rijden met DSG

LenK

Forumguru
Wb dat laatste: niet dus. Klinkt voor jou mss onwaarschijnlijk maar het is een veel voorkomende beginnersfout. Net zoals met je hand naar de pook.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zal idd wel persoonlijk zijn. Toen ik indertijd voor mijn werk naar de VS ging en een huurauto met automaat kreeg, had ik totaal geen last van enig voetenprobleem, maar dat zal voor sommigen wellicht anders zijn. Komt mij net zo onbegrijpelijk voor als het verschijnsel dat men wel eens gas en rem verwisselt om vervolgens in de gracht te belanden of een gevel te rammen.
 

corsaar

Senior Member
Rosinfield@ Het komt je onwaarschijnlijk voor, en het is persoonlijk.

Maar het gebeurd, en komt zeer vaak voor. De motoriek is per persoon
sterk verschillend. (koppeling hersennen ledematen) Toen ik sporttrainer
was waren er altijd mensen die de verkeerde ledematen aanstuurde.
Zullen we het hierbij laten en terug gaan naar de voordelen van de DSG 7
Een paar nadelen mag ook mits het kleine zijn.
 

Darkside

Forumguru
gelukkig heb ik al vaker met automaten gereden. En kan mijn linkervoet gewoon met rust laten. Maar ook ik heb de fout gemaakt door met mijn linker voet de rem in te trappen met de bedoeling dat dit de koppeling was.

Reed een beetje sportief. Kwam hard aan voor de bocht. Wou sportief terug schakelen en trapte alvast mijn koppeling in. Dat eindigde in een hele harde rem aktie en blij dat ik gordels droeg. Het is inderdaad heel onlogisch maar het gebeurd toch onbewust.
Inmiddels heb ik heel wat km's gereden met een automaat en ben niet meer bang dat het met de DSG ook gebeurd.
 

LenK

Forumguru
Hoe zit het met de kwetsbaarheid van de koppeling in een DSG?
Bij traditionele automaat slipt de koppelomvormer maar dat is een vloeistof koppeling. Slijtage is dan niet aan de orde.
Maar DSG heeft koppelingsplaten. Kun je die door verkeerd gebruik "oproken"?
 

Darkside

Forumguru
in de handleiding staat dat er wel een waarschuwings lampje is voor te warme koppeling meen ik me te herrinneren (zelf heb ik de auto nog niet).
Dus het is wel mogelijk.....
 

Skody

Actief lid
Een té warme koppeling bij de DSG krijg je doordat je bij bijvoorbeeld heuvel op moet wachten op je voorganger en je vervolgens zowel gas geeft als de rem intrapt. Om dit te voorkomen is hillhold ingebouwd. Zodra je bijvoorbeeld een parkeergarage o.i.d. uitrijdt en je moet naar boven dan kan je als je moet wachten gewoon de rem intrappen en hij blijft stil staan. Op t moment dat je dan de rem loslaat houdt 'ie m nog ongeveer 2 seconden zelf vast wat jou vervolgens de gelegenheid geeft om het gaspedaal in te duwen. Dus met DSG geen gas geven en remmen tegelijk ! Kan overigens ook niet als je je linkerbeen stokstijf ook links laat :-))
 

Darkside

Forumguru
maar voor launch control moet je toch wel de rem intrappen en het gas. Hij blijft dat op 3000 toeren hangen. en dan boem.....weg.
zal overigens niet op elk model zitten.
Maar ik denk dat het niet zo vaak voorkomt. En hill hold lijkt me ook geweldig.
 

wimv

Actief lid
@darkside: Beginners-trucje: trek gewoon je linker schoen uit en je komt echt niet in de verleiding om de "koppeling" te gaan gebruiken. Echt, het werkt !

Wim
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb bij een VW touran TDI DSG 6 met 175.000 KM de bak losgehad om de mechatronic te vervangen, de plaatdiktes van de koppeling no 1 was nog zo'n 80%,
de 2e koppeling zat zelfs nog op 95%!
Dus over een eventuele versleten koppeling zou ik me maar geen zorgen maken. En voor wat betreft de nieuwe DSG7; deze zijn oliegekoeld en de olie gaat weer via een oliekoeler, moet wel erg bont gaan wil dit te warm worden!
 

andrehj

Forumguru
Ik heb bij een VW touran TDI DSG 6 met 175.000 KM de bak losgehad om de mechatronic te vervangen, de plaatdiktes van de koppeling no 1 was nog zo'n 80%,
de 2e koppeling zat zelfs nog op 95%!
In hoeveel tijd had je die km's gemaakt? Oftewel: was dit 175.000 km stadverkeer (kan met een taxi) of 175.000 km snelweg? Dat maakt voor de koppeling nogal wat uit namelijk!
Dus over een eventuele versleten koppeling zou ik me maar geen zorgen maken. En voor wat betreft de nieuwe DSG7; deze zijn oliegekoeld en de olie gaat weer via een oliekoeler, moet wel erg bont gaan wil dit te warm worden!
De DSG7 (DQ200, max 250 Nm) zoals die in de Skoda's wordt gebruikt heeft geen oliegekoelde koppeling maar droge koppelingen. Daardoor is het rendement hoger, maar het gevaar van oververhitting ook. Je bent ws. in de war met een nieuwe 7 traps DSG (DQ500) die VAG heeft ontwikkeld voor de zwaarste motoren. Deze is een doorontwikkeling van de bestaande 6-traps, heeft natte koppelingen en kan tot 600 Nm koppel aan. Deze is itt tot de DQ200 ook geschikt voor vierwielaandrijving.
 

Ronnie

Forumguru
De Touran was van 2005, had er toen in 2009 dus 4 jaar over gedaan.
(hij staat nu helaas total-loss met een forse zijschade net boven Londen, volgende week haal ik hem op en kan ik andermaal beginnen met de reparatie)
Je hebt gelijk, ik dacht dat alle DSG 7 bakken oliegekoeld waren, excuses!
 
Bovenaan Onderaan