resultaten JD-tuning 1.8 TSI op Skodameeting

MarcoO2

Forumguru
Zoals beloofd zou ik de resultaten van de tuning nog even op het forum zetten.

fabrieksopgave:
vermogen 160 PK (aan de motor)
koppel 250 Nm

gemeten voor tuning:
vermogen 184 PK (aan de motor)
vermogen 163 PK (aan de wielen)
koppel 286 Nm

gemeten na tuning:
vermogen 212 PK (aan de motor)
vermogen 186 PK (aan de wielen)
koppel 345 Nm

De motor leverde dus al (fors) meer vermogen dan opgegeven. De mannen van JD vonden het eindresultaat (op papier) wat tegenvallen. Deze motor heeft al meermalen 220-230 PK op de meter gezet, en de mijne kregen ze niet hoger dan 212 PK. Achteraf bleek dat ik eigenlijk benzine met octaangehalte 98 had moeten tanken in plaats van V-Power, dat scheelt zomaar 10 à 15 PK. En de auto stond nog op winterbanden, waarvan het rubber zachter is. Wellicht dat dat ook nog van invloed is geweest.

De topsnelheid ligt nu waarschijnlijk rond de 235 à 240 (nog niet getest ;)), de accelleratietijd zal nu net onder de 7 seconden zitten.

Ik heb er inmiddels alweer flink wat kilometers mee gereden, en ik ben echt heel tevreden. De auto is nu echt supersnel, terwijl hij toch al niet langzaam was. Ik moet me nu echt inhouden... :D Je merkt vooral dat het koppel enorm is gestegen.

Gisteren heb ik er ook mee in de binnenstad van Utrecht gereden. Een mooie geledenheid om uit te proberen of de auto niet nerveus werd. Maar dat is dus absoluut niet het geval. Je kunt nog steeds prima heerlijk rustig rijden, maar als je wilt gaat de beer los!

Kortom, ik ben een tevreden mens! Nu alleen nog even zoeken naar benzinestations waar ik octaangehalte 98 kan tanken... want bij mij vaste leverancier (schelp) hebben ze dat niet...:biggthumpdown:
 

Bijlagen

  • ORG VS JDc.jpg
    ORG VS JDc.jpg
    90 KB · Weergaven: 83
  • Skoda Octavia II 1.8TFSI   JDc  _R11476.jpg
    Skoda Octavia II 1.8TFSI JDc _R11476.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 68
  • Skoda Octavia II 1.8TFSI   ORG _R11472.jpg
    Skoda Octavia II 1.8TFSI ORG _R11472.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 68

Bothje

Heel gewoon lid
Mooi resultaat voor een tevreden mens :489:
Heb eigenlijk niet gezien of er uiterlijke kenmerken zijn aangebracht door JD, zodat een nieuwsgierige kijker kan bevroeden wat er toch met deze auto is gebeurd?
 

___JC___

Forumguru
Mooie waardes toch, met name het koppel is bizar hoog voor een benzinemotor. Maar dat je standaard al zoveel meer vermogen en koppel had dan de opgaaf. Wist dat VAG voorzichtig is in de opgaves die ze doen, maar dit scheelt wel heel erg veel zeg.

98 RON geeft bij turbomotoren inderdaad relatief veel vermogenswinst.
 

MarcoO2

Forumguru
Mooi resultaat voor een tevreden mens :489:
Heb eigenlijk niet gezien of er uiterlijke kenmerken zijn aangebracht door JD, zodat een nieuwsgierige kijker kan bevroeden wat er toch met deze auto is gebeurd?

Nee, er is zowel voor de nieuwsgierige kijker als voor een monteur niets te zien. Houden zo! :xyxthumbs:
 

Herbie

Lid
fabrieksopgave:
vermogen 160 PK (aan de motor)
koppel 250 Nm

gemeten voor tuning:
vermogen 184 PK (aan de motor)
vermogen 163 PK (aan de wielen)
koppel 286 Nm

gemeten na tuning:
vermogen 212 PK (aan de motor)
vermogen 186 PK (aan de wielen)
koppel 345 Nm

Zijn fabrieksopgaves altijd gemeten aan de motor?
 

SkodaMan

Actief lid
Nu alleen nog even zoeken naar benzinestations waar ik octaangehalte 98 kan tanken... want bij mij vaste leverancier (schelp) hebben ze dat niet...:biggthumpdown:

Bij de schelp hebben ze nu ook FuelSaver benzine (95). Geeft misschien een paar pk'tjes minder maar volgens mij heb je er nog wel een paar over :D. Of ben ze niet zo geïnteresseerd in zuinig rijden? :crazy:.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij de schelp hebben ze nu ook FuelSaver benzine (95). Geeft misschien een paar pk'tjes minder maar volgens mij heb je er nog wel een paar over :D. Of ben ze niet zo geïnteresseerd in zuinig rijden? :crazy:.

Het gaat er mij juist om dat de motor beter loopt op '98. Zuinig rijden let ik eerlijk gezegd inderdaad niet op. Ik rijd bijna alleen maar file- en stadskilometers, dus dan kom je toch al niet aan je zuinige kilometers.
 

plaza

Forumguru
Bij de schelp hebben ze nu ook FuelSaver benzine (95). Geeft misschien een paar pk'tjes minder maar volgens mij heb je er nog wel een paar over :D. Of ben ze niet zo geïnteresseerd in zuinig rijden? :crazy:.

Gratis tip :

NIET DOEN !!!!!!!

Bij motoren met veel pk en nm , en zeker bij gechipte motoren
wordt het aangeraden om minimaal octaan 98 te tanken, omdat de motor dan o.a. een mooiere loop heeft, betere verbranding heeft , soepeler loopt
en dus meer power kan genereren.
Het wordt zelfs afgeraden om octaan 95 te tanken, omdat je dan bij zware belasting ( gaspedaal diep ingetrapt ) gepingel in de motor kan krijgen wat
eventueel onherstelbare schade kan toebrengen aan de motor.
Bij mijn auto staat in de tankdop af fabriek een duidelijke stikker met advies octaan 98 te tanken, ( en toen was hij nog origineel met 200 pk )
 

Fabia

† In Memoriam
Dat had ik ook met mijn vorige Fabia met 1.4 16v 101pk motor. Ik kreeg het advies om Ron 98 te tanken want daar was de motor voor gebouwd.
 

Roel

Lid
Dat had ik ook met mijn vorige Fabia met 1.4 16v 101pk motor. Ik kreeg het advies om Ron 98 te tanken want daar was de motor voor gebouwd.

Ik heb met mijn Fabia 1.4 16v 74Kw en met mijn huidige RS ook bijna altijd octaangehalte 98 getankt (bij voorkeur BP Ultimate). alleen indien niet voorhanden (bijv. in het buitenland), heb ik 95 getankt.
De motor loopt inderdaad lekkerder op Ultimate, loopt mooi regelmatig en pakt goed op bij lage toeren.

Als ik het verslag van Marco lees, dan zie ik chiptuning ook wel zitten. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is voor een motor (en turbo) die er al 146.000 km op heeft zitten?
 

MarcoO2

Forumguru
Gratis tip :

NIET DOEN !!!!!!!

Bij motoren met veel pk en nm , en zeker bij gechipte motoren wordt het aangeraden om minimaal octaan 98 te tanken, omdat de motor dan o.a. een mooiere loop heeft, betere verbranding heeft , soepeler loopt en dus meer power kan genereren. Het wordt zelfs afgeraden om octaan 95 te tanken, omdat je dan bij zware belasting ( gaspedaal diep ingetrapt ) gepingel in de motor kan krijgen wat eventueel onherstelbare schade kan toebrengen aan de motor. Bij mijn auto staat in de tankdop af fabriek een duidelijke stikker met advies octaan 98 te tanken, ( en toen was hij nog origineel met 200 pk )

Bij mij staat er octaan 95, maar het advies van de mannen van JD (en ervaringsdeskundige Plaza :winkie:) was en is duidelijk, waarvoor dank!
 
Bovenaan Onderaan