Rij-accu voorverwarmen

Ik was benieuwd of je de rij-accu van een Enyaq iV 60 uit 2021 on voorverwarmen en vroeg het co-pilot:

Wat jouw Enyaq iV 60 (2021, ME3.8) standaard kan
ME3.8 is een van de meest volwassen softwareversies voor de Enyaq. Daarmee heb je:

✔ Volledige batterij‑preconditionering
Actief bij navigeren naar een HPC (≥ 100 kW)

Actief bij koude batterij

Actief bij lage SoC

Automatisch thermomanagement tijdens DC‑laden

✔ Thermische voorbereiding vóór HPC‑laden
De auto begint de batterij te verwarmen zodra:

je een HPC als bestemming kiest in de ingebouwde navigatie

de routeberekening bevestigt dat je daar gaat laden

de batterijtemperatuur onder de optimale laadtemperatuur ligt

✔ Geen beperkingen door CarPlay/Android Auto
Omdat je de ingebouwde navigatie gebruikt, werkt preconditioning altijd wanneer je naar een HPC navigeert.

Klopt dit wat co-pilot aangeeft?

Backpacker

Senior Member
Mwah. We zijn net terug van wintersport. Laatste dag nog bij de skilift, bij temperaturen rond het vriespunt, van ~50% naar 100% geladen (AC) en daarna vertrokken naar huis. Half uurtje binnenwegen Oostenrijk, daarna iets van twee uur Autobahn. Tegen die tijd was de accu in de buurt van de 10%, maar nog steeds maar een graad of 15. Niet voldoende dus om echt snel te laden - het is al mooi als je dan zo'n 70 kW haalt.

Pas bij die eerste DC laadstop kwam er eindelijk wat warmte in de accu, en die warmte hield hij best goed vast zodat we bij de tweede laadstop voluit konden laden.

Wil je per se tijdens het rijden je accu voorverwarmen en heb je ME3.8 of eerder, dan is er maar één truc waarvan ik weet dat hij werkt. Vol gas, en daarna gas volledig los en maximaal regeneratief remmen (B stand). En dat veel en vaak achter elkaar. Maar of het overige verkeer en je passagiers daar blij van worden...?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zelfs bij hard rijden zal de HV accu niet genoeg opwarmen om veel effect te hebben op de laadsnelheid.
Ook 30kWh/100km is nog niet zo'n snelle ontlading dat de daarbij vrijkomende warmte de koelende werking van de rijwind volledig tenietdoet, en dan ook nog extra warmte in het batterijpakket brengt.
Een instelling om de koelvloeistof van de accu op te warmen middels een weerstandsdraad en/of een warmtepomp zal meer effect hebben.
Alle beetjes helpen.....dat natuurlijk wel, maar pas tijdens snelladen zal de accu echt (wat) opwarmen.

deVerhuizers.nl

Actief lid
Ik ben aan het kijken naar een gebruikte Enyaq. Nu is de preconditionering van de accu dus ook een zorg voor mij.
De bovenstaande situaties zijn voornamelijk tijdens de wintersport. Hoe is de winter bij de rest van jullie bevallen?

Is het een overbodige luxe of is het zeker zinvol om te preconditioneren en zal ik toch naar een 85 moeten kijken voor een goede rijervaring.

Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
De rijervaring zit wel goed, de laadervaring zal zonder voorverwarming beperkingen hebben. Of dat erg is, is een kwestie van smaak. In de praktijk sta ik niet vaak aan de snellader te laden en is het niet echt een probleem: ik ga naar het toilet en eet even wat.
Zoals hierboven al vermeld: na de eerste keer laden is de accu al redelijk opgewarmd. Bij de tweede keer is de accu op temperatuur.
Wat wellicht nog verschil maakt is dat bij de 80x de maximale laadsnelheid 175 kW is en dat ik zelden onder de 75 kW met laden start.

Ik heb een IV 60 uit 2021, zonder warmtepomp. Mijn ervaring met koud weer (tussen 4 en 7 graden) is dat ik tevreden ben met de hoeveelheid kWh wat is geladen.

Met koude accu, ik denk rond de 10 a 11 graden kon ik van 13% naar 80% in 37minuten laden. Dit vindt ik erg acceptabel, mede omdat na de 1e stop zoals eerder aangeven in berichten, er wel met hogere vermogens kan worden geladen. Meestal op een afstand van 800/1000 km heb je toch meerdere laadstops nodig, dus alleen de 1e laadstop kost je meer tijd. Daarnaast kun het ook versnellen door de 1e laadstop maar 16 minuten of zo te laten duren en dan weer te gaan rijden, dan moet je wel eerder stoppen voor de 2e laadbeurt, maar dan is de rij accu ook goed op temperatuur. En dit is alleen in de winter; als de buitentemperaturen hoger worden, zal de laadsnelheid ook toenemen.
Als ik in Nederland rij, dan is het voor mij minder van belang. Vaak heb ik aan een kwartiertje genoeg om weer thuis te komen.

De tweede foto is met een rij-accu boven de 22,5 graden en dan wordt van 8% naar 80% bij geladen in 32 min. Daar ben ik helemaal mee tevreden.

Bij deze mijn ervaring. Hoop dat je er wat aan hebt.

EdK

Forumguru
Prive zou ik zonder problemen EV kunnen rijden en zou het voor gemak met vakantie een brandstof wagen makkelijker zijn.
Zakelijk gezien is het voor mij toch een ander verhaal.
Veel klanten hebben dan wel laadpalen staan, maar ik ben daar te kort om de wagen te laden ( als er al plek is )
Maar de wagen is voor mij kantoor / werkplaats / kantine / magazijn en schuilplaats !
Maw wagen staat nagenoeg bij de plek waar ik mijn werkzaamheden moet uitvoeren.
Dus word het snelladen onderweg en op zaak de boel volgooien in de avond als hij daar staat.
Maar dat snelladen verlengt mijn werkdag ook nog eens, en ondanks dat het wel betaald word ( uurloon) wil ik ook nog een thuiskomen hebben.
Dus tsja daar zie ik toch een dilemma voor mezelf....

Backpacker

Senior Member
EdK, in het Nederlandse verkeer overdag (max 100 km/h op de snelweg, vaak veel minder dan dat) kan je met volle accu met gemak 4 uur rijden (dik 300 km) voordat je een lader op moet zoeken. Zit jij echt meer dan vier uur per dag in de auto, en leg je elke dag meer dan 300 km af? Zo ja, hoeveel meer dan dat?

Bedenk ook het volgende: Als je binnen Nederland bij een snellader terecht komt aan het eind van je werkdag, omdat je huis of kantoor niet meer haalt, dan hoef je niet tot 80% of 100% te gaan laden. Het is voldoende om net genoeg te laden om thuis te komen, want 's nachts gaat hij toch weer aan de lader. Zo'n laadstop is daarom vaak maar enkele minuten, en is voor veel professionals meteen een mooie gelegenheid om even de administratie bij te werken, dus niet eens verloren tijd. Oh, en als je bij een klant bent die toevallig een laadpaal heeft staan: Elk uurtje laden is toch weer 15% extra. Da's inderdaad niet helemaal vol, maar toch mooi meegenomen. Doe dat twee keer en je vermijdt mogelijk zelfs een bezoek aan een snellader.

In een situatie als die van jou is de mogelijkheid om 's nachts te laden veruit het belangrijkste: Je hebt een betrouwbare mogelijkheid (lees: een eigen laadpaal of voldoende laadpalen in de directe omgeving) nodig om elke nacht je auto tot 80% of 100% vol te kunnen laden.

EdK

Forumguru
@Backpacker, allereerst rijden wij niet in personen wagens maar in VW caddy / transporters en mercedes Citans.
Zelf is 300Km op een dag voor mij een korte rit, zit in algemeen op minimaal een 400Km per dag.
En in hoogseizoen kan dat zelfs nog oplopen met uitschieters van een 700Km op een dag.
Laden in de avond/nacht is geen probleem, we hebben meerdere laders staan op bedrijf, want neem de bedrijfswagen niet mee naar huis en staat dus dagelijks op bedrijf gestald !! ( geen gezeur met Km registratie en blauwe enveloppe brigade )
Maar ook bij ons ontkomen we er niet aan hoor, één van de collega buitendienst ( plaatsing ) gaat full electric rijden.
Maar gaat vanuit de caddy over naar een Kia busje , dit omdat die op dit moment de grootste KM range schijnen te hebben.

Maar deze collega's ( plaatsing) maken ook minder kilometers per dag, vaak ook omdat ze overnachten in hotel bij lokatie.
Maar goed mijn tijd zal het wel duren, rij nu dus Caddy Max maar hoef nog maar enkele jaren dus met beetje geluk slijt ik die Caddy wel op.

Bovenaan Onderaan