Remvloeistof vervangen

Bonjour,

Alweer een dikke 2000 km er op zitten met de RR en ik geniet nog iedere keer, wat een fijne auto.

De remvloeistof is aan vervanging toe. Weet iemand waar je met ontluchten moet beginnen? 'Vroegah' moest je bij de remcilinder het verst van de servo vandaan beginnen maar bij mijn wijlen Berlingo moest je juist bij de meest dichtsbij zijnde beginnen. Iemand een idee? (Zal wel niet zo heel veel uitmaken maar toch).

En er is één electrische raambediening (van rechtsachter) die weigert omhoog te gaan aan de bestuurderskant. Is vocht in de deuren een bekend probleem bij Skoda's? De schakelaar ff loswippen en een beetje WD40 er in?

De distributie die er trouwens bij 144.000 km uit kwam was nog de originele (die bij 120k vervangen dient te worden). De vorige eigenaar was dus niet zo bang en bij mij is die gelukkig niet geknapt. Toch 20% langer mee gereden dus die riemen lijken best wat te kunnen hebben. (lijkt me ook wel logisch bij een 1.9, dat geeft wat zwaardere klappen dan een 1.2 TSI ('tje ;) ).

Merci,

Michiel
 

ertromp

Forumguru
Remvloeistof verversen volgorde die ik aanhoudt:
Eerst de langste: rechtsachter
Dan de een na langste: linksachter
Dan rechtsvoor en als laatste linksvoor die zit het dichtste bij de remcilinder.

Ik gebruik daarvoor een tool van Hazet. Super makkelijk
 

Joske

Forumguru
dat is volgens Elsawin in deze volgorde:

1. Wielremcilinder/remzadel rechtsachter
2. Wielremcilinder/remzadel linksachter
3. Remzadel rechtsvoor
4. Remzadel linksvoor
– Na het ontluchten de betreffende ontluchtingsplug sluiten en het stofdopje aanbrengen.
– Remmenvul- en -ontluchtingsapparaat uitschakelen.
– Remmenvul- en -ontluchtingsapparaat van remvloeistofreservoir losmaken.
– Eventueel het peil van de remvloeistof in het remvloeistofreservoir controleren.
 

ertromp

Forumguru
dat is volgens Elsawin in deze volgorde:

1. Wielremcilinder/remzadel rechtsachter
2. Wielremcilinder/remzadel linksachter
3. Remzadel rechtsvoor
4. Remzadel linksvoor
– Na het ontluchten de betreffende ontluchtingsplug sluiten en het stofdopje aanbrengen.
– Remmenvul- en -ontluchtingsapparaat uitschakelen.
– Remmenvul- en -ontluchtingsapparaat van remvloeistofreservoir losmaken.
– Eventueel het peil van de remvloeistof in het remvloeistofreservoir controleren.

pff doe ik het toch al jaren goed :yeehaa:
 

andrehj

Forumguru
@ertromp :
Welk tool is dat? En heb je daar nog een brug bij nodig of gaat het ook op de oprit? Want die van mij moet eigenlijk ook vervangen worden, maar het dat nog nooit gedaan.
Eigenlijk had ik gepland de vloeistof er een jaartje langer in te laten zitten, zodat die mooi tegelijk met de 2e beurt (bij ca 50.000 km) en 4e verjaardag kan, en daarna dan om de twee jaar, en precies tegelijk met een beurt.
Maar als het niet al te ingewikkeld is, wil ik het ook wel eens zelf proberen. Heb tenslotte ook niet bepaald twee linkerhanden.
 

andrehj

Forumguru
Youtube blijkt toch weer handig:
En dan met deze fles:
Dan lijkt het inderdaad niet al te ingewikkeld. Nu nog een leverancier van die gele fles zoeken...

Hm, met zo'n power bleeder gaat het misschien nog wel veel handiger:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
@andrehj : daarvoor gebruik ik de Hazet 4969. Kun je gebruiken zonder brug. Kwestie van wiel demonteren, het zuigapparaat op de remklauw aansluiten en een speciale voorraadfles boven het reservoir hangen.

Zie de foto zojuist voor jou gemaakt :D Let niet op de zooi op de werkbank :bloos:


20140922_204240.jpg

Dat apparaat vooraan sluit je dus aan op de persluchtcompressor en door onderdruk zuig je de nieuwe vloeistof door het remsysteem heen.
Die 2 flessen daar vul je er 1-tje van en hang je boven je remreservoir.
 

ertromp

Forumguru
Bij m'n eigen Skoda ververs ik iedere 2 jaar de remvloeistof. Ik zou dat zelf geen 4 jaar laten zitten @andrehj .
Remvloeistof is enorm hygroscopisch en de remwerking neemt enorm af als er vocht in komt.
Een goede DOT 4 voldoet perfect
 

andrehj

Forumguru
Bedankt voor de tip en de foto! Hier kan ik wat mee.
Ik zat net nog even in Elsa te kijken (en heb de aangehangen PDF gegenereerd), maar word daar niet vrolijk van, dan lijkt het ineens een stuk lastiger. Vooral ook omdat er nog het een en ander aan de hoofdremcilinder wordt gedaan. Sla jij dat dan over?

Overigens beveelt Skoda voor de Superbs vanaf MJ2011 aan dat de eerste wissel pas na 3 jaar plaats hoeft te vinden, daarna om de 2 jaar. En de mijne is nu net drie, dus eigenlijk nu aan de beurt.

Edit: Die Hazet maakt onderdruk m.b.v. een vacuumejector op perslucht. Daar gaat mijn speelgoedcompressortje
B421478.jpg
niet genoeg lucht voor leveren ben ik bang (zie ook de recensies op Amazon.de)
 

Bijlagen

  • RemvloeistofWisselen.pdf
    219,7 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
8 bar moet wel genoeg zijn. Mijn voormalig werkgever had een compressor uit 1963 die 10 bar zou moeten leveren en daar ging het ook perfect mee.
 

andrehj

Forumguru
Probleem is de luchtopbrengst, niet de druk. Zo'n venturi vreet nogal wat lucht, en dat levert de compressor niet.
 

ertromp

Forumguru
Die handleiding die je erbij hebt gedaan is voor auto's met handgeschakelde bak!?
Dat is een handleiding die ook de koppelingscilinder mee ververst.
Maar jij en ik hebben een DSG en dan werkt e.e.a. weer anders:
Bij verversen met de Hazet volg je eigenlijk de stappen op blz 8. Je hoofdremcilinder wordt mee ververst. Meer is er bij een auto met DSG niet nodig
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Gelukkig de Hazet dus in gebruik en het is top gereedschap.
Goed gereedschap kost helaas wat maar je kunt er perfect mee klussen.
 

Orange860

Senior Member
Pardon...


Dit is werkelijk prima spul hoor. Waar denk je dat Hazet het laat maken. Vergelijk het eens: Hazet is helemaal kunststof, deze heeft bijvoorbeeld messing aansluitingen.

Een identiek exemplaar als die van Hazet (komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek) staat er ook op voor 34 dollar.

Was maar een tip
 

andrehj

Forumguru
Die handleiding die je erbij hebt gedaan is voor auto's met handgeschakelde bak!?
Dat is een handleiding die ook de koppelingscilinder mee ververst.
Maar jij en ik hebben een DSG en dan werkt e.e.a. weer anders:
Bij verversen met de Hazet volg je eigenlijk de stappen op blz 8. Je hoofdremcilinder wordt mee ververst. Meer is er bij een auto met DSG niet nodig
Elsa gaf me (ook na ingave van mijn chassisnummer in ETKA) maar één handleiding, waarin bak 0AM niet voorkwam.
Maar je hebt gelijk, die stap kan ik overslaan.
 
Bovenaan Onderaan