Bij Automobil op VOX (duits autoprogramma) werd het accu-degradatieverhaal ook aangekaart.
Daar hadden ze een Hyundai Ioniq (dacht ik,lijkt allemaal op elkaar

) met 70000+km en die gingen ze nameten. Daar kwamen ze op verschillen meet-manieren allemaal over de 100%SOH uit.
Omdat dit tamelijk onmogelijk was onderzoek gedaan en het bleek dat sommige accu's 103-104% SOH hadden wat het verklaarde.
Er zal in alle merken wel een bepaalde strooiing zitten dus als de SOH wat lager uitpakt kan het ook zijn dat de nieuwe accu al onder de 100% zat maar wel nog gewoon topfit is.
Overigens kan je in OBD11 terugvinden wat de werkelijke vulstand is van de accu. Bij mijn formentor(hybridetechniek is hetzelfde als de octavia) geeft ie op mijn dashboard ±14% aan en in OBD11 ±24% wat wil zeggen dat leeg nooit helemaal leeg is.
Er is overigens in de programmering wel een beveiliging ingebouwd om de accu wat te ontzien.
In de toerenteller zit (bij mij) een gedeelte "charge"en een gedeelte "power".
Hoe leger de accu of hoe kouder het is hoe korter de blauwe lijn is en daarom niet het volle vermogen meer levert ter bescherming van de accu(te zien in de elektrisch rijden stand)