Rijgeluid banden Octavia Combi 3 FL 18 Inch

B3rnd

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een vraag zijn er meer mensen die een nieuwe Octavia hebben met de 18Inch alaris velg die vinden dat de banden enorm zoemen in de wiel kas. Wanneer ik rond de 70 rij lijkt het wel als of er een wiellager kapot is. Ik heb al gebeld met de dealer en die zegt dat het komt door de grotere velg.

B3rnd
 

CDK

Forumguru
@B3rnd, smerig broodje aap verhaal van je dealer. Zelfs met 20" hoeft dat niet!!
Welk merk en type banden heb je?
Zijn je banden netjes afgesleten, of zijn ze wellicht gecupt?
Je hebt een FL lees ik, dus gecupt kan bijna niet, zo lang zal je er nog niet mee rijden.
Continental banden staan bekend om hun geluidsproductie trouwens....
 

Joh@n

Forumguru
@B3rnd welk type band heb je? Ik moet zeggen dat ik het bandengeluid eigenlijk best mee vind vallen. Welke auto had je hiervoor?
 

leon-cupra

Forumguru
Wat een antwoord van je dealer :nono:
Dat belooft als je ooit serieuze problemen hebt (hopelijk niet natuurlijk).

Ik zou eens naar een goede bandencentrale gaan, de wagen daar laten bekijken en de wagen desnoods volledig laten uitlijnen en balanceren. Mijn ervaring is dat deze vanuit de fabriek niet altijd perfect uitgelijnd zijn. Had een versleten band (aan de zijflank) amper na 8000km.
 

redfoxert

Senior Member
Ik vond namelijk juist dat mn huidige bandjes minder geluid maakten dan mn vorige Continentals op 16 inch onder mn O2 :) Begreep het hele topic dan ook niet zo goed. Mooi om te horen dat die andere dealer toch beter oplet ...

Wel interessant om te weten om welke dealer het gaat die een kapot wiellager afdoet als iets dat met de grootte van de velg te maken heeft.
 

vinom

Actief lid
Vorige week viel mij ook een raar geluid op aan de voorkant. Beetje zoemend, vanaf 50km/u hoorbaar en bij 100 km/u heel goed hoorbaar. Vandaag even langs de garage gereden en wat blijkt: rechtsvoor de wiellager kapot. Hij ging kijken of het onder de garantie gemaakt kon worden, aangezien er net 3k kilometers op staat. Betreft wel een leaseauto, dus ik verwacht dat het mij niks gaat kosten.
 

innocenti

Forumguru
Vorige week viel mij ook een raar geluid op aan de voorkant. Beetje zoemend, vanaf 50km/u hoorbaar en bij 100 km/u heel goed hoorbaar. Vandaag even langs de garage gereden en wat blijkt: rechtsvoor de wiellager kapot. Hij ging kijken of het onder de garantie gemaakt kon worden, aangezien er net 3k kilometers op staat. Betreft wel een leaseauto, dus ik verwacht dat het mij niks gaat kosten.
Nu al? Heb je toevallig n stoeprand geraakt of ergens overheen gereden? Na 3k kapot spreekt niet echt over betrouwbaarheid.
 

Noord26

Forumguru
Nu al? Heb je toevallig n stoeprand geraakt of ergens overheen gereden? Na 3k kapot spreekt niet echt over betrouwbaarheid.
Er zijn een aantal onderdelen die tov andere fabrikanten onder de maat zijn bij VAG. Waterpompen en wiellagers hebben daar een groot aandeel in. ;)

Zal over de rest (in ons geval) meerdere malen lekkage pano-dak, distributieketting en olie-verbruik het er verder maar niet over hebben..
 

leon-cupra

Forumguru
Goedemorgen Noord26,

Waar heb jij lekkage gehad bij Pano?

Met vriendelijke groet,
Brandon Neubert
pano-dakken zijn grote miserie, zeker de eerste reeksen. Zullen nu wel al wat beter zijn, maar nog steeds hoor je veel verhalen van niet goed functionerende pano-dakken. Mijn broer is mechanieker bij vw/skoda. Heeft in de beginperiode niets anders gedaan dan pano-dakken vervangen. Geeft altijd de raad om de pano-dakken zéér grondig en regelmatig te onderhouden.
 

Noord26

Forumguru
Goedemorgen Noord26,

Waar heb jij lekkage gehad bij Pano?

Met vriendelijke groet,
Brandon Neubert

Ok, omdat je er om vraagt. Hierbij mijn ervaring met het dak (en meer..). Dit wel erg off-topic overigens.

Geen idee waar het precies lekte. Hoorde alleen het water klotsen bij het reservewiel. Daar stond tot halverwege het wiel dus water in.

Eerste keer bij de lekkage wreef de dealer figuurlijk in zijn handen toen ik met de auto daar was, omdat het een dure reparatie zou worden en hij bevestigde dat het dak idd lekte. Antwoord daarop was dat de auto verlengde fabrieksgarantie had, van 2 naar 4 jaar. Daarop werd eerst moeilijk gedaan of dit wel daaronder zou vallen. Waarop ik weer verwees dat er duidelijk stond dat de verlengde garantie naadloos aan sluit op de fabrieksgarantie. Langs verhaal kort: ben de auto bijna 2 weken toen kwijt geweest en alles was toen netjes gemaakt.

Ruim 2 jaar later: bijrijders vloer drijfnat en Columbus navigatie die rare dingen begint te doen: uitvallen, wisselen van zender of geen geluid; zelfs een vertraging van 30 seconden op een input was aanwezig. Mijn conclusie: wederom lekkage pano-dak. De drijfnatte vloer en (enorm prijzig) Columbus systeem waren de letterlijke en figuurlijke druppels die de emmer deden overlopen. We hadden al last van teveel olieverbruik. Dit was bij de dealer gecontroleerd en in de praktijk bleek er veel meer olie bij te moeten. Dus toe aan een zuigerrevisie. Voordat wij de auto kochten was er al een nieuwe distributie ketting en -spanner in gezet. Die moeten een heel auto leven lang mee gaan. Helaas zou er bij 170.000km al de 3e set in moeten; een riem gaat nog langer mee.

Conclusie:
- Dealer wimpelt ons af met een constructiefout in het motorblok waardoor een zuigerrevisie noodzakelijk is en waar wij niets aan kunnen doen. Google maar eens op 1.8T(F)SI olieverbruik.
- 3e set distributieketting en -spanner nodig bij 170.000km. Terwijl dit een autoleven lang mee zou moeten gaan. Een normale riem gaat tegenwoordig 200.000km mee.
- Houding van de dealer als je problemen hebt en de auto hebt gekocht met verlengde garantie; lekkage pano-dak. Men wil het eerst af doen alsof het niet onder verlengde garantie valt.
- Kwaliteit van bepaalde onderdelen: 2 wiellagers binnen 5000km na aanschaf. En 3 waterpomp in 55.000km.
- Terug kerende problemen lekkage 2 jaar na het op gelost te hebben, waardoor het Columbus systeem defect is geraakt en de auto van binnen drijfnat is geweest.

> Voor ons geen VAG bolide meer. :nono:

Rijden nu een Toyota Prius (gemiddeld verbruik 1:31 en 50% MRB). Ook een erg ruime auto. Voornaamste reden was bewezen betrouwbaarheid en een prettige dealer. Totaal andere wereld ervaren in de zoektocht naar de S2 vervanger, maar hebben totaal geen heimwee naar de Superb. En dat is wellicht het meest negatieve wat je kan zeggen over een S2 (of dealer); want in basis is het een erg fijne auto..

Voor fun heb ik iets op 2 wielen, waar ik ook graag zelf aan sleutel. https://www.spritmonitor.de/en/detail/690384.html

Voor het gezin is de Toyota de beste/meest logische beslissing geweest.

Terug on-topic?
 

64rhfx

Senior Member
Om maar weer even op dit topic terug te komen, van banden zijn we naar lek dak geraakt. Ik heb een OctIII combi van 2015. Gekocht met winterbanden, maar nu zomerbanden 225-45-17 van Dunlop er onder zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat het rijgeluid slechter is dan in een Golf. Ik kan ze behoorlijk horen.
Hoe zijn de ervaringen van anderen met banden? Of heeft iemand goede ervaring/tips met geluidsisolatie?

Groet, Alex
 

MaxN

Donateur
Kan door de band zelf komen, maar dat is zo op afstand niet te zeggen.
De ene band is stiller dan de andere.
Ik ervaar weinig last van bandengeluid met onze 18" banden.
 
Bovenaan Onderaan