Zo. Hier alvast een eerste post van ervaringen met mijn Roomster 1.6 Ambiente Attractive Business 1.6 TipTronic.
Voor mijn nieuwe baan mocht ik weer een lease-auto uitzoeken. In het verleden had ik al eens een Octivia gereden, en ik vond dat mijn fijnste auto ooit. Dus Skoda stond hoog op mijn verlanglijstje.
Inmiddels was er wel wat aan mijn situatie veranderd: ik heb inmiddels 2 kleine kinderen (en nog steeds een hondje), dus de behoefte aan ruimte is onverminderd groot, maar het budget wat krapper (my god, wat kosten kinderen veel geld... Tis maar goed dat het schatjes zijn...!)
Wat vind ik belangrijk in een auto:
1) Veiligheid. Lees: ABS, veel Airbags etc.
2) Airco. Clima is leuk, maar niet noodzakelijk
3) Middenarmsteun voor
4) Automaat
5) Goede stoelen
Kortom: een praktische auto. Zaken als grote LM velgen, spoilers, en dimmende binnenspiegels zijn allemaal leuk, maar niet per se noodzakelijk.
Mijn lijstje bestond op enig moment uit:
Ford Focus (afgevallen vanwege de twijfelachtige automaat)
Skoda Fabia (station)
Skoda Roomster
Skoda Octavia (station)
Toyota Prius (afgevallen vanwege de onmogelijkheid van een trekhaak)
Honda Hybrid (idem als prius & te kleine kofferbak)
Eigenlijk bleven er dus 3 skoda's over.
De Octavia kende ik al. Top-bak. Maar wellicht waren de anderen goede alternatieven, zeker gelet op de maandelijkse kosten.
Dus een uitgebreide proefrit gemaakt in de Fabia. Erg enthousiast. Maar leek toch nét te klein. Zeker op de achterbank.
De Roomster vond ik eigenlijk maar een gekke auto. Misschien wel praktisch, maar een nogal gewaagd uiterlijk. Zeker gezien vanaf de zijkant... Toch een proefrit gemaakt, om in elk geval een afgewogen keuze te kunnen maken.
En Tsja. Toen was de keuze opeens heel makkelijk: Het wed een Roomster. Wat een fijne, praktische auto is dit. En wát een ruimte op de acherbank!!! Echt top!
De kofferbak was mijn grootste twijfelpunt: Is dit wel voldoende met 2 kleine kids en een vrouw die graag de gehele inventaris aan speelgoed, kinderwagen, bedje (incl matje en slaapzakken) en 3 paar reservekleertjes meeneemt bij een visite aan opa&oma (laat staan als we op vakantie gaan...)??? De oplossing is eenvoudig: Dakdragers + dakkoffer... Voor een middagje of weekendje niet nodig, maar (wellicht) wel voor op vakantie. De dakdragers zijn in elk geval opgenomen op de accessoirelijst, de dakkoffer komt eventueel later.
De uitrusting van de Roomster is als volgt geworden:
Ik weet het: zeker het attractive business pakket bevat allerlei zaken die ik eigenlijk niet belangrijk vind, maarja: het pakket kost slechts 295,- en da's minder dan de prijs voor de radio Dance...
6 november mocht ik de auto ophalen. Ik heb er nu pas iets van 300 km op staan, dus echt veel kan ik er nog niet van zeggen. Ik ben hem natuurlijk nog aan het inrijden, dus ik doe nog erg rustig aan...
Wat een top-bak is dit! De Tiptronic schakelt als boter door de 6 (!) versnellingen. Met 120 op de snelweg en de cruisecontrol aan is het een prima reiswagen. Je hoort wel wat windgeruis, maar echt storen doet het niet.
De motor klinkt lekker, vind ik. Je hoort m best goed als je wat harder optrekt, maar ik vind het wel een mooi geluidje moet ik zeggen. Verder klopt gewoon alles aan deze auto: Hij stuurt goed, remt goed, zit goed... Alles!
De (sport)stoelen zijn niet alleen mooi (persoonlijk vind ik ze een stuk mooier dan de standaard ambiente bekleding) maar zitten ook echt geweldig! Je zit in een Roomster ook net iets hoger dan (bv) in een Fabia of Octavia.
De achterruiten zijn lekker groot: ideaal voor de kids.
Mega voordeel tov Fabia / Octavia zijn de leuningen van de achterstoelen: die kunnen heel ver naar achteren. Onze oudste zoon (3,5) valt geregeld in slaap in de auto, en dan valt zijn hoofd naar voren (en ja... we hebben al een Maxicosi Rodi XR, die je wat naar achteren kunt zetten, maar dat helpt niet echt...). In de Roomster staat "zijn" leunig lekker ver naar achteren en jawel: zijn hoofdje blijft nu heerlijk in de stoel hangen!!!
Klein minpuntje vind ik het gaspedaal: dat had van mij wat zwaarder mogen gaan. Misschien verandert dit nog als ik een wat andere stoelinstelling kies, waardoor de stand van de voet wat anders wordt. En ach... Met de cruisecontrol heb ik er ook niet echt last van... Maar je moet toch een kritiekpuntje aangeven he... En over die kier achter de achterstoelen hebben we het hier al zo vaak gehad...
Het gas is netjes ingebouwd. De vloer van de kofferbak komt hierdoor +- 5 cm naar boven. De bediening ziet er strak uit, en is netjes gemonteerd onderop het middenconsole. Ik heb nog niet op gas mogen rijden, dus daar komt later wel een update over (moet de eerste 2000 a 2500 km op benzine inrijden).
Kortom: ik ben helemaal happy met de Roomster. Maar eerlijk is eerlijk: je moet wel tegen kritiek kunnen. Veel mensen vinden hem gewoon niet mooi. Hier in de straat heb ik maar weinig positieve reakties opgevangen. Op mijn werk ook wisselend. Da's niet erg, en toch ook weer jammer... Je koopt een auto natuurlijk in de eerste plaast voor jezelf (en je gezin), maar het is toch altijd leuk als je positieve reakties krijgt. Toch? Ik had er ook niet echt op gerekend moet ik zeggen. Voor mij was het ook pas liefde op het tweede (of derde... vierde...) gezicht.
Ps: Foto's volgen binnenkort...
Voor mijn nieuwe baan mocht ik weer een lease-auto uitzoeken. In het verleden had ik al eens een Octivia gereden, en ik vond dat mijn fijnste auto ooit. Dus Skoda stond hoog op mijn verlanglijstje.
Inmiddels was er wel wat aan mijn situatie veranderd: ik heb inmiddels 2 kleine kinderen (en nog steeds een hondje), dus de behoefte aan ruimte is onverminderd groot, maar het budget wat krapper (my god, wat kosten kinderen veel geld... Tis maar goed dat het schatjes zijn...!)
Wat vind ik belangrijk in een auto:
1) Veiligheid. Lees: ABS, veel Airbags etc.
2) Airco. Clima is leuk, maar niet noodzakelijk
3) Middenarmsteun voor
4) Automaat
5) Goede stoelen
Kortom: een praktische auto. Zaken als grote LM velgen, spoilers, en dimmende binnenspiegels zijn allemaal leuk, maar niet per se noodzakelijk.
Mijn lijstje bestond op enig moment uit:
Ford Focus (afgevallen vanwege de twijfelachtige automaat)
Skoda Fabia (station)
Skoda Roomster
Skoda Octavia (station)
Toyota Prius (afgevallen vanwege de onmogelijkheid van een trekhaak)
Honda Hybrid (idem als prius & te kleine kofferbak)
Eigenlijk bleven er dus 3 skoda's over.
De Octavia kende ik al. Top-bak. Maar wellicht waren de anderen goede alternatieven, zeker gelet op de maandelijkse kosten.
Dus een uitgebreide proefrit gemaakt in de Fabia. Erg enthousiast. Maar leek toch nét te klein. Zeker op de achterbank.
De Roomster vond ik eigenlijk maar een gekke auto. Misschien wel praktisch, maar een nogal gewaagd uiterlijk. Zeker gezien vanaf de zijkant... Toch een proefrit gemaakt, om in elk geval een afgewogen keuze te kunnen maken.
En Tsja. Toen was de keuze opeens heel makkelijk: Het wed een Roomster. Wat een fijne, praktische auto is dit. En wát een ruimte op de acherbank!!! Echt top!
De kofferbak was mijn grootste twijfelpunt: Is dit wel voldoende met 2 kleine kids en een vrouw die graag de gehele inventaris aan speelgoed, kinderwagen, bedje (incl matje en slaapzakken) en 3 paar reservekleertjes meeneemt bij een visite aan opa&oma (laat staan als we op vakantie gaan...)??? De oplossing is eenvoudig: Dakdragers + dakkoffer... Voor een middagje of weekendje niet nodig, maar (wellicht) wel voor op vakantie. De dakdragers zijn in elk geval opgenomen op de accessoirelijst, de dakkoffer komt eventueel later.
De uitrusting van de Roomster is als volgt geworden:
- Ambiente uitvoering + attractive business pakket (met: radio dance, parkeersensoren, middenarmsteun, LM velgen en climatronic)
- sunset achterruiten
- cruisecontrol
- dakrails
- afneembare trekhaak
- Sportinterieur Pulse (sportstoelen, lederen stuur, pook en handrem)
- Hoofdairbags
- Electrische ramen achter
- Middelste stoel achter als tafeltje
Ik weet het: zeker het attractive business pakket bevat allerlei zaken die ik eigenlijk niet belangrijk vind, maarja: het pakket kost slechts 295,- en da's minder dan de prijs voor de radio Dance...
6 november mocht ik de auto ophalen. Ik heb er nu pas iets van 300 km op staan, dus echt veel kan ik er nog niet van zeggen. Ik ben hem natuurlijk nog aan het inrijden, dus ik doe nog erg rustig aan...
Wat een top-bak is dit! De Tiptronic schakelt als boter door de 6 (!) versnellingen. Met 120 op de snelweg en de cruisecontrol aan is het een prima reiswagen. Je hoort wel wat windgeruis, maar echt storen doet het niet.
De motor klinkt lekker, vind ik. Je hoort m best goed als je wat harder optrekt, maar ik vind het wel een mooi geluidje moet ik zeggen. Verder klopt gewoon alles aan deze auto: Hij stuurt goed, remt goed, zit goed... Alles!
De (sport)stoelen zijn niet alleen mooi (persoonlijk vind ik ze een stuk mooier dan de standaard ambiente bekleding) maar zitten ook echt geweldig! Je zit in een Roomster ook net iets hoger dan (bv) in een Fabia of Octavia.
De achterruiten zijn lekker groot: ideaal voor de kids.
Mega voordeel tov Fabia / Octavia zijn de leuningen van de achterstoelen: die kunnen heel ver naar achteren. Onze oudste zoon (3,5) valt geregeld in slaap in de auto, en dan valt zijn hoofd naar voren (en ja... we hebben al een Maxicosi Rodi XR, die je wat naar achteren kunt zetten, maar dat helpt niet echt...). In de Roomster staat "zijn" leunig lekker ver naar achteren en jawel: zijn hoofdje blijft nu heerlijk in de stoel hangen!!!
Klein minpuntje vind ik het gaspedaal: dat had van mij wat zwaarder mogen gaan. Misschien verandert dit nog als ik een wat andere stoelinstelling kies, waardoor de stand van de voet wat anders wordt. En ach... Met de cruisecontrol heb ik er ook niet echt last van... Maar je moet toch een kritiekpuntje aangeven he... En over die kier achter de achterstoelen hebben we het hier al zo vaak gehad...
Het gas is netjes ingebouwd. De vloer van de kofferbak komt hierdoor +- 5 cm naar boven. De bediening ziet er strak uit, en is netjes gemonteerd onderop het middenconsole. Ik heb nog niet op gas mogen rijden, dus daar komt later wel een update over (moet de eerste 2000 a 2500 km op benzine inrijden).
Kortom: ik ben helemaal happy met de Roomster. Maar eerlijk is eerlijk: je moet wel tegen kritiek kunnen. Veel mensen vinden hem gewoon niet mooi. Hier in de straat heb ik maar weinig positieve reakties opgevangen. Op mijn werk ook wisselend. Da's niet erg, en toch ook weer jammer... Je koopt een auto natuurlijk in de eerste plaast voor jezelf (en je gezin), maar het is toch altijd leuk als je positieve reakties krijgt. Toch? Ik had er ook niet echt op gerekend moet ik zeggen. Voor mij was het ook pas liefde op het tweede (of derde... vierde...) gezicht.
Ps: Foto's volgen binnenkort...