Remschijven en remblokken vervangen O3 2014 combi

brepus13

Forumguru
Heb in al
Die jaren nog nooit een foutmelding in de abs gehad door dat snufje kopervet...

Ik ben er overigens ook van overtuigd dat er nog legio garages gewoon met kopervet werken op de blokken.

Zo zie je maar, iedereen zijn eigen voorkeuren. Zolang we met zijn allen gaan voor goed en zorgvuldig onderhoud aan onze auto’s zal het wel goed komen denk ik :-)
 

ertromp

Forumguru
Beste @ertromp Wat moeten we dan met al dat overtollige kopervet.
De pot die ik hier heb, heb ik in 1978 al aangeschaft, al mijn auto's en motoren voorzien van dit vet bij vervanging en onderhoud van remdelen, is nog lang niet leeg.
En voor zover ik kan nagaan nog nooit negatieve ervaringen mee gehad.
Keramisch vet bestond dat al in die periode?
Nee destijds waren er al speciale tubes remmenvet van bijvb ATE
 

ertromp

Forumguru
Heb in al
Die jaren nog nooit een foutmelding in de abs gehad door dat snufje kopervet...

Ik ben er overigens ook van overtuigd dat er nog legio garages gewoon met kopervet werken op de blokken.

Zo zie je maar, iedereen zijn eigen voorkeuren. Zolang we met zijn allen gaan voor goed en zorgvuldig onderhoud aan onze auto’s zal het wel goed komen denk ik :-)
Meer geluk dan wijsheid zou ik zeggen
 

Maggy

Forumguru
Dat kopervet/pasta een reactie zou kunnen veroorzaken in de abs sensoren heb ik ook wel eens gehoord... of het waar is weet ik niet, het heeft bij mij nog nooit storingen opgelevert.
En of dat nou meer geluk dan wijsheid is...
@ertromp je bedoelt hopelijk toch niet het ate remmenvet in de lichtblauwe tube? Dat is montagevet voor de natte remdelen, en absoluut niet geschikt voor de droge remdelen.

(Edit, ik denk dat je plastilube bedoelt)
 

ertromp

Forumguru
Dat kopervet/pasta een reactie zou kunnen veroorzaken in de abs sensoren heb ik ook wel eens gehoord... of het waar is weet ik niet, het heeft bij mij nog nooit storingen opgelevert.
En of dat nou meer geluk dan wijsheid is...
@ertromp je bedoelt hopelijk toch niet het ate remmenvet in de lichtblauwe tube? Dat is montagevet voor de natte remdelen, en absoluut niet geschikt voor de droge remdelen.

(Edit, ik denk dat je plastilube bedoelt)
Inderdaad de plastilube van ATE
Ik noem het gewoon remmenvet
Kost wat maar dan krijg je ook wat
 

prosier

Forumguru
Ik gebruik nergens kopervet, niet op remdelen en niet bij wielen wissel. Maar hier ging t niet om haha :tongue:

Ik was eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die zelf schijven en of blokken hebben vervangen. En welke merken/types aan te raden zijn. Ik zie veel 1ZA en 1ZE etc. als PR code, maar op mijn sticker zie ik geen 1Z*.

1KD heb ik wel, maar dit is voor achter...
 

ertromp

Forumguru
Klus wat prima zelf te doen is met het juiste gereedschap
Geen ervaring met de O3 maar wel met Benzen en Fiat 500 en Panda. Trek er een zaterdag voor uit en kijk eens op Youtube
Blijft natuurlijk ook het punt staan gebruik het juiste vet:D
Zelf gebruik ik altijd remdelen van ATE
Prima passend spul en bijvoorbeeld de gecoate schijven van ATE (naafgedeelte) blijft langere tijd roestvrij
 

AndreM

Forumguru
Is wel "VET" zeg die handleiding!
Ziet er ook "VET" uit.
Wauw wat een "VETTE" Skoda.
Koper"VET", Mos"VET", Siliconen"VET", Kogellager"VET"

Maar het mooiste van alles is, dat dit een "VET" forum is! :deuk:;)
 

ertromp

Forumguru
Is wel "VET" zeg die handleiding!
Ziet er ook "VET" uit.
Wauw wat een "VETTE" Skoda.
Koper"VET", Mos"VET", Siliconen"VET", Kogellager"VET"

Maar het mooiste van alles is, dat dit een "VET" forum is! :deuk:;)
Zou helemaal VET zijn als je TS nog verder kunt helpen met VETTE tips :D
 

AndreM

Forumguru
@ertromp waarom zou ik nog een tip moeten geven als jij alle antwoorden heb gegeven?

Ik heb zat tips en ervaringen maar dan op een ander vakgebied.
 

Adoks

Senior Member
Ik gebruik nergens kopervet, niet op remdelen en niet bij wielen wissel. Maar hier ging t niet om haha :tongue:

Ik was eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen die zelf schijven en of blokken hebben vervangen. En welke merken/types aan te raden zijn. Ik zie veel 1ZA en 1ZE etc. als PR code, maar op mijn sticker zie ik geen 1Z*.

1KD heb ik wel, maar dit is voor achter...
Toch wel weer leuk om eens te reageren ;) Ff wat tips van iemand die dat wel vaker heeft gedaan.
Koop schijven die volledig zijn gecoat met een soort van grijze spray, die roesten namelijk (vrijwel) niet op de niet remgedeeltes. Ziet er beter uit (ATE schijven hebben dit volgens mij)

Als je vet wilt gebruiken, koop dan keramisch vet (heb je nog kopervet, tja achter de remblokken kan het echt geen kwaad. Het blijft op z'n plaats en smelt d'r echt niet af)

Het is wel fijn om een momentsleutel te gebuiken voor de bouten die je loshaalt, loctite is echt niet nodig hier.

Remzuigers voor kun je terugdrukken met grote tang of lijmklem, zoals gezegd. Easy, geen speciaal gereedschap nodig. De achterkant is ff uitzoeken ivm parkeerrem of niet. VCDS nodig ja/nee.

Niet altijd 'valt' je remschijf d'r zomaar af. Uiteraard eerst Torx boutje d'r uithalen. Mocht de schijf niet loskomen, brander d'r op. Voorzichtig warmstoken, tikkie met hamer et voila.

Nou dat is het wel zo'n beetje, niet al te gek remmen de eerste kilometers, want je auto remt 'waardeloos' in het begin. Wordt vanzelf beter....

Oh ja, als je de remzuigers terugduwt, kan het remvloeistof niveau te hoog komen te staan. FF in de gaten houden

Succes
 

Antera

Donateur
Het is heel simpel om je remmen te vervangen en wel als volgt:

Kijk eerst naar welke bevestiging je hebt:

1. Met losse bracket aan fusee ( herkenbaar door 2 bouten Dop 21 waarmee deze vast zit geschroeft aan het fusee)
2. Met vaste bracket aan fusee

Voor versie 1 en 2 doe ik altijd het volgende:
1. sla een platte schroevendraaier tussen de schijf en de blok aan de binnenzijde van de auto
2. druk met de schroevendraaier de zuiger terug. ( eventueel een dikke voorwerp gebruiken om het laatst stukje terug te drukken)
3. Haal het klemmetje los waarmee de remslang bovenlangs in een beugel klem zit en maak de slang los
4. Verwijder beide bouten (Dop 21 bij versie 1 en Ibus 7 voor de versie 2)
5. Nu heb je de klauw compleet los en kan je de blokken eruit verwijderen
6. Maak alles grondig schoon.
7. Laat de klauw nooit aan je remslang hangen
8. Verwijder het torx schroefje van de schijf en haal de schijf eraf
9. reinig het complete raakvlak waar de schijf tegen komt om trillingen later te voorkomen.
10. Monteer de nieuwe schijf zonder vet en andere zaken en borg deze weer met de torx
11. Plaats de nieuwe remblokken in de klauwen met een kleine beetje vet op de geleidende delen
12. Monteer de klauw terug en zet alles weer goed vast en vergeet het klemmetje niet voor de remslang
13. doe de andere zijde.

PS vergeet niet de stekker van de slijtindicator los te maken aan een zijde.

Alles bij elkaar een klusje van een half uur mocht je een luchtsleutel hebben anders kan het wel wat langer duren om alles los te maken :-)
 

Octaviarstdi

Nieuw lid
Weet iemand toevallig welke maat inbus er gebruikt moet worden om de remklauw achter los te halen? Dit is geen dop 21 of inbus 7.
 

prosier

Forumguru
Meen dop 21 ja. Meestal heb je een set, dan past altijd wel wat. Vond ik beter/steviger uitzien dan de inbus gebruiken...
 
Bovenaan Onderaan