Renault Laguna GT 2.0 dci 180 pk

sitechris

Donateur
Vandaag bij de dealer een proefrit van een uurtje gemaakt met een Laguna GT 2.0 dci 180 pk, het model met de vierwielsturing (4WS).

Even kort op een rij de plussen en minnen:

+ Onderstel, geweldige mix tussen comfort en sportiviteit. Zowel op de binnenweg als op de snelweg. Ongekende klasse!
+ Wat een stilte onderweg. Je hoort de motor bijna niet!
+ materiaalgebruik en afwerking interieur/dashboard. Top!
+ 4WS. Het is in het begin als je een bocht neemt heel even wennen, want een rukje aan het stuur en je staat al bijna dwars (bij wijze van spreken dan). Ben je er eenmaal aan gewend, dan rijdt het fantastisch. Je kunt bochten keihard hoeken zonder dat je je arm verrekt met sturen en de auto heeft een bizar kleine draaicirkel. Echt een heel bijzonder systeem!
+ geweldige uitrusting: alcantara stoelen, 18 inch velgen, bi-xenon, radio + navigatie, stoelverwarming, handsfree toegang tot auto, etc etc allemaal standaard.
+ de GT ziet er geweldig uit, veel gaas, 18 inch wielen, lekker laag etc. Een dikke bak! (smaken verschillen, i know)

Minpunten
- De 180 pk's kwamen niet super overtuigend eruit (alhoewel de auto pas 2000 km gelopen heeft, dus helemaal ingereden is hij nog niet)
- De auto zuipt bovengemiddeld veel voor een diesel. Het was vanochtend druk op de snelweg, dus heel veel sprintjes heb ik niet getrokken. En ook op de binnenwegen was het vooral tokkelen geblazen. En dan toch een verbruik van 9,4 l/100 km. Dat vind ik voor een diesel buitensporig veel, ook al moet de auto nog wat loskomen en zal het verbruik nog wel wat dalen.
- De Laguna is niet heel erg ruim

Al met al staat de auto nog wel op mijn shortlist, maar vind ik het hoge verbruik wel heel zwaar wegen. Je kunt met de huidige dieselprijzen dan net zo goed een 1.8 TFSI of RS rijden. Die zuipen maar marginaal minder.
 

Gieliovd

Forumguru
renault_laguna_gt03.jpg
 

___JC___

Forumguru
Ik ben ook wel benieuwd geworden na dit verhaal en eenzelfde verhaal op gummen.org. Maar dat verbruik man. Goedendag!
Neem dan gewoon de 2.0 turbo Laguna GT zou ik zeggen.
 

purk

Senior Member
als hij net zoveel storingen heeft als zijn voorganger dan hoef ik hem niet.
 

___JC___

Forumguru
Ja maar met zulk verbruik heb ik liever een lekker hoogtoerige benzineturbo moet ik zeggen. Het omslagpunt naar diesel ligt toch met de huidige prijzen rond de 35.000 km per jaar.

Zet de Laguna in ieder geval op de longlist als vervanger voor de Mondeo.
Maar Chris, hoe was de ruimte in de Laguna tov de Octavia?
 

sitechris

Donateur
De 2.0 turbo benzine zuipt niet eens heel veel meer. Mijn broer rijdt Laguna van vorige model met 2.0 turbo 205 pk (zelfde motor) en hij verbruikt gemiddeld 1 op 9 terwijl hij regelmatig stevig op het gas gaat staan. De 2.0 turbo is overigens een heerlijke motor. Snel & soepel

De ruimte van een Laguna qua beenruimte achter is net een tikkie minder dan de Octavia (scheelt niet veel volgens mij), kofferruimte scheelt wel wat meer.
 

TL@

Forumguru
Heb gisteren een testrit gedaan met een Laguna (wel de 1.5dci 110pk). Prettige auto (in Dynamique uitvoering, minder is niet aan te raden, stoel te hoog en zeer vervelende handrem die in de passagier zijn been steekt, de hydraulische is een must)

Verbruik lag bij deze versie ook extreem hoog (9.3l/100km) wat je niet verwacht van eco2 versie.
De 1.5 had wel wat moeite met de auto, vooral hernemen na een snel genomen bocht was problematisch (zelfs wanneer de naald boven de 2000tr/min stond) en het gas had precies nog een extra weerstand iets over halfweg waar je nog door diende te trappen.

Al bij al ga ik toch maar weer voor een Octavia.
 

EdK

Forumguru
Als ik zo die Renault zie op die foto, dan is mijn eerste opslag dat ik hem heel erg veel vind weghebben van de Peugeot 407 break !

Als je de wagens naast elkaar zet zal het wel niet zo zijn !

Collega die een Renault reed , heeft tot ongenoegen van onze werkgever veel bij de dealer gestaan met elektronische problemen !!

Heerlijk zon creditcardsleutel !! Maar de lezer is ergggggg storingsgevoelig !!
Tja en dan sta je in Zeeland ( vanuit regio A'dam ) en op punt weer naar huis te gaan , wil dat ding die kaart niet lezen en dus niet starten !!
Tja dan ben je echt blij !!
En dit is niet 1 keer voorgekomen !!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd momenteel in het vorig model Laguna en dan een 1.9 dCI 120 pk. Op zich rijdt de auto best goed, maar ik ben ook niet echt overdonderd van het vermogen. Een 1.9 TDI met 105 pk voelt sneller aan. En het verbruik is inderdaad om te huilen. Ik rijd dagelijks van den bosch naar amsterdam op en neer (op die o zo fijne A2..) in de vakantie periode 5,5 l / 100 km (op de cruisecontrol 130 km/uur in z'n 6). Gemiddeld zit ik boven de 6 l / 100km buiten de vakanties. Als je het pedaal dieper intrapt gaat het verbruik meteen over de 7 l / 100 km..

Electrische problemen heb ik gelukkig nog niet veel gehad (ja het navigatiesysteem valt af en toe eens uit..). Ik heb al wel 2 nieuwe sleutelkaarten gehad omdat het sluitknopje afgebroken was. (lekker degelijk 2 nieuwe sleutels voor een auto van 4 jaar oud).

De zware koppeling (echt fijn met file rijden) en de stoel waar ik niet fatsoenlijk in kan zitten irriteren me nog het meest. Wat zal ik blij zijn als m'n O2 geleverd is en ik de renault in kan ruilen..

Oh ja, de ruimte valt echt tegen voor een auto in deze klasse. Mijn Focus was groter! Ik denk zelfs dat de megane (station welliswaar) meer ruimte biedt dan de laguna. !
 

van_der_P

Senior Member
40.000 euro voor de HB en 42.000 euro voor de estate, ( fl. 88.000 en fl. 92.400 ) en dan zeuren over een litertje diesel meer of minder. :D:D:D:
 

___JC___

Forumguru
Verbruik boeit alleen voor mensen die m zelf moeten kopen uiteraard. Stel dat je in de klasse wil shoppen ja dan moet ie in ieder geval niet meer verbruiken dan de vergelijkbare modellen.
 

EdK

Forumguru
40.000 euro voor de HB en 42.000 euro voor de estate, ( fl. 88.000 en fl. 92.400 ) en dan zeuren over een litertje diesel meer of minder. :D:D:D:

Tja daar had je 15 a 20 jaar terug een 2 kamerappartement voor !
Maar we luisteren nog steeds naar meneer Zalm !! Het is niet duurder geworden !!
 

Bakkertje

Forumguru
Verbruik is voor leaserijders net zo belangrijk. Voor mij in ieder geval wel (brandstofkosten zitten ook in het leasebudget). Afhankelijk van het verbruik geldt er een brandstoftoeslag. Een Golf bluemotion kost per maand 20 euro minder bijvoorbeeld dan dezelfde golf als normale TDI.
 

tlpeter

Actief lid
Ik vind het ook best leuk om zo ver mogelijk op een tank te kunnen rijden

Je kan ook precies zien wanneer ik het druk heb :tongue:
Het verbruik gaat dan behoorlijk omhoog

Wil je echt zuinig rijden dan moet je een Megane 1.5 dci nemen (80 of 85 pk)
Met gemak haal je hier de 4.5l per 100 km mee
 

___JC___

Forumguru
Verbruik is voor leaserijders net zo belangrijk. Voor mij in ieder geval wel (brandstofkosten zitten ook in het leasebudget). Afhankelijk van het verbruik geldt er een brandstoftoeslag. Een Golf bluemotion kost per maand 20 euro minder bijvoorbeeld dan dezelfde golf als normale TDI.

Onze budgetten zijn zonder brandstof. :D
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb bij mijn werkgever ook al gepleit voor budgetten ex-brandstof, maar het verbruik en daarmee de kosten voor mijn werkgever zijn het argument om het erin te laten.. Grrrr....
 

sitechris

Donateur
Verbruik boeit alleen voor mensen die m zelf moeten kopen uiteraard. Stel dat je in de klasse wil shoppen ja dan moet ie in ieder geval niet meer verbruiken dan de vergelijkbare modellen.

idd, als je een paar honderd euro per maand kan besparen is dat wel degelijk belangrijk als prive-rijder. Wat dat betreft is een gechipte Octi 2.0 TDI ideaal. Veel vermogen en voor ruim 170 pk opmerkelijk zuinig. Best of both worlds, op de herrie na dan ;)
 
Bovenaan Onderaan