jellemeer79
Actief lid

Gisteren ging de km teller door de 1000km heen dus tijd voor een eerste beoordeling van mij nieuwe lease auto, hiervoor reed ik prive een Fabia Greenline uit 2011.
26 maart de auto mogen ophalen en tot op heden erg tevreden, in alle opzichten is hij beter dan mijn Fabia. De uitrusting is veel luxer en verfijnder afgewerkt, de auto is een heel stuk ruimer zeker voor de passagiers achterin, de moter is stiller, sneller en zuiniger samengevat een grote stap vooruit.
Volgens de boordcomputer heb ik over 1050km een gemiddeld verbruik van 21.6km/l, waarbij ik een mix heb van korte ritjes, provincial wegen met stoplichten en langere snelweg stukken, bij de langere ritten haal ik zonder veel problemen de 25km/l. Inmiddels 1x getanked en werkelijk verbruik ivm boordcomputer is redelijk nauwkeuring er was maar 0.2km/l verschil.
Binnenin de auto is het genieten voor de bestuurder, zeker aangezien ik uit een kale Fabia kom. Alles makkelijk vanaf het stuur te bedienen of via het touchscreen van de Columbus of helemaal makkelijk voicecontrol al gaat het daar soms fout. Wil je routebegeleiding naar Drachten en komt er Den Haag of iemand uit je contacten lijst naar boven, ook gemerkt dat het beter is meerdere telefoon nummers van dezelfde person apart op te slaan, Pietje thuis, Pietje mobiel, Pietje werk, etc.
Het lederen stuur voelt lekker aan, de armsteun onder de arm, voeten in rust (cruisecontrol) alleen heb ik de stoel nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben, voornaamste probleem is gebrek aan ondersteuning van bovenbenen omdat stoel nogal vlak staat en ik lange benen heb en niet met gestrekte benen autorij.
Met het rijden zelf merk ik de grootste vooruitgang, heb een extra cilinder en 0.4l meer moterinhoud dan met de Fabia en dat is goed te merken, onder de 1500 toeren blijft de Greenline moter zwak/geknepen maar daarna trekt de Greenline vlot door ook in hogere versnellingen als je wilt inhalen op provinciale wegen. De 6e versnelling mag zeker een genot worden genoemd zeker op de snelweg maakt het de moter rustiger en stiller en dus heerlijk cruisen ook met 130/140 op de teller, op een leeg stukje snelweg heb ik de auto doorgetrokken tot 180km/h en dat ging ook netjes, morgen moet ik naar Duitsland dus kan ik richting de max gaan.
Ben een paar keer wat sportiever door bochtencombinaties gegaan of over rotondes en moet zeggen dat het basis onderstel niet slecht genoemd mag worden, stukken beter dan de Fabia, dus kijk uit naar de hopelijk binnenkort te monteren Eibachs met verwachting dat het nog beter gaat worden. Daarbij ook hopend dat de Eibach veren steviger zijn en minder doorveren wat heb een paar zware lading (500-600kg) ritjes gemaakt met speelzand/rubberen tegels en de standaard veren zakken toch wel erg veel in, echter ondanks dat ik in de drempelwijk van Nederland woon heb ik er nog geen 1 geraakt zelfs niet met 500kg achterin.
Mbt tot de cruisecontrol was het even wennen dat hij niet uitschakeld met schakelen maar eenmaal gewend vind ik het eigenlijk veel beter zo, zeker op provinciale 100km wegen met stoplichten. Na het optrekken tot 50km/u herstel je de cruisesnelheid en je schakelt waarneer nodig en je laat de moter de rest van het werk doen.
Morgen wordt een erg leuke dag hoop ik, eerst op en neer naar Charleroi en vervolgens naar midden Duitsland totaal zo'n 800km dus eind deze week kan ik de volgende 1000km review toevoegen. De echte test zal komen eind mei waarneer ik mijn gezin (vrouw en 2 kleine kinderen) naar Slowakije taxi voor 5 weken en ik de dag daarna weer terug rij, 2700km in 2 dagen.
Als laatste nog even over de kleur Metal Grey, het was zeker het extra wachten waard, wat een mooie kleur en heb ook van veel mensen complimenten gehad over de auto en de kleur.
Samenvattend ben ik erg tevreden over mijn nieuwe auto met als enige minpuntjes de Greenline stoel, 50/50 werking voice control, geen vermogen onder 1500 toeren en waardeloze ringtones als je gebeld wordt, waarom hij niet de ringtone van mijn telefoon afspeelt is mij een raadsel. Maar goed al deze minpuntjes staan in de kantlijn en het genot van een ruime en luxe auto met een betere dan verwachte moter overheersen.
Laatst bewerkt: