Rijimpressie Octavia 1.2 TSI DSG

Michel

Forumguru
Vandaag na werktijd heb ik voor het eerst in tijden weer eens mijn dealer bezocht. De reden: mijn Octavia is nog geen 3 jaar, maar heeft inmiddels alweer ruim 100.000 km gereden. Zo langzamerhand ga ik toch kijken naar een opvolger.

Er is een grote kans dat mijn volgende auto weer een Octavia wordt. Een van de aspecten waar ik nog niet eerder ervaring mee heb opgedaan, maar mij wel aantrekkelijk lijkt als ik kijk naar het dagelijkse fileverkeer, is een DSG. Ik heb wel eerder in automaten gereden en dat zijn toevalligerwijs altijd van die gierende CVT bakken geweest. Je weet wel: als je teveel gas geeft komt er een hoop geloei uit het vooronder, maar de acceleratie van het voertuig is daar niet in overeenstemming mee. Maar met een auto met DSG had ik nog niet eerder gereden, dus dat was voor mij een gok.

Mijn dealer was niet te beroerd om mij voor een uur een Octavia 1.2 TSI DSG mee te geven om eens aan het DSG concept te mogen ruiken. Ook nog een keer in een Combi uitvoering, waarvan ik had verwacht dat die overzichtelijker zou zijn door de extra zijramen achter de achterbank, maar dat heb ik eigenlijk niet gemerkt.

Maar goed: de 1.2 TSI met DSG. Persoonlijk vind ik de teruggang van een 1.4 naar een 1.2 wel merkbaar. Het motortje lijkt iets rustiger te draaien, maar op de autosnelweg gaat het allemaal toch iets trager dan ik gewend ben bij mijn eigen Octavia.

De DSG bak beviel me over het algemeen wel. Het schakelen gaat, zoals velen al hebben mogen ervaren, onmerkbaar. Maar ik vind het in de stad wel irritant dat hij zelfs bij lage snelheden al heel snel naar de 6e of 7e versnelling doorschakelt. De motor gaat dan behoorlijk brommen, want die draait dan met 1200 of 1300 toeren per minuut... Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het mechaniek, maar alles natuurlijk voor de uitstoot en milieu.... Daarnaast heeft het als nadeel dat je bij een noodzakelijke acceleratie toch een redelijke dot gas moet geven om de bak een aantal versnellingen terug te laten schakelen. Weliswaar heeft je linkerbeen nu niets te doen, maar met je rechterbeen heb je nu wel wat meer werk te verzetten. Is dit ook het geval bij de zwaarder gemotoriseerde Octavia's (1.4 TSI en/of 1.8 TSI) of is daar het effect minder door de andere karakteristiek en het hogere koppel van die motoren?

Ik heb ook even een stuk in de S-stand van de DSG gereden. Dat is soms weer iets teveel van het goede. De bak schakelt wel sneller terug als je gas terugneemt, maar blijft eigenlijk wel wat lang in lagere versnellingen hangen. In de stad rijdt dit voor mij wel prettiger, maar of het zuinig is? Wel grappig: als je in de S-stand bij een constante snelheid de cruisecontrol inschakelt, schakelt de bak meteen één of twee versnellingen hoger.

Ik ben er nog niet uit: wel of geen DSG? In ieder geval wil ik niet de stap terug naar de 1.2 maken. Ik ben in ieder geval weer een rijervaring rijker.

sitechris

Donateur
DSG is een geweldige versnellingsbak. Het snelle schakelen is een absolute plus. Het blijft sensationeel hoe snel de volgende versnelling gekozen wordt. Met het handje doe je dat niet na. Nadeel van DSG vind ik dat het wegrijden bij stoplicht vaak wat schokkerig gaat. Overigens kun je natuurlijk met DSG ook manueel schakelen.
Groot voordeel van handbak vind ik trouwens ook dat je eerder en makkelijker op de motor afremt.

Persoonlijk kies ik liever voor een handbak. Ik vind de meerprijs van DSG (of uberhaupt een automaat) niet opwegen tegen voordelen van de DSG. En het samenspel tussen koppeling en schakelen vind ik ook gewoon leuk. Stukje beleving tijdens autorijden. Maar ik zeg er wel bij dat ik weinig in de file sta, als dat wel het geval was geweest had ik wel voor DSG gekozen.

RobPG

Lid
@Michel: sluit me aan bij de ervaringen van @Sitechris, al prefereer ik dan weer toch de DSG. Heerlijk ontspannen rijden. Het minder goed kunnen remmen op de motor vang ik op met de gewone remmen, kwestie van wennen. Heb van t brommen bij lage snelheden verder geen last, wat kan komen doordat de 1.4 TSI onderin meer power heeft dan de 1.2 TSI. Deze klacht heb ik al eerder gehoord van 1.2 TSI bezitters. De motorkarakteristiek van de 1.4 past heel goed bij de DSG vind ik. Dus wat mij betreft: 1.4 TSI/DSG!

Darkside

Forumguru
inmiddels bijna 40k met een 1.2 en DSG gereden. En moet zeggen een heerlijke combi.
Ja hij maakt soms weinig toeren in de stad omdat je in z'n 7 rijdt. Maar storend vind ik het niet. Hij pakt soepel op en rijdt verder heerlijk.
Misschien juist omdat het slechts een 1.2 is, maar ik zou niet zonder de DSG meer kunnen. Heerlijk ontspannen rijdt het.

MarcoO2

Forumguru
Na jarenlang "gehandbakt" te hebben, ben ik sinds kort ook DSG-rijder, ook in een O2 Combi, maar dan met de 1.8TSI. Ik herken me in het stukje van Chris, en heb vanwege mijn vele filekilometers dus inderdaad voor de DSG gekozen. In D schakelt hij inderdaad rap op naar hogere versnellingen dan ik zelf gedaan zou hebben, maar ik ervaar dat niet als vervelend of als een té hoge versnelling. De auto wordt er niet brommerig van. Wellicht dat het hogere vermogen en koppel daar behoorlijk in scheelt. Misschien moet je eens een proefrit in een zwaarder gemotoriseerde DSG-uitvoering gaan rijden? Kan nooit een probleem zijn, gezien het grote aanbod (tweedehandse) auto's met DSG.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ruim 3 jaar ge-DSG't (O2 combi, 1.9TDI/105pk) zonder problemen: 134.000 km met een glimlach. Op enig moment wilde alleen het wegrijden uit stilstand wel eens een klein schokje geven, maar de dealer heeft dat opgelost (weet niet hoe: softwarematig, of nieuwe transmissie-olie?).
Nooit een probleem gehad met te snel opschakelen. Zelfs afremmen op de motor ging in normaal gebruik voldoende - en als dat ietsje sterker moet dan kun je 'm altijd nog even naar rechts duwen en één 'tikkietrug' geven.
Voor het inhalen van een vrachtwagen op een enkelbaans 100km-weg (die is hier in de buurt) had ik wel de gewoonte om, tegen dat je de ruimte daarvoor ziet aankomen, de bak even in de sportstand te zetten. Dan schakelde hij vaak meteen al van 6 naar 5 t.b.v. vlot accelereren; halverwege naast de vrachtwagen kon hij dan alweer in de normale stand.

De meerprijs was toen €3000 - geen seconde spijt van gehad...
Sterker nog: ik vind het nog steeds jammer dat de Fabia GL niet met DSG (6 of 7) te leveren was/is. Daar had ik wéér extra geld voor over gehad.

Ik heb zelf een Superb met DSG. Schakelen was inderdaad knudde. Ligt aan de fabrieksafstelling. Kan/wil de dealer niets aan doen. Millieu eisen. Maar inderdaad rijdt hij veel te snel in de hoge versnelling en bij lage snelheid te lang. Maakt dus veels te weinig toeren. Heb de sofware opnieuw laten instellen. Kan jou wel het adres geven. Schakelt nu zowel in de D als de S grandioos.

deusjevo

Forumguru
Ik kan met Lagendijk wel mee gaan.
Ik werd helemaal gek van die DSG bak met proefrijden in de 1.2 TSI en heb uiteindelijk de handgeschakelde bak genomen.
Ook in het kader van rijden met caravan wat ik ook nog wel eens pleeg te doen.

WouterO2C

Actief lid
Ik rijd de handbak en dat bevalt ook prima hoor. Al die zaken die VOOR je beslist worden, vind ik eigenlijk maar niets.
Als ik de veertig gepasseerd ben komt er wel een keer een DSG. :koffie:

Canon-Eye

Forumguru
Al die zaken die VOOR je beslist worden, vind ik eigenlijk maar niets
Je kán het laten beslissen, maar je kunt ook zelf nog wel invloed uitoefenen als je dat wilt. En dan bedoel ik niet eens het handmatig schakelen - ook met je rechtervoet kun je met name je het opschakelen een beetje sturen.
En als het echt snel moet, dan zul je echt moeten knokken om het handmatig sneller te doen - als dat al lukken wil...

MarcoO2

Forumguru
Ik ga mee met Canon-Eye: probeer met een handbak maar eens een gelijk gemotoriseerde DSG bij te houden. Dat valt vies tegen! Ik denk dat er ook veel verschil zit in de beleving. Als je aan het handbakken bent, ben je "aan het werk". Als de DSG voor je werkt, hoef je niets zelf te doen en lijkt het allemaal wat langzamer te gaan. Tot je op je snelheidsmeter kijkt en toch de rechtervoet maar wat omhoog laat komen... ;)

Noord26

Forumguru
Mijn vorige auto, '98 Civic met ouderwetse koppelomvormer, wat had ik een hekel aan met die automaatbak. Hij zat er in en de auto beviel, had nog nooit met automaat gereden.. Nu rijd ik met de Faab rond, welke met deze motor alleen icm een handbak beschikbaar is. En nu heb ik stiekem heimwee naar die ouderwetse automaatbak! Het rijdt zoveel prettiger om er niet meer bij na te hoeven denken en vooral in de stad en file is het een verademing. Dat hij niet altijd schakelt op momenten dat je het wilt neem je in de prakijk al zeer snel voor lief. Een automaat kan nu eenmaal niet anticiperen op overige verkeer en situaties. En dat doe je bij een handbak zelf, automatisch wel.

Met de huidige technieken tov een koppelomvormer, waarbij je geen vermogen verliest, geen schakelmomenten voelt en zelfs zuiniger rijdt, zou ik er meteen voor kiezen. Het zal even wennen zijn in het begin als je van een handbak af komt, maar als je dan terug stapt in een vergelijkbare auto met, in dit geval DSG, naar eentje zonder, kan ik alleen maar beamen dat je nooit meer zonder DSG wilt.

En anders gewoon de optionele flippers erbij nemen voor paar honderd euri. Heb je het beste van 2 werelden. Wanneer je het wilt volledig automatisch, of anders via de flippers je versnelling zelf kiezen. Dat koppelingspedaal is echt ouderwets..

Fabia

† In Memoriam
Ik rij nu een paar maanden in een FII tiptronic en ik wil nooit meer iets anders. De automaat schakelt voor mijn gevoel op de juiste momenten. Ik heb geen ervaring met een DSG maar de tiptronic doet uitstekend z'n werk.

WouterO2C

Actief lid
Ik beaam meteen dat een DSG sneller is dan een handbak. Dat schakel je echt zelf niet bij.

Het rijdt zoveel prettiger om er niet meer bij na te hoeven denken en vooral in de stad en file is het een verademing. Dat hij niet altijd schakelt op momenten dat je het wilt neem je in de prakijk al zeer snel voor lief. Een automaat kan nu eenmaal niet anticiperen op overige verkeer en situaties. En dat doe je bij een handbak zelf, automatisch wel.

Bij schakelen denk ik echt niet na hoor. Ook dat gaat vanzelf, net als fietsen. Maar als je er eenmaal aangewend bent dat alles voor je wordt beslist, denk ik dat je gelijk hebt. Dan wil je daarna niet meer anders... maar zoals gezegd dat komt wel als ik veertig ben. En dan ga ik ook nooit meer terug waarschijnlijk. :laugh:

Dan heb ik nog een vraagje: ik ben in de markt voor een Octavia Combi met 20% bijtelling met benzinemotor. De keuze is dan 1.2 TSI met of zonder DSG, of een 1.4 TSI zonder DSG. De proefrit met 1.2 TSI met DSG beviel mij wel. Ik herken wel opmerkingen die hierboven worden gemaakt: de bak schakelt wel heel erg snel op (motor wordt soms brommerig) en zit af en toe (bijvoorbeeld na een rotonde) in de verkeerde versnelling. Reageert dan weliswaar heel erg snel, maar "met het hoofd" kun je beter anticiperen. Maar ik zie meer voor- dan nadelen aan de DSG.

Maar er moet een paar keer per jaar een caravan achter van 1000kg! Hoe zijn de ervaringen van jullie met 1.2 TSI met DSG met een caravan in het heuvel- en bergachtige buitenland? Ik ben benieuwd!

jalex_h

Forumguru
..de bak schakelt wel heel erg snel op (motor wordt soms brommerig) en zit af en toe (bijvoorbeeld na een rotonde) in de verkeerde versnelling. Reageert dan weliswaar heel erg snel, maar "met het hoofd" kun je beter anticiperen. Maar ik zie meer voor- dan nadelen aan de DSG.

Maar er moet een paar keer per jaar een caravan achter van 1000kg! Hoe zijn de ervaringen van jullie met 1.2 TSI met DSG met een caravan in het heuvel- en bergachtige buitenland? Ik ben benieuwd!

Hmm, hoe het met een 1.2 TSI DSG gaat, heb ik nooit mogen ervaren, wel een 1.8 TSI met DSG+caravan. En genoemde minpuntjes herken ik.
Echter, met caravan moet de motor harder werken en blijft dan langer in een lagere versnelling hangen, zodat deze minpuntjes dan eigenlijk nauwelijks voorkomen.

Bovenaan Onderaan