Rij ervaringen OC3 Greenline

jellemeer79

Actief lid
CIMG6862.JPG CIMG6865.JPG CIMG6870.JPG
Gisteren ging de km teller door de 1000km heen dus tijd voor een eerste beoordeling van mij nieuwe lease auto, hiervoor reed ik prive een Fabia Greenline uit 2011.

26 maart de auto mogen ophalen en tot op heden erg tevreden, in alle opzichten is hij beter dan mijn Fabia. De uitrusting is veel luxer en verfijnder afgewerkt, de auto is een heel stuk ruimer zeker voor de passagiers achterin, de moter is stiller, sneller en zuiniger samengevat een grote stap vooruit.

Volgens de boordcomputer heb ik over 1050km een gemiddeld verbruik van 21.6km/l, waarbij ik een mix heb van korte ritjes, provincial wegen met stoplichten en langere snelweg stukken, bij de langere ritten haal ik zonder veel problemen de 25km/l. Inmiddels 1x getanked en werkelijk verbruik ivm boordcomputer is redelijk nauwkeuring er was maar 0.2km/l verschil.

Binnenin de auto is het genieten voor de bestuurder, zeker aangezien ik uit een kale Fabia kom. Alles makkelijk vanaf het stuur te bedienen of via het touchscreen van de Columbus of helemaal makkelijk voicecontrol al gaat het daar soms fout. Wil je routebegeleiding naar Drachten en komt er Den Haag of iemand uit je contacten lijst naar boven, ook gemerkt dat het beter is meerdere telefoon nummers van dezelfde person apart op te slaan, Pietje thuis, Pietje mobiel, Pietje werk, etc.

Het lederen stuur voelt lekker aan, de armsteun onder de arm, voeten in rust (cruisecontrol) alleen heb ik de stoel nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben, voornaamste probleem is gebrek aan ondersteuning van bovenbenen omdat stoel nogal vlak staat en ik lange benen heb en niet met gestrekte benen autorij.

Met het rijden zelf merk ik de grootste vooruitgang, heb een extra cilinder en 0.4l meer moterinhoud dan met de Fabia en dat is goed te merken, onder de 1500 toeren blijft de Greenline moter zwak/geknepen maar daarna trekt de Greenline vlot door ook in hogere versnellingen als je wilt inhalen op provinciale wegen. De 6e versnelling mag zeker een genot worden genoemd zeker op de snelweg maakt het de moter rustiger en stiller en dus heerlijk cruisen ook met 130/140 op de teller, op een leeg stukje snelweg heb ik de auto doorgetrokken tot 180km/h en dat ging ook netjes, morgen moet ik naar Duitsland dus kan ik richting de max gaan.

Ben een paar keer wat sportiever door bochtencombinaties gegaan of over rotondes en moet zeggen dat het basis onderstel niet slecht genoemd mag worden, stukken beter dan de Fabia, dus kijk uit naar de hopelijk binnenkort te monteren Eibachs met verwachting dat het nog beter gaat worden. Daarbij ook hopend dat de Eibach veren steviger zijn en minder doorveren wat heb een paar zware lading (500-600kg) ritjes gemaakt met speelzand/rubberen tegels en de standaard veren zakken toch wel erg veel in, echter ondanks dat ik in de drempelwijk van Nederland woon heb ik er nog geen 1 geraakt zelfs niet met 500kg achterin.

Mbt tot de cruisecontrol was het even wennen dat hij niet uitschakeld met schakelen maar eenmaal gewend vind ik het eigenlijk veel beter zo, zeker op provinciale 100km wegen met stoplichten. Na het optrekken tot 50km/u herstel je de cruisesnelheid en je schakelt waarneer nodig en je laat de moter de rest van het werk doen.

Morgen wordt een erg leuke dag hoop ik, eerst op en neer naar Charleroi en vervolgens naar midden Duitsland totaal zo'n 800km dus eind deze week kan ik de volgende 1000km review toevoegen. De echte test zal komen eind mei waarneer ik mijn gezin (vrouw en 2 kleine kinderen) naar Slowakije taxi voor 5 weken en ik de dag daarna weer terug rij, 2700km in 2 dagen.

Als laatste nog even over de kleur Metal Grey, het was zeker het extra wachten waard, wat een mooie kleur en heb ook van veel mensen complimenten gehad over de auto en de kleur.

Samenvattend ben ik erg tevreden over mijn nieuwe auto met als enige minpuntjes de Greenline stoel, 50/50 werking voice control, geen vermogen onder 1500 toeren en waardeloze ringtones als je gebeld wordt, waarom hij niet de ringtone van mijn telefoon afspeelt is mij een raadsel. Maar goed al deze minpuntjes staan in de kantlijn en het genot van een ruime en luxe auto met een betere dan verwachte moter overheersen.
 
Laatst bewerkt:

Miez1

Forumguru
Goede review, geeft een goed beeld van je ervaringen tot nu toe.

Veel veilige kilometers gewenst!

Miez
 

jellemeer79

Actief lid
Leuke review. Zijn er nog opties die je of nu mist of overbodig vindt op je auto?

Nee eigenlijk niet, nou heb ik de auto aardig compleet voor een Greenline, alle opties die ik heb ben ik blij mee en vond ik het geld waard. Absoluut waar voor Bi Xenon, voorheen altijd halogeen gehad maar wat een vooruitgang, ga dus ook nooit meer terug naar halogeen.

De opties die ik niet heb is lastiger te beoordelen omdat ik ze niet heb.
* Travel pakket => grootlicht assitent voor de 5x per jaar dat ik groot licht gebruik vind ik overbodig en verkeersborden zie ik zelf wel, de enige info die ik belangrijk vind is max snelheid en dat wordt door Columbus aangegeven.
* Safety pakket => Isofix voorbereiding ik heb kinderstoelen maar beide zonder Isofix en alarm overbodig het stopt de dief toch niet en er knippert toch een rood lampje bij mijn portier.
* Technology pakket => deze heb ik specifiek niet gekozen aangezien ik geen Kessy wou hebben, in parkeren doe ik zelf en parkeersensoren achter is voldoende
* Stoelverwarming => heb ik een hekel aan dus bewust niet gekozen
* Dakrailing zilverkleuring => met allerlei zwarte accenten vind ik zwarte dakrailing mooier om mijn auto dan zilverkleurige. Als ik een EBL zou hebben met chromen raamstrips dan zou ik wel zilveren dakrailing nemen.

Waar ik wel van baal maar dat is mijn eigen stomme fout en niks met de auto te maken is dat ik vergeten ben andere velgen te nemen als accesoire, net zoals ik Eibach niet had gedaan vanwege sportonderstel. Nou heb ik de Eibach veren er nog bij weten te praten met kleine lease verhoging alleen de velgen dus niet, een les voor over 4 jaar als ik de volgende lease auto mag uitzoeken.
 

ertromp

Forumguru
En aan je Avatar te zien was een ingebouwde stoelverhoger voor de jonge bestuurder ook wel handig geweest :deuk:
 

jellemeer79

Actief lid
@ertromp :deuk: :D :banghead: ja de dealer zei al we hadden op een oudere Meneer van der xxxx gerekend, deze is nog wel erg jong.

Mijn 2 jongens vinden de auto ook fantastisch wel duidelijk verteld dat het PAPA's auto is :sterretjes:
CIMG6886.JPG CIMG6891.JPG
 

lugolux78

Forumguru
Leuk man :-) leuke foto's.
Je kan ook privé velgen kopen... Lijkt mij? Wellicht een optie? In ieder geval veel rijplezier toegewenst.
 

Oogje

Senior Member
Leuke review!
Zelf nu even lang aan de slag met een 2.0 TDI. Staat ietsjes hoger in de kilometerstand, rijdt aanzienlijk minder zuinig (ik sta volgens de boordcomputer op 1 op 17,5).

Wat ik mis, maar dat wist ik van tevoren en er is ook niets aan te doen, is een geintegreerde zittingverhoger op de achterbank (zoals bij de Volvo V60), want een zittingverhoger op chestnut leder ziet er simpelweg niet uit. Heb geinformeerd naar de mogelijkheid om de zittingverhoger in het zelfde leder over te laten trekken, maar dat zou me 150 euro kosten. Niet echt in verhouding dus.

Kleur (Metal Grey) wordt ook hier bijzonder gewaardeerd door vrijwel iedereen die ik zie.
 

Remakil

Forumguru
Ik ben de auto al kwijt. Sinds ik een bus van de baas heb zegt mijn dochter steevast papa's bus, mama's auto :wavecry:
Mijn dochter zegt keurig papa's auto, maar mijn vriendin grijpt de sleutel zodra ze kan... :nailbiting:
Die laat haar auto tegenwoordig wel erg vaak staan. Gaat me een nieuwe kosten, om dat te voorkomen...
 

stradje

Actief lid
De meiden bij mij van 20 en 18 willen niet in de Skoda gezien worden :banghead:
Heel herkenbaar! Die van mij is inmiddels 23 en was hoorbaar teleurgesteld toen paps na de Fabia weer voor een Skoda ging. Maar.... deze vind ze toch wel vet (nadat schoonpappa had aangegeven dat die nieuwe Octavia toch wel een "knappe" wagen was).

Overigens nam ze de Fabia wel maar wat graag mee op vakantie, want dan was het toch wel erg handig dat hij zo zuinig was.
 
Bovenaan Onderaan