Goedemorgen Noord26,
Waar heb jij lekkage gehad bij Pano?
Met vriendelijke groet,
Brandon Neubert
Ok, omdat je er om vraagt. Hierbij mijn ervaring met het dak (en meer..). Dit wel erg off-topic overigens.
Geen idee waar het precies lekte. Hoorde alleen het water klotsen bij het reservewiel. Daar stond tot halverwege het wiel dus water in.
Eerste keer bij de lekkage wreef de dealer figuurlijk in zijn handen toen ik met de auto daar was, omdat het een dure reparatie zou worden en hij bevestigde dat het dak idd lekte. Antwoord daarop was dat de auto verlengde fabrieksgarantie had, van 2 naar 4 jaar. Daarop werd eerst moeilijk gedaan of dit wel daaronder zou vallen. Waarop ik weer verwees dat er duidelijk stond dat de verlengde garantie naadloos aan sluit op de fabrieksgarantie. Langs verhaal kort: ben de auto bijna 2 weken toen kwijt geweest en alles was toen netjes gemaakt.
Ruim 2 jaar later: bijrijders vloer drijfnat en Columbus navigatie die rare dingen begint te doen: uitvallen, wisselen van zender of geen geluid; zelfs een vertraging van 30 seconden op een input was aanwezig. Mijn conclusie: wederom lekkage pano-dak. De drijfnatte vloer en (enorm prijzig) Columbus systeem waren de letterlijke en figuurlijke druppels die de emmer deden overlopen. We hadden al last van teveel olieverbruik. Dit was bij de dealer gecontroleerd en in de praktijk bleek er veel meer olie bij te moeten. Dus toe aan een zuigerrevisie. Voordat wij de auto kochten was er al een nieuwe distributie ketting en -spanner in gezet. Die moeten een heel auto leven lang mee gaan. Helaas zou er bij 170.000km al de 3e set in moeten; een riem gaat nog langer mee.
Conclusie:
- Dealer wimpelt ons af met een constructiefout in het motorblok waardoor een zuigerrevisie noodzakelijk is en waar wij niets aan kunnen doen. Google maar eens op 1.8T(F)SI olieverbruik.
- 3e set distributieketting en -spanner nodig bij 170.000km. Terwijl dit een autoleven lang mee zou moeten gaan. Een normale riem gaat tegenwoordig 200.000km mee.
- Houding van de dealer als je problemen hebt en de auto hebt gekocht met verlengde garantie; lekkage pano-dak. Men wil het eerst af doen alsof het niet onder verlengde garantie valt.
- Kwaliteit van bepaalde onderdelen: 2 wiellagers binnen 5000km na aanschaf. En 3 waterpomp in 55.000km.
- Terug kerende problemen lekkage 2 jaar na het op gelost te hebben, waardoor het Columbus systeem defect is geraakt en de auto van binnen drijfnat is geweest.
> Voor ons geen VAG bolide meer.
Rijden nu een Toyota Prius (gemiddeld verbruik 1:31 en 50% MRB). Ook een erg ruime auto. Voornaamste reden was
bewezen betrouwbaarheid en een prettige dealer. Totaal andere wereld ervaren in de zoektocht naar de S2 vervanger, maar hebben totaal geen heimwee naar de Superb. En dat is wellicht het meest negatieve wat je kan zeggen over een S2 (of dealer); want in basis is het een erg fijne auto..
Voor fun heb ik iets op 2 wielen, waar ik ook graag zelf aan sleutel.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/690384.html
Voor het gezin is de Toyota de beste/meest logische beslissing geweest.
Terug on-topic?