Resonantie rond de 70 km/h

Maggy

Forumguru
Afgelopen 60(!)000 km ben ik op zoek geweest naar een resonantie in de auto, die deed zich voor als de auto uit- en inveerde, afgelopen week uiteindelijk de linker aandrijfas vervangen; geluid weg.
Had me er eigenlijk al bij neergelegd dat het de bak zou zijn. Er zat helemaal niet veel speling op de as, maar blijkbaar genoeg om een vervelend rommelend gonzend geluid te maken.
 

Mistraller

Senior Member
Ik heb ook een dergelijk probleem met mijn O2 1.6tdi 2010...
Een soort onregelmatigheid lijkt hoorbaar bij lage snelheden, bij snelheden van ca 80 en hoger een beetje het geluid alsof je over een streep op de weg rijdt. Het is volgens mij één geluid per wielomwenteling (lastig te beschrijven maar klinkt als een zacht doek-doek-doek-doek). Met zomer/winterbanden getest, met koppeling ingetrapt en zelfs motor uit, blijft het hoorbaar. Boven de 130 vervaagt het, want dan gaat het te snel. Naar mijn idee voel ik geen trilling in auto of stuurwiel.
2massa vliegwiel is in 2016 vervangen met de hele koppeling en drukgroep. Voor en achter zijn in de loop der tijd nieuwe remschijven geplaatst. Ik zit nu op 160k km.
Vooral de resonantie die rond 120km te horen is, is vervelend, maar het los hoorbare geluid rond 80 is ook iets wat niet goed klinkt. Alsof een as niet helemaal rond is of zo, of los ligt.
Begin dit jaar vlak na een beurt met een los wiel rondgereden, we ontdekten in Duitsland dat bij het rechtervoorwiel alle 5 de wielmoeren los zaten, en we dus met een los wiel rondreden, en dat gaf uiteraard nogal herrie. Daar is vanzelfsprekend een klacht van gemaakt bij de dealer, en ter plekke heb ik het betreffende wiel weer goed geplaatst en de rest van de moeren gechecked. Ergens heb ik toch het vermoeden dat er toen iets beschadigd is geraakt, maar als ik niet weet waar ik dit moet zoeken, kan ik het ook niet hard maken. Iemand een idee?
 

Trekpaard

Nieuw lid
Laatste update van de resonantie / trilling. Deze week hebben we banden geprobeerd van kennissen uit de straat en het resultaat liegt er niet om.
Bij ons lagen er continental banden onder, deze gaan vervangen worden door Michelin. Hierdoor rijdt de auto veel fijner en rustiger en trillingvrij .
Bedankt voor alle suggesties en tips.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat @0ri0n88 wil weten welke versie van de Premium Contact, de oudere generaties (1 en 2) waren goed, vanaf 4 hoor je regelmatig klachten.
 

0ri0n88

Forumguru
Klopt @Corné de Kluijver ik vind continental net een beetje als Pepsi. Het is een "a merk", maar zal toch niet als cola smaken. (No offense als er mensen van pepsi houden) meerdere conti's gehad en nooit echt tevreden. Zitten nu alleen dot16 banden op met weinig km's en vind het een beetje zonde dat nu al te vervangen.
Hierna zeker michelin en waarschijnlijk pilot supersport.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan