Alleen dat tot 80% beperken is wat lastig in te stellen. Ik ben sowieso aan een publieke paal gebonden en dan zou ik met van die schema’s gaan moeten werken gezien de auto niet de optie heeft om vanzelf te stoppen bij 80%. Maar dat naar 0% rijden; dat zou ik veranderen naar 20%. Want echt een te lage celspanning is niet fijn voor liion. En dan kun je hem wel meteen weer laden; maar dat is een beetje vergelijkbaar met een vallen-en-stoten zalfje smeren: je kunt beter voorkomen om je te stoten
daar moet wel bij gezegd; volgens mij is 0% geen 0% in de O4 en 100% ook geen 100%. Je hebt altijd de marge van 3 kWh van de 13 kWh accu daar er maar 10 kWh bruikbaar is.
Iets anders;
Er was laatst iemand met een bericht - elders op een van de socials - met haar telefoon die áltijd op 80% limiet stond, en ook altijd opladen boven de 20%. Resultaat; evengoed een accu met 80+ % capaciteit na 2 jaar. En of het nou een telefoon of auto is; de Lithium-Ion techniek is gelijk. En die houden niet van: 1; een te lage celspanning; dus idd leegtrekken tot onder de 20%. Of 2; idd 100% laden en niet gebruiken (maar dan langdurig, aantal weken bijv) 3; hitte door bijv snelladen (nvt voor de O4), 4; kou, al is dat minder erg dan hitte zolang je maar geen vol vermogen uit de koude accu probeert te trekken.
Ikzelf rijd de auto leeg tot ergens 30-20% en dan hang ik hem aan de lader. Maar ik laad hem eigenlijk altijd op tot 100%.
Voor wat betreft de telefoon; hier nu al jaar steevast op de lader zodra het toestel nabij de 20% komt of al eerder. Met een langzame lader (7,5 Watt) en ik zit na 174 cycli nog op 100% capaciteit,.
plaatje ter vermaak.