Resonantie rond de 70 km/h

Trekpaard

Nieuw lid
In onze auto ( Octavia 2 van 2010 , 1.9 TDI ) merken we een resonantie ( hobbel/ trilling) in de gehele auto bij om de nabij 70 km/h. Niet hard maar wel merkbaar vervelend.
Twee banden zijn ondertussen vervangen en alles is gebalanceerd. Nu zegt de garage dat ze dit niet geheel kunnen oplossen omdat dit een kwaal zou zijn van deze serie Skoda modellen.
Wie heeft er hier iets meer over gehoord of wie heeft er een oplossing ?
Ps. Het gaat hier wel over een garantie kwestie!
 

Kampie

Lid
Bedoel je in de 5e versnelling bij weinig gas gevend en rond 70 a 75 km/u rijdend dat de auto trilt?
Want dat heb ik wel in O2 1.6 TDI. Oplossing is iets meer gas geven bij...
 

hemi24

Forumguru
Uiteindelijk heeft de dealer bij de O2 uit '07 die ik destijds had een set nieuwe remschijven gemonteerd. Toen was bij mij de trilling weg...
Waren de schijven aan de voorzijde als ik me het goed herinner; en ze waren qua dikte er nog lange niet aan toe, maar de kwaal was zoals de topicstarter beschrijft.
 

0ri0n88

Forumguru
Trilling in de stoel/auto? of in het stuur?
Stuur trilling zijn vaak de voorbanden.
Stoel/auto trilling zijn eerder de achterbanden.
Heeft de auto een tijdje stil gestaan? Dan kan er een platte kant op komen en dat ga je merken op met name dat soort snelheden.
 

Kampie

Lid
Ik heb vanochtend in zowel de 3e als 4e versnelling tussen de 70-76 km/u gereden, maar geen trillingen waargenomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedoel je dat de trillingen nu opeens weg zijn, of doen ze zich alleen in een of meer andere versnellingen voor?
 

Frup

Forumguru
Uiteindelijk heeft de dealer bij de O2 uit '07 die ik destijds had een set nieuwe remschijven gemonteerd. Toen was bij mij de trilling weg...
Waren de schijven aan de voorzijde als ik me het goed herinner; en ze waren qua dikte er nog lange niet aan toe, maar de kwaal was zoals de topicstarter beschrijft.
Interessant! Ik ken ook zo'n trilling. Ik zou het eerder schudden noemen. Niet ernstig maar wel irritant. Versnelling maakt niet uit, en het gebeurt ook bij ingetrapt koppelingpedaal. Bij mij rond de 80 Km/u.
Dealer kon ook nix vinden bij onderhoudsbeurt. Volgens hem was één van de banden iets gecubd (had hij gecheckt). Dat, i.c.m. vrij hard opgepomte banden, zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb het echter met zowel zomer- als winterbanden. Dus wel vreemd.
Over enkele weken worden mijn voorste remschijven en blokken vervangen. Misschien is het dan bij mij ook weg ... Ik zal het dan even laten weten.
 

Trekpaard

Nieuw lid
De auto het 140.000 km op de teller en de wielen zin niet uitgebalanceerd aan de auto. Wat ik laatst ook opmerkte is al je in de vrij met het gas speelt de auto aardig schudt en met file rijden de koppeling trilde.
 
Trillen in filerijden is bijna zeker 2 massa vliegwiel, heel herkenbaar dit. Vervangen kost een aardige duit maar het lost het problem in deze wel op.
Trillingen rond de 70 a 800 komen mij ook heel bekend voor, heb dit ook tijden ervaren. Belangrijk hierin is zeker de bandenkeuze, wat ik gemerkt heb is dat de Octavia 2 erg gevoelig is hiervoor. Maar wellicht niet onbelangrijk: laat je achterbanden is goed balanceren en kijk of er geen velgschade is of erg veel lood op velg moet zitten om hem goed te krijgen.
Eeen andere velg kan het probellem zomaar verhelpen. Succes .....!!!
 

Trekpaard

Nieuw lid
Hallo allemaal. De auto is terug van de Skodadealer waar het vliegwiel , de drukgroep en - lager is vervangen. Ook zijn de motorsteunen vervangen.
Maar helaas de resonantie/ trilling in de auto bij 76 km/h in nog niet verdwenen.
Mijn vrouw is het vertrouwen in de auto al een beetje kwijt.
Ik in de Skodagarage.
Wie heeft er nog suggesties?
"Audi A4 overstapper "naar welke banden zou eventueel een optie zijn. Er liggen nu Continental banden op?
 
Ik ben een zeur met banden dus niet snel tevreden Zoals al aangegeven is de O2 erg gevoelig. Conti heb ik enkele keren geprobeerd op vw, audi en skoda maar kwam steeds tot de conclusie dat alle testwn ten spijt dit merk banden niet mijn voorkeur heeft. Om een lang verhaal kort te maken: zomerbanden dunlop of anders goodyear. Winterbanden michelin of goodyear. Bij de A merken dus. Bij B merken moet je geluk hebben. Maxxis en nokian heb ik goede ervaringen als winterband... maar blijft persoonlijk
 
Bovenaan Onderaan