Roomster een heerlijk saaie auto...

Captain Hook

Forumguru
The neverending story van onze Roomster is nog niet ten einde...

Weten jullie nog, die aanrijding door een Duitser in de zomer van 2022 (!) in een parkeergarage in Italië, waarbij de verantwoordelijke keurig een briefje achterliet?

Welnu, het is inmiddels november 2023 en nog steeds geen schadevergoeding ontvangen. Ondanks dat de schade keurig is vastgesteld, met een paginadik schaderapport EN erkenning van de aansprakelijkheid door de tegenpartij. Er is in de afgelopen 14 maanden ook nog nooit enig verweer geweest van de tegenpartij en/of betrokken verzekeringsmaatschappijen dat ik niet in m'n gelijk zou staan.
So far, so good, toch?
Wat kan er dan mis gaan zou je denken?

Nou, er wordt gewoonweg NIET verder gereageerd door de nederlandse (Dekra) vertegenwoordiging van de duitse verzekeraar!
Als je ze al aan de telefoon kunt krijgen, is de persoon die de zaak behandelt net weer weg of die dag vrij.
'stuurt u maar een mailtje, dan komen we er op terug"
Niet dus. :mad:

Nu ruim een maand geleden was ik het helemaal zat. Heb een iets minder vriendelijk bericht gestuurd naar alle mogelijke contactadressen van Dekra om te vragen waarom er nog steeds niet betaald is.
Toen gebeurde er ineens wat. Er werd blijkbaar iemand wakker en/of aangespoord om nu eens eindelijk zijn/haar werk te doen.

Vervolgens een berichtje terug:
Geachte heer,

Excuses voor de verlate reactie.
Ik pak deze zaak op en neem contact met onze opdrachtgever op in verband met het
uitblijven van de betaling.

Ik kom er deze week op terug

En dat was 3 weken geleden.
Kreeg ik vorig week een telefoontje van een echt persoon (goh, ze leven nog) en toen kwam er een heel verhaal dat ze het zelf ook niet snapten waarom ik nog geen geld gekregen had. Want er was al maanden geleden vanuit Duitsland het gevraagde bedrag overgemaakt. Waar dat geld dan gebleven was, moesten ze nog uitzoeken. En ze mompelde iets over een verkeerd zaaknummer tussen Duitsland en Nederland waardoor het geld 'ergens' was. Maar dat het geld niet bij ondergetekende was, dat had ze wel gezien.

Op de vraag waarom men dan al die tijd niet reageerde op telefoontjes en email kwam het vage antwoord van "we dachten het al lang was afgehandeld"
Ja, duh... waarom denken jullie dat ik maar blijf vragen? :angry:

Zucht; wederom een treffend voorbeeld van de hedendaagse gedigitaliseerde maatschappij waarbij velen wegkijken. En waarbij je waarachtig veel geduld moet betrachten om voor elkaar te krijgen waar je recht op hebt!

En ondertussen is onze voormalige Roomster al weer doorverkocht, MET de betreffende schade er nog op! :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
Is niet logisch @EdK want ze hebben helemaal niet gewacht; de Roomster is gewoon doorverkocht, met schade en al.
_____________________________________

Over dat schadebedrag gesproken... vandaag ineens een bedrag op m'n rekening, vanaf een duits IBAN nummer. Hebben ze een deel van het bedrag overgemaakt, zonder de BTW erbij?!? :pieker:
Ook zonder enige melding van Dekra en/of de duitse verzekeraar met hoe en wat en waarom?!
Daarnaast zijn ze het bedrag van het expertiserapport opmaken, ook maar ff 'vergeten'. :banghead:

Zucht... kan ik daar ook weer achteraan. Wel (*6%^&SOU*^#$ wanneer doet zo'n financiële instelling z'n werk nou eens goed en correct?
Waarom is doen wat je zegt en zeggen wat je doet toch zo moeilijk? :mad:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik dacht het hoofdstuk Roomster-met-schade-die-nog-niet-volledig-uitbetaald-is te kunnen afsluiten.

Maar helaas. Het is bijna 2024 en nog steeds is het schadegeval van zomer 2022 (!) niet afgewikkeld! :mad:
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Ach , je mag vanavond al je frustraties even wegdrinken :D

Is 1 van de redenen waarom onze wagens altijd full risk verzekerd zijn. Ben je gewoon niet afhankelijk van de tegenpartij. Je wordt nl altijd uitbetaald.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Om deze shit te voorkomen ben ik verzekerd bij een plaatselijke assuradeur zonder winstoogmerk. Daar lopen alle verzekeringen.
Ik kan er zo naar toe lopen, kreeg toevallig deze week nog een oliebol voor geschoven toen ik er voor een vraag even langs was gereden :)
Die regelen verder alles. Heb inmiddels zoveel ervaring (meerdere familieleden zijn er ook verzekerd) dat ik niet graag weer voor een paar euro minder per maand bij een "internet" verzekeraar wil zitten.
 

Captain Hook

Forumguru
Zucht... en ineens is daar toch nog een antwoord van Dekra (de vertegenwoordiging van de Duitse verzekeraar van de aansprakelijke partij).

Blijkt dat het usance is (?) dat ze de BTW pas overmaken als de auto daadwerkelijk gerepareerd is. Tja, en dat kan niet meer. Want de Roomster hebben we al lang verkocht.
En het bedrag van de expertise zou in mindering gebracht zijn, ALS we de auto daadwerkelijk hadden laten repareren.
Whatever. :greedy:
:mad:

Men maakte nog wel excuses dat het zo lang moest duren...

Onze excuses voor de verlate reactie.

Met betrekking tot de vergoeding van de btw en taxatiekosten wijzen wij u naar ons bericht van 04.07.2023. Een kopie van ons bericht treft u bijgevoegd aan.

Reparatienota
In deze zaak is Italiaans recht van toepassing. Zoals in ons bericht van 4 juli aangegeven wordt de btw pas vergoed na ontvangst van de reparatienota.

Een reparatienota hebben wij nog niet mogen ontvangen.

Taxatiekosten
De garage brengt deze kosten bij reparatie van uw auto weer in mindering.

Vervolgens stoppen ze er een kopie van een bericht van een Belgisch bedrijf bij?!?


Optimco NV in Antwerpen. Geen idee wat ik daar nou weer mee te maken heb?
Over een schadegeval uit 2020 (da's dus niet mijn schade).
Van ene "Sblendorio Daniele .vs. Dreerens Wald" WTF! :shutup:
Volgens mij is de privacy aldaar ook een zooitje! :wavecry:
 

AGTon

Forumguru
Hmm, spijtig om dit zo te horen. Bij mijn RR (waarbij ik in NL door een Duitser ben aangereden) was de schade ontstaan op 09 september 2022 en heb ik op 07 juli 2023 een bedrag gestort gekregen.

Totale schade incl eigen bijdrage en kosten taxatierapport € 1.508,41. Heb overgemaakt gekregen € 1.421,93. Ik had er de kracht niet voor om voor het verschil (€ 86) nog in de pen te klimmen. Waar dat verschil vandaan komt, geen idee.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb het niet anders geweten dat btw maar wordt overgeschreven na ontvangtst van een factuur. Ergens logisch want je hebt ook nooit btw betaald en btw is niet bedoeld voor een bedrijf of privé persoon maar voor de overheid.
 

Tees

Donateur
Dat van de BTW kan ik nog wel begrijpen, maar het taxatierapport moet toch gewoon vergoed worden? Je hebt kosten gemaakt t.g.v. deze aanrijding, en die dienen vergoed te worden. Ongeacht hoe het daarna verder gaat...maar dat zal wellicht Italiaans recht zijn, dat is misschien wat krommer dan Nederlands recht ;)
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Het gaat er helemaal niet om, OF het betaald is of niet. De totale schade is op dat bedrag getaxeerd door hun eigen expert. En als ik zou moeten betalen voor de reparatie, is dat het inclusief BTW bedrag, punt. Als consument betaal ik alles inclusief BTW.

Aan mij de keuze of het al dan niet gerepareerd zou worden. Maar nogmaals, dat staat er los van.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Je hebt geen btw betaald , daar gaat het hem wel net om, dus waarom zou je recht hebben op een btw-bedrag?
De waardevermindering als je hem niet hersteld wordt dan ook niet gerekend met btw, want als jij jouw wagen verkoopt wordt er geen btw betaald.
 
Bovenaan Onderaan