resultaten JD-tuning 1.8 TSI op Skodameeting

deusjevo

Forumguru
Als ik het goed heb , meen ik mij te herinneren, dat JD juist
niet zo gelukkig is met de resultaten op de rollerbank bij V power, omdat
daar octaan 95 inzit. ( marco , jij had toch ook V power getankt op de meeting , waardoor
het resultaat +/- 10 pk en 20 Nm minder was ? )


Volgens de Shell site heeft V-Power een RON van 97

http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/tech_spec.html

Volgens de Duitse Shell site is er daar ook "V-Power Racing" te krijgen, die heeft een RON van 100.

http://www.shell.de/home/content/de...oad/fuels/vp_and_vp_racing_tpkg/overview.html
 

MarcoO2

Forumguru
Van die website geplukt:

Hoog octaangehalte
Shell V-Power is een brandstof met hoog oktaangetal (97 RON). Dit zorgt ervoor dat er meer vermogen wordt geleverd en dat autobezitters meer kunnen halen uit hun op oktaan reagerende motoren. Zelfs voertuigen die geschikt zijn voor standaard oktaangetal kunnen profiteren van Shell V-Power.

Dat geeft vertrouwen, een kopje met als tekst "octaangehalte"... al hebben ze het in de tekst dan wel weer keurig over octaangetal.

Het enige wat ik weet, is dat mijn auto meer vermogen levert en (voelbaar) beter loopt op (bijvoorbeeld) BP Ultimate (RON98) dan op Shell V-Power.

Als je gaat zoeken op internet, kom ik meer berichten tegen van mensen die negatieve ervaringen hebben met V-Power dan mensen met positieve ervaringen. Eentje wil ik jullie niet onthouden: het autoblog.nl-bull-shit-alarm...

Het bericht van Shell waarnaar in de vorige post wordt verwezen, is al een eerder gequote op een ander forum en de reacties eronder zijn ook kritisch. Voor degenen die nog niet genoeg gelezen hebben: klik hier!

In vrijwel alle discussies op dit punt is uiteindelijk meestal de conclusie dat BP Ultimate de grootste meerwaarde heeft.
 

Rallye

Forumguru
Maar waar kun je tegenwoordig nog V-Power krijgen? Het laatste Shell-station dat ik bezocht (vanaf de a12 bij Zevenaar) had alleen Fuel save (dat is 95), geen V-Power.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar waar kun je tegenwoordig nog V-Power krijgen? Het laatste Shell-station dat ik bezocht (vanaf de a12 bij Zevenaar) had alleen Fuel save (dat is 95), geen V-Power.
Ik heb juist nog nooit een Shell-pomp gezien zónder V-power... de pompen die ik ken hebben Fuelsave (als vervanger van de gewone Euro 95) en V-Power.
 

guitar_billy

Senior Member
Ik snap niet waarom mensen steeds denken of beweren dat de topsnelheid stijgt na chiptuning, tenzij de chiptuner de versnellingsbakverhoudingen aanpast (doen ze nooit...) zal je auto geen 1 km/u sneller rijden.
De topsnelheid zal wel een stuk vlotter bereikt worden, dat is wel een feit.
natuurlijk hangt dit af van het feit of de auto zijn topsnelheid bereikt bij het hoogste toerental. ik heb de passende voorbeelden...

mijn Octavia I 2.0 heeft een top van 198km/h. ben tot 205km/h teller gekomen met ~5300toeren. dat zie ik wel als topsnelheid bij max toerental, de 6000toeren is immers al ROOD. meer peekaa helpt mij niet nog sneller te gaan, misschien de bandjes extra hard oppompen wel :)

ik heb ook een Fiat Punto 1.2 60pk gehad met een top van 155km/h dat was bij iets van 4200 toeren ofzo daarna was het gevecht met de luchtweerstand over. hier zou meer pk dus wel helpen.


p.s. Marco02, mooie koppelkromme van die getunede 1.8turbo motor !!
 

MarcoO2

Forumguru
Toch raar... want Fuel Save is/ wordt overal gepresenteerd als zijnde de "nieuwe euro 95".

Ik vond een mooi artikel over FuelSave:

Zuiniger rijden met Shell Fuel Save

dinsdag 24 maart 2009
Begin april verdwijnt Euro 95 uit de pompen van Shell. Niet schrikken als u regelmatig klant van dat merk bent, daarvoor in de plaats komt Fuel Save Euro 95. Een nieuwe formule moet tot 2% verbruik sparen met deze brandstof. Cadeautje van Shell, want het kost niks méér. Hoe werkt dat dan precies?
We gaan even terug in de tijd. In 1999 diende ons land als proeftuin voor Shell Pura-benzine, eerst alleen zeer lokaal verkrijgbaar. Dat was een schonere, zwavelarme brandstof met octaangetal 95. Hiermee liep Shell vooruit op Europese regels die vanaf 2005 brandstof met weinig zwavel en weinig van andere onaangename componenten vereisten.
Vervolgens kwam V-Power, als vervanger voor ongelode superbenzine met octaangetal 98. Hierin zitten stoffen die inwendige motorreiniging en wrijvingsvermindering opleveren. Zij het wel tegen meerprijs. Iets vergelijkbaars gebeurt nu met Fuel Save Euro 95 benzine, maar dan zonder meerprijs.

Geheim van de smid
Ons land krijgt wederom de primeur, tussen 6 en 10 april schakelen alle Shell-stations over van gewone Euro 95 op de Fuel Save-variant.
Daarin zitten bijna net als in V-Power componenten die de wrijving verminderen en de motor schoonhouden. Gevolg is een tot 2% lager brandstofverbruik. Shell vertaalt dat naar de consument met “een liter besparing per tank, of 15 kilometer verder rijden”.
De befaamde kleine lettertjes zeggen dat die ene liter gehaald wordt bij een veronderstelde tankbeurt van vijftig liter. Hieruit volgt twee procent besparing. Verondersteld wordt verder dat de modale auto 1:15 haalt, dus 15 km méér op die per tank bespaarde liter.
Wat er exact in de benzine zit geeft Shell uiteraard niet prijs. Zelfs mogen we niet weten welk “erkend onafhankelijk instituut” het gemiddelde van 2% besparing “op wetenschappelijke wijze” vaststelde.
Geloofwaardige verklaring
De nieuwe benzine geeft smering bovenaan de zuigers, waar de compressieveren zitten. Daar komt de motorolie moeilijk bij, de olieschraapveer veegt dat smeermiddel weg. Deze ‘bovensmering’ bestrijdt een belangrijke bron van motorwrijving.
De reinigingstoevoeging helpt vooral aan inlaatzijde. De kleppen worden schoon gehouden, zodat ze goed blijven sluiten en geen vuilafzetting de inlaatluchtstroom verstoort. Ook blijven inspuitventielen beter schoon. Dat is des te actueler omdat nu haast elke automotor EGR kent, er komt dus uitlaatgas met eventuele verbrandingsresten in de inlaat.
Nog belangrijker is het natuurlijk bij direct ingespoten motoren. Met injectors die middenin de verbranding staan, en via microscopisch kleine gaatjes op hoge druk inspuiten. Waarbij het inspuitbeeld superbelangrijk is voor een goede verbranding.

Regelmatig gebruiken
Met enige moeite viel van Shell-brandstofexpert Gerard Fiolet los te krijgen dat de reiniger in Fuel Save Euro 95 een andere is dan in V-Power. Hetzelfde geldt voor de wrijvingsbestrijder.
Verdere details worden niet verstrekt. Alleen dit: de reiniger in V-Power zorgt ook dat al aanwezige vervuiling wordt opgeruimd, de reiniger in Fuel Save voorkomt alleen opbouw van nieuwe vervuiling.
Vrij logisch volgt hieruit dat Shell vanaf het eerste gebruik van Fuel Save Euro 95 besparing belooft, door verminderde wrijving. Op langere termijn loopt de besparing op, doordat minder of geen toename van motorvervuiling plaatsvindt. Daaruit volgt weer dat Shell een argument heeft om vooral hun nieuwe Euro 95 te blijven gebruiken.
Ook de diesel van Shell krijgt het etiket Fuel Save. Stilletjes zijn aan de diesel eerder al verbeteringen in de formulering doorgevoerd, waarover al helemaal geen details worden onthuld. Maar we geloven bij alle geheimzinnigheid zeker wel dat Shell de geclaimde verbeteringen waarmaakt.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Bekijk de video over de Shell Fuel Save Euro-95 brandstof.
© AMT www.amt.nl amt@reedbusiness.nl
 

plaza

Forumguru
Heb net met JD gebeld, omdat ik daar volgend weekend heenga voor tuning.
Met chip halen zij 250PK uit het 2.0 TFSI blok
Met chip en milltekset halen zij 280PK uit het 2.0 TFSI blok.

Oke 40 pk was overdreven..........30 pk!!

Ligt eraan of je eerst chipt en daarna alsnog een downpipe eronder gooit.... of je gooit er eerst een downpipe onder en laat hem dán chippen. Dit scheelt aanzienlijk in vermogen!!

Toen ik deze auto bijna 2 jaar geleden kocht , zat er al stage 2 JD onder,
wat toen resulteerde in 275 Pk en 385 Nm.
Deze stage had ik ook laten doen bij mijn vorige RS 1.
Wat toen vooral indruk maakte, en dat heb ik nu ook, dat het turbo-gat
compleet verdwenen was , de response van het gaspedaal is super, hij
reageert zeer direct, en al bij een laag toerental.
Veel plezier met je nieuwe stage.
 

Roel

Lid
Ik zie trouwens op de JD site dat het tunen van een modeljaar '10 1.8 TSI € 100,- duurder is dan een mj '08 / 09?
Iemand enig idee waarom dit is?
 

Ronnie

Forumguru
Als ik me niet vergis is de nieuwe generatie ECU's uitgerust met een "nog te kraken"
Siemens chip. Ik geloof dat ik dit op het duitse Forum tegenkwam, de Siemens had de een of andere protectie.
 
Maar de motoren zijn al wel te tunen, dan is de chip toch al 'gekraakt' lijkt me?

En hoe weet je of je een '10 of een '09 model hebt? Waarschijnlijk aan het type ECU, maar hoe kom ik erachter welke in mijn auto zit?
Mijn auto is afgeleverd op 5 februari 2010, maar zal ongetwijfeld nog wel in 2009 gemaakt zijn...
 

MarcoO2

Forumguru
Ergens in een ander topic wordt ook gesproken over een zogenaamde "tuningsprotectie" die op de nieuwe ECU's zou zitten. JD moet er dan tijd, geld en energie in steken om die code te kraken, en die investering zie je terug in een hoger prijskaartje. Lijkt mij niet zo vreemd.
 
Bovenaan Onderaan