Remschijven minimale dikte... raar advies dealer?

Noord26

Forumguru
Bij onze bolide zijn onlangs rondom alleen de remblokken vervangen. Dat staat 100% los van de schijven. Zo wissel ik zelf regelmatig remblokken van de motorfiets. De schijven daarvan gaan veel langer mee.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou hier zeker de discussie over aangaan met je dealer! Blokken kunnen los van schijven vervangen worden
 

Monteurtje

Forumguru
Blokken kun je apart vervangen. Wel afhankelijk van de staat van de remschijf. Als je remschijven vervangt dan vervangen je ook de remblokken.
Het is erg afhankelijk van rijstijl.
 
ik heb bij mijn 1.9tdi (2006) bij 270.000km voor de eerste keer de remschijven voor vervangen, bij 255.000 gaf de garage aan dat het eraan zat te komen, en bij de volgende beurt meteen maar laten doen. geen idee wat de dikte toen was...
ergens rond die km stand ook maar een keer de blokken achter gedaan.

Handgeschakeld, dus dat scheelt natuurlijk wel wat.
 

Vanenkelen

Forumguru
Net gesproken met de dealer. Ze hebben een fout gemaakt, de desbetreffende monteur dacht dat het om een automaat ging en dan was het 25-22 mm.

Dus excuses en ze hebben nog eens goed naar de schijven gekeken. Ze geven wel aan dat er een groef in de schijf zit, waardoor de blokken wel al bijna op indicatie zitten. Dus langs die as, zouden ze mogelijk alsnog adviseren om de schijven te vervangen.

Maar ze stellen het volgende voor:

1. Oude schijven terugplaatsen en kosten voor de schijven terug. (€170)
2. 50% korting op de nieuwe schijven in cash (€85)
3. 67% korting op de schijven bij de volgende beurt (€114)

Wat denken jullie hiervan?
 

VWim

Forumguru
Hoe zit het dan met de kosten van de blokken, die heb nu waarschijnlijk ook voor jan met de korte achternaam laten vervangen.
 

ertromp

Forumguru
In ieder geval mooi dat het onderkend is door je garage.
Bij optie 2 en 3 heb je altijd financieel verlies want je had / kunt mi nog aardig wat km's met de schijven bij normaal gebruik. Dus m.i niet alleen materiaal kosten maar ook uren vergoed.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ze geven aan dat de blokken (mede door die groef) wel op adviesdikte zitten... (En ik mag hopen dat ze daar nu wel heel secuur naar gekeken hebben).
 

VWim

Forumguru
Er vanuit gaande dat ze goed hebben gekeken naar de blokken zou ik voor optie 3 gaan, maar wel met directe ingang. Je bent vaste klant en komt terug. Er is dus geen enkele reden om de vergoeding met een termijn van 1 of twee jaar uit te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Inderdaad niks geen uitstel voor korting tot een volgende beurt. En zoals eerder aangegeven die korting niet alleen op materiaal maar ook op montage want het was tenslotte overbodig
 

Vanenkelen

Forumguru
Thanks mannen! Even voor de volledigheid, maar als ze aangeven dat de blokken sowieso moesten hoeveel extra werk/tijd zijn de schijven dan nog?
 

VWim

Forumguru
Verwijderen schijven is in feite niet meer dan één schroef losdraaien boel schoon- en roestvrij maken en daarna er op plaatsen en schroef bevestigen. Eventueel de tijd om naar het magazijn te lopen en schijven te bestellen/ op te zoeken. Reken ergens tussen de 10 en 20 minuten?
 

Vanenkelen

Forumguru
Ja.... Met de kanttekening dat er dus blijkbaar een braampje in een schijf zit die voor een groef in de blokken zorgt.
 
Bovenaan Onderaan