Michel
Forumguru
Vandaag na werktijd heb ik voor het eerst in tijden weer eens mijn dealer bezocht. De reden: mijn Octavia is nog geen 3 jaar, maar heeft inmiddels alweer ruim 100.000 km gereden. Zo langzamerhand ga ik toch kijken naar een opvolger.
Er is een grote kans dat mijn volgende auto weer een Octavia wordt. Een van de aspecten waar ik nog niet eerder ervaring mee heb opgedaan, maar mij wel aantrekkelijk lijkt als ik kijk naar het dagelijkse fileverkeer, is een DSG. Ik heb wel eerder in automaten gereden en dat zijn toevalligerwijs altijd van die gierende CVT bakken geweest. Je weet wel: als je teveel gas geeft komt er een hoop geloei uit het vooronder, maar de acceleratie van het voertuig is daar niet in overeenstemming mee. Maar met een auto met DSG had ik nog niet eerder gereden, dus dat was voor mij een gok.
Mijn dealer was niet te beroerd om mij voor een uur een Octavia 1.2 TSI DSG mee te geven om eens aan het DSG concept te mogen ruiken. Ook nog een keer in een Combi uitvoering, waarvan ik had verwacht dat die overzichtelijker zou zijn door de extra zijramen achter de achterbank, maar dat heb ik eigenlijk niet gemerkt.
Maar goed: de 1.2 TSI met DSG. Persoonlijk vind ik de teruggang van een 1.4 naar een 1.2 wel merkbaar. Het motortje lijkt iets rustiger te draaien, maar op de autosnelweg gaat het allemaal toch iets trager dan ik gewend ben bij mijn eigen Octavia.
De DSG bak beviel me over het algemeen wel. Het schakelen gaat, zoals velen al hebben mogen ervaren, onmerkbaar. Maar ik vind het in de stad wel irritant dat hij zelfs bij lage snelheden al heel snel naar de 6e of 7e versnelling doorschakelt. De motor gaat dan behoorlijk brommen, want die draait dan met 1200 of 1300 toeren per minuut... Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het mechaniek, maar alles natuurlijk voor de uitstoot en milieu.... Daarnaast heeft het als nadeel dat je bij een noodzakelijke acceleratie toch een redelijke dot gas moet geven om de bak een aantal versnellingen terug te laten schakelen. Weliswaar heeft je linkerbeen nu niets te doen, maar met je rechterbeen heb je nu wel wat meer werk te verzetten. Is dit ook het geval bij de zwaarder gemotoriseerde Octavia's (1.4 TSI en/of 1.8 TSI) of is daar het effect minder door de andere karakteristiek en het hogere koppel van die motoren?
Ik heb ook even een stuk in de S-stand van de DSG gereden. Dat is soms weer iets teveel van het goede. De bak schakelt wel sneller terug als je gas terugneemt, maar blijft eigenlijk wel wat lang in lagere versnellingen hangen. In de stad rijdt dit voor mij wel prettiger, maar of het zuinig is? Wel grappig: als je in de S-stand bij een constante snelheid de cruisecontrol inschakelt, schakelt de bak meteen één of twee versnellingen hoger.
Ik ben er nog niet uit: wel of geen DSG? In ieder geval wil ik niet de stap terug naar de 1.2 maken. Ik ben in ieder geval weer een rijervaring rijker.
Er is een grote kans dat mijn volgende auto weer een Octavia wordt. Een van de aspecten waar ik nog niet eerder ervaring mee heb opgedaan, maar mij wel aantrekkelijk lijkt als ik kijk naar het dagelijkse fileverkeer, is een DSG. Ik heb wel eerder in automaten gereden en dat zijn toevalligerwijs altijd van die gierende CVT bakken geweest. Je weet wel: als je teveel gas geeft komt er een hoop geloei uit het vooronder, maar de acceleratie van het voertuig is daar niet in overeenstemming mee. Maar met een auto met DSG had ik nog niet eerder gereden, dus dat was voor mij een gok.
Mijn dealer was niet te beroerd om mij voor een uur een Octavia 1.2 TSI DSG mee te geven om eens aan het DSG concept te mogen ruiken. Ook nog een keer in een Combi uitvoering, waarvan ik had verwacht dat die overzichtelijker zou zijn door de extra zijramen achter de achterbank, maar dat heb ik eigenlijk niet gemerkt.
Maar goed: de 1.2 TSI met DSG. Persoonlijk vind ik de teruggang van een 1.4 naar een 1.2 wel merkbaar. Het motortje lijkt iets rustiger te draaien, maar op de autosnelweg gaat het allemaal toch iets trager dan ik gewend ben bij mijn eigen Octavia.
De DSG bak beviel me over het algemeen wel. Het schakelen gaat, zoals velen al hebben mogen ervaren, onmerkbaar. Maar ik vind het in de stad wel irritant dat hij zelfs bij lage snelheden al heel snel naar de 6e of 7e versnelling doorschakelt. De motor gaat dan behoorlijk brommen, want die draait dan met 1200 of 1300 toeren per minuut... Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de levensduur van het mechaniek, maar alles natuurlijk voor de uitstoot en milieu.... Daarnaast heeft het als nadeel dat je bij een noodzakelijke acceleratie toch een redelijke dot gas moet geven om de bak een aantal versnellingen terug te laten schakelen. Weliswaar heeft je linkerbeen nu niets te doen, maar met je rechterbeen heb je nu wel wat meer werk te verzetten. Is dit ook het geval bij de zwaarder gemotoriseerde Octavia's (1.4 TSI en/of 1.8 TSI) of is daar het effect minder door de andere karakteristiek en het hogere koppel van die motoren?
Ik heb ook even een stuk in de S-stand van de DSG gereden. Dat is soms weer iets teveel van het goede. De bak schakelt wel sneller terug als je gas terugneemt, maar blijft eigenlijk wel wat lang in lagere versnellingen hangen. In de stad rijdt dit voor mij wel prettiger, maar of het zuinig is? Wel grappig: als je in de S-stand bij een constante snelheid de cruisecontrol inschakelt, schakelt de bak meteen één of twee versnellingen hoger.
Ik ben er nog niet uit: wel of geen DSG? In ieder geval wil ik niet de stap terug naar de 1.2 maken. Ik ben in ieder geval weer een rijervaring rijker.