanmiddag nog ff een verlaten polderweg met open terrein opgezocht. En dan is nog best wel lastig om de Skoda een rondje rond z'n as te laten draaien. Maar op een verijsde vlakte lukt het wel. Wel ASR uitzetten en ff meehelpen met de (handbediende!) handrem. Maar al heel snel merk je dat ESP en ABS hard hun best doen om de chauffeur z'n foute gedrag te corrigeren. En dat is goed zo!
Op een polderweg, die half/half maar geveegd was, aan één kant voorzichtig de berm ingestuurd en de andere wielen op het asfalt. En zelfs dan blijft dat gewoon goed gaan. Uiteraard wel goed je stuur vasthouden en je verstand er bij. Maar bij 60-70km/h kon ik zelfs nog uit de berm sturen, zo de weg weer op.

En nee, in de verste verte was er geen boerentrekker te bekennen. Hooguit een overstekende buizerd, maar die trekken ook snel op.
In de verte zag ik een haakse bocht opdoemen die verdacht lag te glimmen in het zonlicht. En ja, een flinke plak ijs. Dan voel je uiteraard de auto wel wat glijden en verdacht licht sturen. Maar ook hier weer, anticiperen, ver vooruit kijken en dan weet je dat je die plak ijs niet met overmoedige snelheid moet proberen te meesteren.

Is er dan nog iets te mekkeren? Jawel, doordat het zo koud is en hard waait, is het verbruik wat toegenomen. Van de laatste paar keer van een keurige 1:18 naar 1:16. Ook niet echt schokkend.
Oh ja, en na anderhalf jaar wegteren in de blakende zon en stromende regen zijn de ruitenwisserbladen aan vernieuwing toe.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
[weer ff een update]
Is er dan nog iets te mekkeren? Jawel, doordat het zo koud is en hard waait, is het verbruik wat toegenomen. Van de laatste paar keer van een keurige 1:18 naar 1:16. Ook niet echt schokkend.

Nou, waar mijn Leon in de zomer ook 1:18-1:20 doet bij braaf rijden, haal ik nu net de 1:15 en dan moet ik niet gek doen. Een aanmerkelijk verschil wel. Al moet ik eerlijk zijn: zijn ritjes van een half uur en hij (of de olie) is dan net goed warm.
 

Niels83

Forumguru
Om zijn uiterlijk heb ik hem nooit serieus overwogen. Tot wanneer is hij eigenlijk gemaakt. En waardoor is hij zoveel beter dan een octavia of Fabia uit die zelfde tijd?
 

Hetzer

Forumguru
Roomster zeker meer bruikbaarder dan de Fabia Combi van het zelfde jaar
Interieur is flexibel, stoelen schuif je makkelijk naar voren , of verwijder je makkelijk, binnenruimte van de Roomster is hoger, ik heb er ook 1 gehad in 2008
 

EdZ

Donateur
Is gebouwd tussen 2006 en 2015. Ik zal niet zeggen dat hij veel beter was dan een Octavia of een Fabia (Station), maar ik vond 'm wel veel praktischer.
Het is een wat hogere auto, je zit ook iets hoger boven het wegdek. Doordat hij hoger is (ook binnen) zit je meer rechtop met je benen, waardoor zeker achterin de beenruimte erg goed is. Daarnaast kunnen de 3 stoelen achterin er per stuk worden uitgehaald en de buitenste twee konden voor/achteruit schuiven. De kofferbak was ook groter dan je zou verwachten. Ik heb nu 100 liter meer maar kan niet zeggen dat ik er héél veel van merk.
Wat betreft de achterpassagiers zijn mijn zoons nog niet blij dat we nu een Leon hebben.
 

EdK

Forumguru
Ik zal niet zeggen dat hij veel beter was dan een Octavia of een Fabia (Station),
Maar goed van beide heeft hij wel een beetje.
De achteras komt van de Octavia en de vooras van de Fabia zover ik weet
En was het ook niet zo dat de achterwielen verder uit elkaar stonden dan de voorwielen...?

Tja heb er 4 jaar mee gereden ( eerste versie) en met zeer veel plezier.
Heb er meer mee vervoerd dan met de yeti, eigenlijk alles wat mee moest dat paste gewoon.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zal zonder twijfel een heel praktische auto zijn met allerlei mogelijkheden die de Fabia of Octavia combi niet hadden.
Ik heb er destijds ook een proefrit mee gemaakt en het reed lang niet slecht. En toch heb ik er toen niet voor gekozen, het is een Octavia combi geworden.

Reden: ik vond en vind 'm gewoon té lelijk om in gezien te willen worden.
Smaakkwestie dus - en daar kun je natuurlijk eindeloos over twisten ;) (wat ik overigens niet van plan ben).
 

EdK

Forumguru
Tsja wat zullen de buren wel niet denken als je in een RR rijd...
En zodoende koopt merendeel dus maar niet een RR

Tsja boeiend........ functioneel is deze wagen, en als die volgend jaar weer op markt zou komen en prijstechnisch ook weer aantrekkelijk is dan zou ik er zo weer voor gaan...

Altijd nog beter dan de Dacia uitvoeringen
 

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye Ik heb daarvoor 5 jaar lang een O2 2.0 TDI combi gereden. En dat was idd ook een uitstekende auto. Nog ruimer dan de Roomster. Maar die werd ons gewoon te duur, zeker als je minder gaat rijden, dan kan een diesel gewoonweg niet uit.

En op moment van aankoop vonden we de Roomster het meest praktische en ruime waar voor het autogeld. Een Octavia was gewoonweg een stuk duurder.
Het uiterlijk? Mwah, interesseert me bar weinig. Vooral niet omdat het weinig tot niets zegt over innerlijke kwaliteiten. En dat is geen grap, maar realiteit. Zowel voor een hoop 'dingen' alsmede voor menige homo sapiens. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Captain Hook en @EdK , als ik iets mooi vind of niet, dan is DAT doorslaggevend - niet wat een ander ervan vindt.

De Roomster heeft daarnaast (voor mij) ook nog een praktisch bezwaar: het dak is me te hoog om in mijn eentje de kajak makkelijk op en af te kunnen laden. Om die reden viel ook de Yeti af (die ik er wél aantrekkelijk uit vond zien) en blijf ik bij gewone combi's zoals achtereenvolgens de O2, F2 en nu de Leon.
 

EdK

Forumguru
als ik iets mooi vind of niet, dan is DAT doorslaggevend
Bij een vrouw is het innerlijk voor mij ook het belangrijkst maar niet het eerste wat belangrijk is. Als dat ook mooi is dan is dat mooi meegenomen...
En met de RR was het ook het innerlijk en de functionaliteit die voor mij doorslaggevend was.
En mooi of lelijk, tsja beide kon ik geen ja of nee op zeggen....
Beter nog dan een Kangoo die je ook kon nemen als personenwagen....

Maar op zich erg blij met personen als jij !!
Hierdoor had ik een wagen die redelijk uniek op de nederlandse wegen was....
En baalde vaak dat ik ze veels teveel in duitsland en belgie tegenkwam
 
De keuzebepaling voor welke auto is afhankelijk van welk type mens je ben, zelf heb ik nog nooit een auto "voor het mooi" gehad, altijd voor het praktische gegaan, ben begonnen met een Renault 4 en daarna vele stationcars, welke vroeger nog vaak "bestelauto" genoemd werd;). De Roomster is voor mij dus de ideale auto, wat hoger dus fijn met instappen, klein van buiten, groot van binnen! ik kan er zelfs stukken hout of buis van 3 meter lang in kwijt. Wat anderen er ook van mogen vinden: het interesseert me geen snars. :D
 

leon-cupra

Forumguru
Voor het practische is een aanhangwagen ontworpen of een bestelwagen die je kan huren of nog beter dat ze het tot bij jou thuis brengen.

toen we aan een gezinnetje begonnen sleurde mijn vader ons mee naar de Skoda garage. Een roomster moesten we kopen .... ik en mijn partner keken naar elkaar ... nope, gaat het zeker nooit worden. Mooi design kan je dat absoluut niet vinden. Uiteindelijk is het een fabia combi geworden ... daar paste ook perfect een Ikea-kast in (niet dat we dat ooit gedaan hebben of zullen doen)
 

AGTon

Forumguru
Wanneer mensen mijn RR zien dan zeggen ze altijd dat ze de auto zo, zo vinden. Snap ik ook wel, maar wanneer ze eenmaal hebben meegereden zijn ze om. Wat een ruimte, dat hadden ze niet verwacht. Helemaal op de achterbank.

Ik blijf het jammer vinden dat ze de RR uit het assortiment hebben gehaald. Volgende auto moet dan maar een Octavia worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Ik was na al deze lyriek over de Roomster toch wel benieuwd wat deze tweedehands doet. Voor het geval we echt eens uit de Faab groeien, is t toch goed eea eens in t vizier te houden. Ook al zijn de Roomsters niet rijk gezaaid in tweedehands-land, zijn ze wel echt heel goedkoop! Je kan al een prima RR voor rond de 4k krijgen. Als je dat vergelijkt met een Octavia Combi van dezelfde leeftijd en km-stand, dan ben je al snel 6k kwijt. Al is het misschien de vraag of de vergelijking RR-Oc wel een eerlijke is, de RR zit eigenlijk tussen de Fc en Oc in. Maar qua prijs zit 'ie meer in de Fc-klasse
 

EdK

Forumguru
Ja e ndan moet je ook nog opletten want de eerste RR was met een 1,4 zonder turbo
Na de facelift is er meer plastic langs de zijkanten gekomen en werd hij geleverd met de 1,2TSI.

Ikzelf heb de 1,4 gehad toendertijd en was een heerlijk blokkie...
 
Bovenaan Onderaan