Remschijven minimale dikte... raar advies dealer?

VWim

Forumguru
Gelet op de reeds uitgevoerde werkzaamheden zou ik de nieuwe schijven laten zitten. Financieel (met inachtneming van de correctie conform mogelijkheid 3) is dat geen achteruitgang. Daarbij is dat ook voor de dealer het minst arbeidsintensief. Oude schijven terugplaatsen kost in ieder geval de tijd om de blokken en schijven los te halen en vervolgens weer te monteren.
 
Ik zou voor optie 1 of 3 gaan. 170 euro vragen voor 2 remschijven is natuurlijk aan de hoge kant. Kijk voor de gein eens bij Winparts, daar kost een schijf maximaal 60 euro per stuk, setje remblokken erbij, nog eens 50 euro. Zit je op 170 euro voor het hele setje compleet. En dan hebben we het nog geeneens over de kortingen die de dealer echt wel krijgt bij de onderdelenboer. Eronder klussen is echt niet meer dan 1 uur werk voor een monteur met het juiste gereedschap. Dat kunnen ze echt overal. Ik begrijp heus wel dat een dealer meer vraagt dan een gemiddelde onderdelenboer, dat vind ik ook prima. Maar in dit specifieke geval mag de dealer best meer dan gemiddeld jou kant opschuiven. Er zit nog rek genoeg in die factuur van hem.

Geen idee wat de dealer gefactureerd heeft voor deze operatie, maar de helft retour van dat bedrag lijkt me een prima deal. Waarom zou jij het grootste deel van de klap moeten opvangen van hun fout?
 

turboturbo

Forumguru
Wat je ook kiest; beetje gekkenwerk om weliswaar niet geheel versleten, maar wel slechte(r wordende) schijven terug te gaan plaatsen (groef) Dus ik zou voor de optie nieuwe schijven laten zitten gaan.

En idd 50% cashback is niet gek, maar dan ook op montage tijd. Bij mijn dealer was het gewoon een zgn. pakket (dacht ruim 200 euri) voor schijven en blokken vervangen. Zo werken dealers toch, met pakketprijzen? Als je die korting op het pakket kunt krijgen (staat het zo ook niet op je factuur?) zou ik daarmee akkoord gaan. Dat is voor iedereen win-win.
 

Vanenkelen

Forumguru
Nou het is opgelost en ik ben tevreden. :jaja:

In het gesprek dat ik maandag met de receptie heb gehad, kwam ineens naar voren dat de blokken ook versleten waren naast de roest/beschadigingen op de schijven. Maar het vreemde was dat in het rapport dat ik meegekregen heb daar niets over vermeld stond. Ik heb in dat gesprek dus aangegeven dat ik er een beetje een naar gevoel van begon te krijgen omdat de informatie steeds een beetje leek te wijzigen én dat ik de geboden compensatie daar niet tegen vond opwegen. De receptiemedewerker gaf aan dat goed te kunnen begrijpen en bood aan dat ik vandaag teruggebeld zou worden door de baas (die gisteren vrij was).

Vandaag een prettig gesprek gehad met de baas. Hij heeft heel netjes aangegeven dat ze echt een vergissing hebben gemaakt en dat hij mij daar zaterdag ook al over gebeld had (ik had inderdaad een voicemail (om even terug te bellen) gemist op mijn werktelefoon die nog in mijn tas zat). Dat hij het heel vervelend vond en hij vroeg hoe we het naar mijn zin op konden lossen. Hij bood aan alles terug te zetten en al het geld terug, alleen de schijven terugzetten (en 170 euro terug) of 50% korting op de schijven (dus 85 euro terug). En uiteraard was ik welkom om de schijven en de blokken te komen bekijken, zodat ik meer gevoel kon krijgen voor de situatie.

Toen heb ik aangegeven graag de schijven te willen houden aangezien mij dat weer een dag geregel met de auto scheelt en het hen weer een arbeidsuur scheelt, maar dan graag 66% (naar rato van de slijtage) terug zou willen hebben. En dan niet in de vorm van korting op de volgende beurt aangezien ik het geld nu heb uitgegeven en dus graag ook nu weer een deel terug wil. Nadat hij aangaf dat die 66% gezien de staat van mijn schijven (slijtage + roest en beschadiging) niet helemaal naar rato was, gaf hij direct aan hier verder geen probleem van te willen maken, als ik daarmee tevreden zou zijn.

Dus wat mij betreft helemaal netjes opgelost!

Allen dank voor de tips en informatie!
 

turboturbo

Forumguru
Goed ingezet. En die baas was het geraje om akkoord te gaan, want ook al heeft hij gelijk met zijn argumenten - het is precies wat je zegt: elke keer kwam er 'ineens' een stukje verhaal bij. En had de dealer telkens weer een sterker verhaal. En die kans heb jij niet....
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Er vanuit gaande dat ze goed hebben gekeken naar de blokken zou ik voor optie 3 gaan, maar wel met directe ingang. Je bent vaste klant en komt terug. Er is dus geen enkele reden om de vergoeding met een termijn van 1 of twee jaar uit te stellen.
:D

Netjes opgelost. Het lijkt me een oplossing waar je tevreden op terug kunt kijken. Volgende keer weer met onbeschadigd vertrouwen naar de dealer. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Uiteindelijk behoorlijk opgelost, maar het verhaal dat ze na het aanvankelijk toegeven van de vergissing hebben opgehangen, lijkt teveel op het goedpraten van de gemaakte fout. Vergissen kan gebeuren, maar als duidelijk is dat er een vergissing is gemaakt, probeer dat dan niet alsnog recht te praten, en de klant met een deel van de onkosten van die fout op te zadelen.

Overigens voor vervangend vervoer voor het terugplaatsen van schijven en/of blokken had ook de garage (zij hebben de vergissing gemaakt) moeten zorgen, dat zou een extra argument geweest zijn om extra korting te regelen. Het heeft wat moeite gekost, maar alles is nu toch naar behoren geregeld, ik zou wel de volgende rekeningen van de garage goed in de gaten houden: ik heb al bij meerdere bedrijven gezien, dat verlies op de ene rekening weer wordt gecompenseerd met de volgende rekening voor dezelfde klant. (geen idee of dat bij jouw garage ook zo is, maar gezien de moeizame regeling verwacht ik dat receptie/monteurs mogelijk zelfstandig zoiets 'regelen' zonder weten van de baas).
 

Vanenkelen

Forumguru
Uiteindelijk behoorlijk opgelost, maar het verhaal dat ze na het aanvankelijk toegeven van de vergissing hebben opgehangen, lijkt teveel op het goedpraten van de gemaakte fout.
Dat was het gevoel dat ik maandag in eerste instantie ook had. Heb nu wel weer het vertrouwen dat dat uiteindelijk wel een fair advies was. Alleen hoe het tot stand kwam verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs.

Overigens voor vervangend vervoer voor het terugplaatsen van schijven en/of blokken had ook de garage (zij hebben de vergissing gemaakt) moeten zorgen, dat zou een extra argument geweest zijn om extra korting te regelen.
Ja eens, maar dan had ik toch weer rekening moeten houden met het wegbrengen van de auto (of wachten tot ze hem op zouden komen halen, want dat hebben ze ook aangeboden) en 's avonds weer eerder naar huis om op te halen. Dus ook voor mij is dat "gedoe".

ik zou wel de volgende rekeningen van de garage goed in de gaten houden: ik heb al bij meerdere bedrijv
Aan de andere kant kunnen ze ook verwachten dat ik volgende keer extra alert ben en niet nog een keer zoiets accepteer, dus je zou ook kunnen redeneren dat ze volgende keer extra oplettend zijn... als ze mij als klant tenminste serieus nemen (en dat gevoel heb ik nu iig wel weer). Daarnaast, ik heb er niets over gezegd, vermoed ik zomaar dat ze ook wel meelezen op een forum als dit. En dan weten ze ook dat dat best wel wat reputatieschade kan veroorzaken.

En bovendien, volgende beurt (150k) mag de distributie, dus beide partijen weten al dat de volgende beurt wat hoger zal uitkomen.

Kortom, ik snap je kritische blik en die is ook terecht. Ik heb het vroeger wel eens meegemaakt bij een (andere) dealer (merkdealer Opel) waar rare dingen gebeurden (2e hands auto gekocht met een jaar garantie, kleine beurt uit laten voeren tijdens garantie, wat geklaagd over relatief veel witte stoom uit uitlaat, niets aan de hand meneer, na 1,5 jaar grote beurt weer geklaagd over stoom, ja meneer uw koppakkingen zijn lek en er zit een scheur in het kleppendeksel...., heeft uiteindelijk (na heel heel heel veel gezeik) 1500 euro gekost), vandaar dat ik wellicht ook wat snel op de kast zat afgelopen vrijdag.

Maar ik heb er vertrouwen in dat het een eerlijke vergissing was en voor mij hebben ze dat netjes opgelost.
 

Cordoba

Forumguru
De naam van het bedrijf is niet genoemd, en gezien je woonplaats Rotterdam, kunnen dat meerdere garages zijn, dus reputatie-schade lijkt me hier niet aan de orde. Ik heb vaker gezien dat eigengereid personeel de kosten voor verschillende klanten opschroefden, en zodra de eigenaar zich er zelf mee ging bemoeien, was het in no-time netjes opgelost, eigenlijk zonder echte discussie. Naar mijn mening geeft dat ook aan, dat dit niet het beleid was van de eigenaar, maar van het personeel.

Overigens een bedrijf dat gemaakte fouten goed oplost, heeft bij mij een paar streepjes voor. Overal worden fouten gemaakt, en bedrijven waar geen fouten lijken te worden gemaakt, dat is meestal een kwestie dat fouten niet worden toegegeven en opgelost.

En zoals gezegd: vergissen kan gebeuren, ik had het topic deze week al even gezien, maar op de phone wat lastig reageren, maar inderdaad wat ik al verwachtte een vergissing doordat er bij verschillende motoriseringen/uitvoeringen andere schijfdiktes horen. Overigens is het niet zo, dat je remmen 'weg' zijn op het moment dat je op de ondergrens van de slijtage zit, maar dan gaat de slijtage van je schijf een stuk harder: een remschijf krijgt in de fabriek een temperatuurbehandeling: wordt opgestook tot een bepaalde temperatuur, en vervolgens snel afgekoeld (meestal in een bak water, of olie), waardoor er een geharde laag ontstaat. Doordat dieper in het materiaal de afkoelsnelheid lager is, kom je op een gegeven moment op een punt waar de afkoelsnelheid te laag wordt en het materiaal dus niet meer gehard is. Dat is dus de reden van de minimale dikte voor de remschijf, en dat deze dikte niet zozeer afhankelijk is van de sterkte van de schijf, maar van de dikte van de geharde laag, daarom is een dikkere schijf dus ook bij een grotere dikte 'versleten' dan een (nieuwe) dunne schijf.
 

Vanenkelen

Forumguru
Kan ook nog dat ik de auto in de buurt van mijn werk naar de garage breng... ;). Maakt ook niet uit, maar denk dat bedrijven daar toch meer rekening mee houden, tegenwoordig. En inderdaad het gedrag van een individuele medewerker hoeft niet altijd in lijn te zijn met het beleid dat de baas voor ogen heeft. Maar ook hier vond ik de medewerker van de receptie in ieder geval heel vriendelijk en voorkomend. Dat ze proberen de fout wat te nuanceren, of in ieder geval aanvullende informatie te leveren is denk ik begrijpelijk. Maar kan idd overkomen als "goedpraten".

Dank voor de technische uitleg over remschijven, interessant om te weten!
 
Bovenaan Onderaan