Rijgeluid banden Octavia Combi 3 FL 18 Inch

Smeeuwis

Donateur
Ik heb beperkte ervaring met Dunlop maar de ervaring die ik heb is dat ze relatief veel geluid maken. De Vredestein QuaTrac 5 18" onder mijn huidige O3 zijn fluisterstil (voor een all-seasons band dan...).

Qua geluisproductie zijn de duurdere A merken over het algemeen het beste (laagste): Michelin, GoodYear, Vredestein heb ik allemaal als relatief stil ervaren bij alle typen band: zomer, winter èn all-season. Ik heb de afgelopen 25 jaar verreweg het meeste met deze merken gereden, zowel zakelijk als privé. Alleen de standaard Continental zomerbanden op de vorige O3 vielen tegen qua geluid, de rest deed het prima.

Velgmaat zal niet uit maken, type en merk band des te meer.
 

MaxN

Donateur
Dunlop banden hebben op papier wel goede getallen qua geluid zie ik net, maar in hoeverre dat in de praktijk dan ook zo is weet ik niet. Allemaal tussen de 69-71db. Diezelfde cijfers hebben Michelin, Vredenstein, Goodyear en Continental ook.
 

64rhfx

Senior Member
Ja, daarom ging ik er vanuit dat het wel mee zou vallen. Maar ik ga voortaan toch maar voor Michelin. Of is een OctIII nou zo gehorig wat rij geluid betreft? Zou deuren dempen helpen?
 

Rofffel

Forumguru
Ik vond de O3c ook vrij gehorig tov een passat.
Toen uitgezocht hoe dat kwam en blijkt dat voor de passat speciale metingen zijn gedaan om geluid in de cabine te reduceren. Dit heeft geleid tot isolatie op de meest onmogelijke plekken.

Ik heb de O3 voorzien van ontdreuning, noise isolator en noise canceler van silentcoat.
In alle deuren, tussenschot cabine-moto, motorkap en wielkasten. Werkt als een tierelier en de O3c is nu nagenoeg zo stil als een Audi A8 ;).

Nadeel is dat andere geluiden nu juist meer hoorbaar zijn ;)
 

64rhfx

Senior Member
MaxN mooi lijstje!
Hoi Roffel. Kijk, dat wil ik nou ook doen. Kan je mij een pb sturen over wat, waar en hoe gebruikt. Alvast dank, Alex
 

MaxN

Donateur
Mooi lijstje maar met een verschil van ongeveer 2db ga je dus niets merken van verschil tussen de banden. Dat vind ik te verwaarlozen. Miss dat de isolatie wat kan helpen. Volgens mij is daar ook wel eens een topic over geweest. Weet niet of dat een O3 was.
 

64rhfx

Senior Member
*Volgens mij is daar ook wel eens een topic over geweest. *

Kan wel iets vinden over verbetering van radiogeluid, maar niet echt iets over rijgeluid. En 2db is idd een aardig verschil.
 
For what it's worth: de (originele) Continental SportContacts op mijn O3 maken, zeker als ze wat verder afgesleten zijn, significant meer lawaai dan de Michelin Primacys die nu op de vooras liggen. Al heb ik het idee dat ze op de achteras ook aan het cuppen zijn inmiddels, er is een duidelijke zaagtand te horen bij bepaalde snelheden. Met eerdere autos' met Michelin nooit last van gehad overigens.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik rij Fabia Combi DSG 2015 en rij rustigjes, mss ligt het daaraan?.
Bij aflevering zouden ze er Vredestein 4-seizoensbanden opzetten. Waar ik op de Fab1 & Fab 2 echt tevreden over was.
Maar i.v.m. de maat (?) kreeg ik op de 17" LM Clubber velg: Kleber 215 x 40 R17 87V Quadraxer 1 / extra load.
Nu bij 50.000 zijn de achterbanden ge-cupd.
Volgens de dealer heeft de Fab #3 er meer last van dan de #1 en 2 i.v.m. de hardere vering???????
Straks maar vervangen door Vredestein.

grtss
 

Smeeuwis

Donateur
De O3 staat inderdaad niet bekend als de allerstilste uit de VAG stal. Of je er wat aan wil doen is vraag 2. Mijn 1.0 is een flink pak stiller dan mijn vorige 1.6 TDI en ik vind het zo helemaal prima. Je hoort banden daardoor beter, maar zoals gezegd zijn mijn QuaTracs 5 stil genoeg. @MaxN 2 dB is bijna 70% lager geluidsniveau dus dat verschil ga je zeker horen. Keuze laten vallen op als stil geteste banden dus...

De dB schaal werkt logaritmisch, wat betekent dat 3 dB harder een verdubbeling in geluidsniveau oplevert. 2 dB is een fors verschil want dus al rond de 70% hoger (of lager) niveau. Ik kan me voorstellen dat @Rofffel met extra isolatie een diesel O3 flink stiller heeft gekregen.

Beetje off-topic: @fanSkoda Cuppen kan verschillende oorzaken hebben, vering maar ook uitlijning kan maar ook een te lage bandenspanning. Ik ga er maar vanuit dat die op het goede niveau is. Cuppende achterbanden komen vaker voor, bij alle automerken en types in meer of mindere mate, en kan liggen aan de constructie van de achterwielophanging. Deze werkt vaak ongelijkmatige slijtage in de hand door de veiligheidsmarges die fabrikanten hanteren bij het bepalen van de juiste wielstand (camber, caster, wielvlucht etc). Alles voor een van nature veilig weggedrag want zelf sturen kunnen we kennelijk niet meer :deuk:. Wie de schoen past..., kom er maar in.

Wielen van voor naar achter wisselen kan dat eventueel weer enigszins teniet doen (bron: ANWB). Ik vind niet terug of de F3 er gevoeliger voor is dan gemiddeld.
 

Cordoba

Forumguru
Dunlop banden hebben op papier wel goede getallen qua geluid zie ik net, maar in hoeverre dat in de praktijk dan ook zo is weet ik niet. Allemaal tussen de 69-71db. Diezelfde cijfers hebben Michelin, Vredenstein, Goodyear en Continental ook.

Probleem is dat die getallen bij nieuwe banden zijn gemeten, eigenlijk zou geluid moeten worden gemeten met een half versleten band, zodat je over de levensduur een realistische waarde hebt.
 
Ik rij zelf 18 inch Michelin pilot 4 met vega velgen erop en ben uiterst tevreden over deze band. Geluid en rijeigenschappen zijn goed. Hiervoor had ik nog 16 inch energy saver erop vanaf fabriek die waren misschien iets stiller maar hadden weinig grip.

winterbanden heb ik nog niet getest komen pas eind oktober erop met dunlop winter sport sp 5 op papier een redelijk stille winterband.
 
Bovenaan Onderaan