Roomster AAB 1.6 TipTronic (op LPG)

jaspernl

Actief lid
Zo. Hier alvast een eerste post van ervaringen met mijn Roomster 1.6 Ambiente Attractive Business 1.6 TipTronic.

Voor mijn nieuwe baan mocht ik weer een lease-auto uitzoeken. In het verleden had ik al eens een Octivia gereden, en ik vond dat mijn fijnste auto ooit. Dus Skoda stond hoog op mijn verlanglijstje.
Inmiddels was er wel wat aan mijn situatie veranderd: ik heb inmiddels 2 kleine kinderen (en nog steeds een hondje), dus de behoefte aan ruimte is onverminderd groot, maar het budget wat krapper (my god, wat kosten kinderen veel geld... Tis maar goed dat het schatjes zijn...!)
Wat vind ik belangrijk in een auto:

1) Veiligheid. Lees: ABS, veel Airbags etc.
2) Airco. Clima is leuk, maar niet noodzakelijk
3) Middenarmsteun voor
4) Automaat
5) Goede stoelen

Kortom: een praktische auto. Zaken als grote LM velgen, spoilers, en dimmende binnenspiegels zijn allemaal leuk, maar niet per se noodzakelijk.

Mijn lijstje bestond op enig moment uit:

Ford Focus (afgevallen vanwege de twijfelachtige automaat)
Skoda Fabia (station)
Skoda Roomster
Skoda Octavia (station)
Toyota Prius (afgevallen vanwege de onmogelijkheid van een trekhaak)
Honda Hybrid (idem als prius & te kleine kofferbak)

Eigenlijk bleven er dus 3 skoda's over.
De Octavia kende ik al. Top-bak. Maar wellicht waren de anderen goede alternatieven, zeker gelet op de maandelijkse kosten.
Dus een uitgebreide proefrit gemaakt in de Fabia. Erg enthousiast. Maar leek toch nét te klein. Zeker op de achterbank.
De Roomster vond ik eigenlijk maar een gekke auto. Misschien wel praktisch, maar een nogal gewaagd uiterlijk. Zeker gezien vanaf de zijkant... Toch een proefrit gemaakt, om in elk geval een afgewogen keuze te kunnen maken.

En Tsja. Toen was de keuze opeens heel makkelijk: Het wed een Roomster. Wat een fijne, praktische auto is dit. En wát een ruimte op de acherbank!!! Echt top!

De kofferbak was mijn grootste twijfelpunt: Is dit wel voldoende met 2 kleine kids en een vrouw die graag de gehele inventaris aan speelgoed, kinderwagen, bedje (incl matje en slaapzakken) en 3 paar reservekleertjes meeneemt bij een visite aan opa&oma (laat staan als we op vakantie gaan...)??? De oplossing is eenvoudig: Dakdragers + dakkoffer... Voor een middagje of weekendje niet nodig, maar (wellicht) wel voor op vakantie. De dakdragers zijn in elk geval opgenomen op de accessoirelijst, de dakkoffer komt eventueel later.

De uitrusting van de Roomster is als volgt geworden:
  • Ambiente uitvoering + attractive business pakket (met: radio dance, parkeersensoren, middenarmsteun, LM velgen en climatronic)
  • sunset achterruiten
  • cruisecontrol
  • dakrails
  • afneembare trekhaak
  • Sportinterieur Pulse (sportstoelen, lederen stuur, pook en handrem)
  • Hoofdairbags
  • Electrische ramen achter
  • Middelste stoel achter als tafeltje

Ik weet het: zeker het attractive business pakket bevat allerlei zaken die ik eigenlijk niet belangrijk vind, maarja: het pakket kost slechts 295,- en da's minder dan de prijs voor de radio Dance...

6 november mocht ik de auto ophalen. Ik heb er nu pas iets van 300 km op staan, dus echt veel kan ik er nog niet van zeggen. Ik ben hem natuurlijk nog aan het inrijden, dus ik doe nog erg rustig aan...

Wat een top-bak is dit! De Tiptronic schakelt als boter door de 6 (!) versnellingen. Met 120 op de snelweg en de cruisecontrol aan is het een prima reiswagen. Je hoort wel wat windgeruis, maar echt storen doet het niet.
De motor klinkt lekker, vind ik. Je hoort m best goed als je wat harder optrekt, maar ik vind het wel een mooi geluidje moet ik zeggen. Verder klopt gewoon alles aan deze auto: Hij stuurt goed, remt goed, zit goed... Alles!

De (sport)stoelen zijn niet alleen mooi (persoonlijk vind ik ze een stuk mooier dan de standaard ambiente bekleding) maar zitten ook echt geweldig! Je zit in een Roomster ook net iets hoger dan (bv) in een Fabia of Octavia.

De achterruiten zijn lekker groot: ideaal voor de kids.

Mega voordeel tov Fabia / Octavia zijn de leuningen van de achterstoelen: die kunnen heel ver naar achteren. Onze oudste zoon (3,5) valt geregeld in slaap in de auto, en dan valt zijn hoofd naar voren (en ja... we hebben al een Maxicosi Rodi XR, die je wat naar achteren kunt zetten, maar dat helpt niet echt...). In de Roomster staat "zijn" leunig lekker ver naar achteren en jawel: zijn hoofdje blijft nu heerlijk in de stoel hangen!!!

Klein minpuntje vind ik het gaspedaal: dat had van mij wat zwaarder mogen gaan. Misschien verandert dit nog als ik een wat andere stoelinstelling kies, waardoor de stand van de voet wat anders wordt. En ach... Met de cruisecontrol heb ik er ook niet echt last van... Maar je moet toch een kritiekpuntje aangeven he... En over die kier achter de achterstoelen hebben we het hier al zo vaak gehad...

Het gas is netjes ingebouwd. De vloer van de kofferbak komt hierdoor +- 5 cm naar boven. De bediening ziet er strak uit, en is netjes gemonteerd onderop het middenconsole. Ik heb nog niet op gas mogen rijden, dus daar komt later wel een update over (moet de eerste 2000 a 2500 km op benzine inrijden).

Kortom: ik ben helemaal happy met de Roomster. Maar eerlijk is eerlijk: je moet wel tegen kritiek kunnen. Veel mensen vinden hem gewoon niet mooi. Hier in de straat heb ik maar weinig positieve reakties opgevangen. Op mijn werk ook wisselend. Da's niet erg, en toch ook weer jammer... Je koopt een auto natuurlijk in de eerste plaast voor jezelf (en je gezin), maar het is toch altijd leuk als je positieve reakties krijgt. Toch? Ik had er ook niet echt op gerekend moet ik zeggen. Voor mij was het ook pas liefde op het tweede (of derde... vierde...) gezicht.


Ps: Foto's volgen binnenkort...
 

Bothje

Heel gewoon lid
En Tsja. Toen was de keuze opeens heel makkelijk: Het wed een Roomster. Wat een fijne, praktische auto is dit. En wát een ruimte op de acherbank!!! Echt top!

Voor mij was het ook pas liefde op het tweede (of derde... vierde...) gezicht.

Ps: Foto's volgen binnenkort...

Helemaal met je eens.
Zoeken, twijfelen en dan een keer rijden in de Roomster.
Verkocht ben je en verknocht wordt je daarna zeker aan deze wagen.
Zet weliswaar zelf niet achterin :eek:oo: maar wat een luxe lijkt me dat.

En zaterdag zullen we deze live zien...
 

Abo

Lid
Toen de Roomster pas uit kwam kreeg ik een uitnodiging van mijn dealer om hem te bezichten. De dealer had het groots aangepakt door er een Haiwaiaans avondje van te maken. De gehele showroom was ontruimd, behalve 1 auto die onder een kleed verborgen was. Verder waren er diverse optredens in de showroom en div. stands waar je hapjes kon nuttigen. Het moment suprême was natuurlijk het verwijderen van het kleed waardoor de Roomster gezien kon worden. Ik vond het toen geen mooie auto en ik was ervan overtuigd dat ik hem nooit zou kopen. Maar, na 9 maanden had ik hem toch gekocht. De ruimte, wegligging en zitpositie vond ik beter dan mijn Fabia combi. Voor mijn drumstel is het ook een zeer praktische auto. Eventjes de achterstoelen naar voren en je krijgt een vlakke laadvloer. Laden maar! Dat was met de Fabia combi wel anders. Hier moest je eerst de hoofdsteunen verwijderen, voorstoelen iets naar voren schuiven, achterbankzitting omklappen, dan de rugleuning omklappen, voorstoelen weer terugzetten en dan toch géén vlakke laadvloer krijgen. Het uiterlijk van de Roomster zal vermoedelijk wel een discussie blijven, maar ik ben eraan gewend. Verder vind ik het een prima auto die volop ruimte biedt en die heel prettig rijdt. :)
 
Leuk en goed verslag Jaspernl! Ben benieuwd naar de foto's. Ook ben ik benieuwd hoe de Tiptronic rijdt, maar dat zal ik morgen weten als ik mijn Octavia ga ophalen.
De Roomster is inderdaad een model waar je aan moet wennen. Toen ik hem voor de eerste keer zag dacht ik: "wat een lelijke auto". Maar ik was afgelopen weekend bij de dealer en daar stond er ook 1 in de showroom en toen dacht ik: "hij is eigenlijk best wel OK". Toch is mijn keus gevallen op een Octavia omdat ik toch van het wat strakkere uitelijk hou. Ik vind bv het oude model Fabia ook mooier dan het nieuwe model (in ieder geval van buiten).

Maar weet je... je merkt niets van de buitenkant als je er in zit en als de auto alles heeft/doet wat jij wil dan is het toch prima?

Veel plezier in jouw Roomster en post maar eens gauw wat foto's!
 

jaspernl

Actief lid
Zoals beloofd de foto's. Ze zijn vanochtend gemaakt. Na een regenachtige nacht en in volle bewolking. Het is even niet anders...

08111101.jpg


Had ik al gezegd dat er een afneembare trekhaak onder zit? Volgens mij niet... Anyway: hier het resultaat zónder trekhaak. Dat ziet er erg netjes uit vind ik:

08111102.jpg


Hieronder de tiptronic-pook en de bediening van LPG:

08111103.jpg


En natuurlijk de zetel van het oudste mannetje:

08111104.jpg
 
Mooie foto's Jaspernl. Die LPG schakelaar zit inderdaad mooi weggewerkt. Ook van de trekhaak zie je niets. Mooi!
 

jaspernl

Actief lid
Mooie foto's Jaspernl. Die LPG schakelaar zit inderdaad mooi weggewerkt. Ook van de trekhaak zie je niets. Mooi!
Ik hoop dat ze het bij jou ook zo netjes doen, Polleke!
Er ziiten felblauwe (zeg maar: volkswagen-blauw...) ledjes op. Best strak.
Veel plezier morgen!!
 

TL@

Forumguru
Mooie auto'tje.

Niets van aantrekken dat anderen hem niet mooi vinden, zij moeten er niet in rijden hé.

Ik vond/vind dit toch 1 van de leukste ludospaces op de markt, zelfs nu de Berlingo en al zijn kameraadjes zijn vernieuwd.
 

Erik_NL

Forumguru
ik vind de Roomster een erg praktische en verbazend ruime auto die bovendien verduveld fijn rijdt.
Voor een dieseladept als ik is het jammer dat de combinatie diesel/tiptronic niet geleverd wordt. Dus komt de 1,6 met LPG in beeld.

  • afneembare trekhaak
Op de Duitse škoda-site staat:
Anhängerkupplung, abnehmbar
(Nicht verfügbar für Tiptronic-Getriebe)
is uw afneembare trekhaak achteraf ingebouwd ?

Benieuwd naar foto's van de LPG tank. Waar is de LPG inbouw gedaan?


Gefeliciteerd met uw nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers toegewenst
 

Mark

Banned
Is dit de standaard voor het wegwerken van de LPG bediening. Of heeft iemand andere ervaringen?

De middenconsole is de standaard plaats waar ze de schakelaar zetten voor de bediening van de lpg instalatie (is ook zo bij mijn Dacia), maar als je het vraagt kunnen ze deze eventueel ook zonder problemen op een andere plaats monteren.
Het zelfde verhaal voor de vukaansluiting, standaard plaats is onderaan de achterbumper maar ook hier kunnen ze deze plaatsen waar je het wilt.
 

jaspernl

Actief lid
ik vind de Roomster een erg praktische en verbazend ruime auto die bovendien verduveld fijn rijdt.
Voor een dieseladept als ik is het jammer dat de combinatie diesel/tiptronic niet geleverd wordt. Dus komt de 1,6 met LPG in beeld.

Op de Duitse škoda-site staat:
is uw afneembare trekhaak achteraf ingebouwd ?

Benieuwd naar foto's van de LPG tank. Waar is de LPG inbouw gedaan?


Gefeliciteerd met uw nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers toegewenst

De trekhaak is inderdaad achteraf in/opgebouwd, en niet af fabriek meebesteld. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een automaat geen trekhaak zou kunnen hebben.

Ik zal eens een foto plaatsen van de LPG tank. De inbouw is gedaan op de plaats waar oorspronkelijk het reservewiel zit. Het is uitgevoerd door firma Vialle.

Overigens heb ik de bloembakhouder wat verbeund door de bovenste "haak' eraf te zagen (aan beide kanten). Nu past ie weer op de oorspronkelijke plek. Met 2 haakjes in plaats van 3, dat wel. maar het kan prima zo volgens mij.
 

Mark

Banned
Schakelaar dashboard
DSC00143.jpg

Zoals je kunt zien is deze echt niet groot en kun je die eigenlijk op eender welke plaats laten zetten.

Vulaansluiting, bij mij een klepje (ik moet een adaptor gebruiken) bij sommige een draaistop (nederlands model).
DSC00142.jpg

Vaste plaats is onderaan of achterkant bumper, maar ook zijn andere plaatsen perfect mogelijk.
Bij mij had ik zelfs de mogelijkheid om de aansluiting mee achter de benzine klep te monteren maar omdat men dan in het plaatwerk moet gaan boren en zagen heb ik daar van af gezien.

Gastank kan ik niet laten zien, deze hangt namelijk onder de wagen op de plaats waar normaal gezien het reservewiel hangt, bij mij blijft het volume van de koffer ongewijzigd enkel het reserve wiel heeft daar nu ook een plaatsje gekregen.
 
Hieronder de tiptronic-pook en de bediening van LPG:

08111103.jpg

Zo, dát ziet er strak uit, die unit :xyxthumbs:

Onze Octavia krijgt in december een LPG-inbouw, ook van Vialle. Van tevoren eens goed informeren of wij ook die schakelaar krijgen en vast een mooie plek uitzoeken voor zowel de schakelaar als de vuldop. Ik ben bang dat de kunststof rand onderaan de bumper wel érg laag is voor't gemak. Ik heb zelf ooit een oude Volvo gehad waarbij ik de dop en rand in de carrosseriekleur heb gespoten. Eens kijken of de dealer dat bij de Octavia ook kan doen, valt'ie niet zo op ;)
 

Vlaar032

Senior Member
Lol :) kom op dit forum uit van een paar jaartjes oud, door een zoekopdracht in Google. Enne hoe is het de gasrijders vergaan inmiddels? Ben ik wel nieuwsgierig naar...
 
Bovenaan Onderaan