rijden met DSG

Rosinfield

† In Memoriam
In afwachting van mijn Yeti DSG en zonder ooit te hebben proefgereden, ga ik me naarmate de aflevering dichterbij komt, steeds meer proberen voor te stellen hoe het straks zal rijden. Sommigen van jullie hebben inmiddels ervaring. Mijn vraag is of jullie die willen delen en evt tips geven. Ik vraag me b.v. af wat te doen als je een snelle inhaalmanoeuvre wilt maken of vaart wil maken bij het invoegen, hoe te rijden in de bergen, de stad, etc.
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik heb slechts 1x met een Yeti DSG gereden. Uit eigen (beperkte) ervaring en wat ik van anderen hebben gelezen zijn er eigenlijk geen tips & trucks van toepassing.
Snelle inhaalmanoeuvre: gas intrappen en er wordt 1 of meer versnellingen teruggeschakeld. Bergen of stad: DSG kiest zelf beste versnelling.

De S-stand lijkt vrijwel niemand ooit te gebruiken.
Het handmatig kiezen van een hogere of lager versnelling ook niet, hoewel sommigen vinden dat de DSG wel erg weinig toeren maakt als je gas terugneemt om bijv. een rotonde te nemen.

Ben nu erg benieuwd of ik nu gecorrigeerd ga worden door ervaren rotten...
 

corsaar

Senior Member
Veel ervaringen heb ik niet nu na 2400 km.
Wel heb ik alles uitgeprobeerd en ik kan zeggen hij schakeld
boven verwachting optrekken bij een verkeerslicht, supersnel
Vluchtstrook de snelweg op geen centje pijn.
Heuvel op schakeld soepel terug perfect.
Meest opvallend je voelt geen overgang bij het opschakelen
daar kan geen schakelwagen tegenop.(dat duwtje voel je niet)
Wil je achterover in de kussens gedrukt worden trap maar in en je zit in een vliegtuigstoel. (ja ik heb over 1.2 Tsi DSG)
De S stand allles gaat nog sneller hij blijft langer in de versneling
maakt meer toeren en rijd nog vlotter.
Benzineverbruik nog veel te hoog door het uitproberen.
Is wel meteen een andere rijstijl, mijn kleinzoon (11)naast mij
denkt hem soms stiekem in de S stand te kunnen zetten.
Maar dat merk ik meteen.
Dit verslag te positief ? vraag maar !!
 

Trucker

Actief lid
Ik rij regelmatig met een yeti met dsg en ik moet zeggen niets dan lof over deze automaat , soepel zonder overgang en zeer snel.
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de S-stand misschien wel sneller lijkt, maar in de praktijk niet sneller is: van 0 tot 100 schijnt in D-stand net zo snel of zelfs sneller te gaan dan de in S-stand. Reden is dat in S-stand "onnodig" lang in de opeenvolgende versnellingen wordt gereden. Dus minder effectief.
 

corsaar

Senior Member
De S stand heb ik alleen bij stadsverkeer geprobeerd
ik ga dit nog even verder testen! Inefficent ? dat weet ik wel zeker
de matrix geeft 38/100 aan bij ruig gebruik.
Maar dat ding vertrouw ik niet helemaal bij het optrekken.
 

CaseyBasey

Actief lid
S-stand is zonder twijfel inefficiënt als het gaat om brandstofconsumptie. Of je ook echt sneller ergens bent (effectiviteit) is ook nog maar de vraag.
Ik ben benieuwd naar je testresultaten, corsaar! Stopwatch in de aanslag!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat is trouwens 38/100, 38 liter per 100 km?!
Allen: alvast dank voor jullie info; zo te zien wijst het zich allemaal redelijk vanzelf en is er het nodige uit te proberen (spelen). Kon al niet wachten en nu helemaal niet meer!
Houd me van harte aanbevolen voor verdere ervaringen!
 

corsaar

Senior Member
Ja dat klopt 38/100 = 1L:eek:p 2.6 km
Dat wil ik toch niet weten, maar is slechts enkel seconden zo.
 

Darkside

Forumguru
dat doet mijn dieseltje van opel ook als ik gas geef en doortrek.

en de dsg bak kan je toch tijdens het rijden in S of in hand stand zetten? of moet je daar echt stil voor staan?
 

LenK

Forumguru
Ik kan je 1 tip geven: vanaf de eerste seconde dat je in de auto zit je voet op de voetsteun plaatsen en daar niet meer vanaf halen.
Veel beginnende automaatrijders willen remmen met hun linker voet of nog erger: koppeling intrappen en dan op rempedaal drukken (je weet hoe je normaal het koppelingspedaal indrukt).
Of je moet je passagiers tegen de voorruit willen hebben :D

Ik vraag me b.v. af wat te doen als je een snelle inhaalmanoeuvre wilt maken of vaart wil maken bij het invoegen
Wat dacht je van gewoon het gaspedaal intrappen? Je merkt vanzelf wel hoe diep dat moet.
 

Trucker

Actief lid
@lenK , dat klopt is de beste manier of anders je linker schoen uit doen [in het begin]
Je went sneller aan een automaat dan andersom.
 

Ronnie

Forumguru
De DSG's waar ik al een tijdje mee rijd (VW transporter T5 170 pk) hebben ook 'n "kickdown", snel inhalen is een fluitje van een cent, gaspedaal helemaal tot de bodem, DSG schakelt 1 of 2 versnellingen terug en dan gaan als de brandweer......
(hoe toepasselijk!)
 

Skody

Actief lid
Rij nu zelf inmiddels circa 20000 km met Superb Combi DSG en moet zeggen dat ik toch met regelmaat in de S-stand rij. Met name in de bergen ideaal omdat ie omhoog verder doortrekt en bij t dalen m langer in een lage versnelling houdt. In de S-stand ben je wel degelijk sneller weg dan in de D-stand omdat 'ie het motorvermogen maximaal benut. Inhalen gaat als een speer terwijl 'ie in de D-stand vaak net ff te laag zit om een snelle manouvre uit te voeren. In de S-stand is 'ie ook niet onzuiniger. Heb in deze stand over circa 100 km een verbruik van 5.9 liter, zelfde als in de D-stand. Verder rijdt t heerlijk op de grotere afstanden.
 

Ronnie

Forumguru
De "S" stand en de handschakeling is ook bedoeld om het max. motorvermogen te benutten, vergelijk het maar met de conventionele automaten met de bergversnelling,
de 1-2-3-4, afremmen op de motor en doortrekken in de toeren is dan mogelijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die laatste reacties zijn nuttig! Vroeg me idd af waarvoor die S te gebruiken, maar mijn ideeen daarover blijken aardig te kloppen. Wat betreft de linkervoet, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit ooit een probleem geeft of anders zijn dat wel heel irrationele chauffeurs. Dergelijke problemen bij conversie naar een ander type voertuig (ik ken dit uit ongevallen-onderzoek in de vliegerij) doen zich voor wanneer er sprake is van zgn "negatieve transfer", bv een knop zit op een andere plek. In dit geval valt er gewoon iets weg en gas geven/remmen blijf je met je rechtervoet doen.
 
Bovenaan Onderaan