Rij-accu voorverwarmen

Ik was benieuwd of je de rij-accu van een Enyaq iV 60 uit 2021 on voorverwarmen en vroeg het co-pilot:

Wat jouw Enyaq iV 60 (2021, ME3.8) standaard kan
ME3.8 is een van de meest volwassen softwareversies voor de Enyaq. Daarmee heb je:

✔ Volledige batterij‑preconditionering
Actief bij navigeren naar een HPC (≥ 100 kW)

Actief bij koude batterij

Actief bij lage SoC

Automatisch thermomanagement tijdens DC‑laden

✔ Thermische voorbereiding vóór HPC‑laden
De auto begint de batterij te verwarmen zodra:

je een HPC als bestemming kiest in de ingebouwde navigatie

de routeberekening bevestigt dat je daar gaat laden

de batterijtemperatuur onder de optimale laadtemperatuur ligt

✔ Geen beperkingen door CarPlay/Android Auto
Omdat je de ingebouwde navigatie gebruikt, werkt preconditioning altijd wanneer je naar een HPC navigeert.

Klopt dit wat co-pilot aangeeft?

Backpacker

Senior Member
Mwah. We zijn net terug van wintersport. Laatste dag nog bij de skilift, bij temperaturen rond het vriespunt, van ~50% naar 100% geladen (AC) en daarna vertrokken naar huis. Half uurtje binnenwegen Oostenrijk, daarna iets van twee uur Autobahn. Tegen die tijd was de accu in de buurt van de 10%, maar nog steeds maar een graad of 15. Niet voldoende dus om echt snel te laden - het is al mooi als je dan zo'n 70 kW haalt.

Pas bij die eerste DC laadstop kwam er eindelijk wat warmte in de accu, en die warmte hield hij best goed vast zodat we bij de tweede laadstop voluit konden laden.

Wil je per se tijdens het rijden je accu voorverwarmen en heb je ME3.8 of eerder, dan is er maar één truc waarvan ik weet dat hij werkt. Vol gas, en daarna gas volledig los en maximaal regeneratief remmen (B stand). En dat veel en vaak achter elkaar. Maar of het overige verkeer en je passagiers daar blij van worden...?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zelfs bij hard rijden zal de HV accu niet genoeg opwarmen om veel effect te hebben op de laadsnelheid.
Ook 30kWh/100km is nog niet zo'n snelle ontlading dat de daarbij vrijkomende warmte de koelende werking van de rijwind volledig tenietdoet, en dan ook nog extra warmte in het batterijpakket brengt.
Een instelling om de koelvloeistof van de accu op te warmen middels een weerstandsdraad en/of een warmtepomp zal meer effect hebben.
Alle beetjes helpen.....dat natuurlijk wel, maar pas tijdens snelladen zal de accu echt (wat) opwarmen.

Bovenaan Onderaan