Remschijven en remblokken vervangen O3 2014 combi

prosier

Forumguru
Hi,

Ik heb zo snel even geen vergelijkde vraag kunnen vinden via de search. Wie heeft al eens zelf de schijven en blokken vervangen? Ik zit nu op 135k km, maar weet niet wanneer dit al eens gedaan is (ik denk nooit gezien ik het nergens aantref in de historie). Wat ik zo zie aan de blokken zit er nog wel een cm op, maar wil alvast vooruit kijken :)

Als ik algemene yt filmpjes zie moet het best te doen zijn. Iemand ervaring hiermee, en met de merken/opties voor schijven en blokken?

Cheers!
 

Agent327

Forumguru
Schijven de blokjes zijn makkelijk zelf te vervangen, Wel is het handig om over een zogenaamde slagschroevendraaier te beschikken om de borgschroef van je remschijf los te maken. Daarnaast is er wat speciaal gereedschap nodig om de remcilinders van de remtangen aan de achterzijde naar binnen te persen (ik heb toen ergens een setje van € 20,- gekocht). Voor de remtangen aan de voorzijde kun je volstaan met een oud remblokje en bijv. een ouderetse lijmklem.
Als je dan toch bezig bent en je weet dat je remvloeistof de laatste 2 jaar niet vervangen is dan zou ik ook deze vervangen.
Ik zou zou voor een gerenommeerd merk gaan zoals Delphi, ATE, TRW, Brembo etc. ipv. de originele VAG parts.
Je moet maar kijken bij de verschillende online aanbieders voor een vergelijking of je gaat naar Brezan.
 

AndreM

Forumguru
Zijn de schijven wel nodig?

Ik heb 192.000 km met mijn O3 gereden en bij 146.000 km zijn alleen de voorste remblokken een keer vervangen.
De rest van de schijven en blokken zijn nooit vervangen geweest. :nono: :thumbsup:
 

brepus13

Forumguru
Recent nog een O2 voorzien van nieuwe remmerij. De achter zuigers moeten met een draaiende beweging terug geduwd worden vandaar het speciale gereedschap. Ik gebruik ook altijd nog wat locktite op de remzadelhouders bij terugplaatsen. Die dingen wil je wel vast hebben :-)

Als je dat soort dingen toch los hebt even goed schoonmaken met staalborstel etc.

Verder de geleide pennen even goed schoonmaken en met speciaal vet goed insmeren. Beetje kopervet ( of keramisch ) op de punten waar je blokken met metaal contact maken en de boel is als het goed is piep vrij!
 
Verder de geleide pennen even goed schoonmaken en met speciaal vet goed insmeren. Beetje kopervet ( of keramisch ) op de punten waar je blokken met metaal contact maken en de boel is als het goed is piep vrij!

:nono:

Een remsysteem is een frictie systeem. En wat doet vet? Dat reduceert frictie.
Vet heeft de eigenschap dat het vrij dik is en daarom mooi blijft plakken.
Een andere eigenschap van vet is dat deze dunner wordt naarmate het warmer word.
En wat gebeurd er tijdens remmen? Jouw snelheid word in princiepe omgezet in warmte.
En wat zou er kunnen gebeuren met warm dun vet in een remsysteem? Dat zou eventueel naar beneden kunnen lopen en op je schijven terecht kunnen komen.

Dus nee. geen vet gebruiken in een remsysteem.
 
Laatst bewerkt:

berry1952

Nieuw lid
Wie kan mij helpen? Ik zoek voor mijn Skoda Octavia Combi 1.6TDI van 2014 nieuwe remblokken voor de vooras. Ik zoek specifiek het volgende: Bosch, 0986494660, BP1505, R90, WVA25086, 20,4mm. Ik kan deze remblokken op geen enkele website vinden. Er zit geen slijtagemelder in mijn auto en het PR-nummer is: 1KD.
Ik hoop op een reactie van iemand. Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.
 

Maggy

Forumguru
:nono:

Een remsysteem is een frictie systeem. En wat doet vet? Dat reduceert frictie.
Vet heeft de eigenschap dat het vrij dik is en daarom mooi blijft plakken.
Een andere eigenschap van vet is dat deze dunner wordt naarmate het warmer word.
En wat gebeurd er tijdens remmen? Jouw snelheid word in princiepe omgezet in warmte.
En wat zou er kunnen gebeuren met warm dun vet in een remsysteem? Dat zou eventueel naar beneden kunnen lopen en op je schijven terecht kunnen komen.

Dus nee. geen vet gebruiken in een remsysteem.

Bovenstaande is niet juist, remblokken worden altijd met een klein beetje keramisch vet gemonteerd ( vroeger met kopervet, bij mijn 02 ook, ik heb nog een grote pot-)

Als je remmen zo warm worden dat het vet er af zou druipen, dan staan je remmen in de fik, dus je hoeft niet bang te zijn dat het er af druipt, het is ontworpen voor hoge temperaturen en is beslist geen lagervet( dat wel uitdruipt)

Dus @brepus13 heeft het bij het rechte eind
 
Naar mijn idee een grote misvatting om vet aan de achterkant van je blokken te smeren.
Internet staat inderdaad wel vol met dit “goede” advies.

En waarom? Veelal tegen piepen van de blokken. Maar daar zijn andere oplossingen voor ookwel bekend als anti-piep-plaatjes.

Dit is een online service manual van een O2. Nergens word vermeld vet aan de achterkant van een remblok te smeren.

https://workshop-manuals.com/skoda/...rake_pads_floating_caliper_disc_brake_fs-iii/
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Het is geen “goed advies-“, het is praktijk. Als je mij niet gelooft, loop eens bij een goede garage naar binnen en vraag het eens.
Betreffende workshop manual ken ik, die is zeer beknopt.

Voor mij is het geen discussiepunt...
( ik weet wel een mooie; de draad van de wielbouten insmeren; mag dat, is dat gevaarlijk of levensgevaarlijk, en als het antwoord 1 van de laatste twee is, waarom?)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het is geen “goed advies-“, het is praktijk. Als je mij niet gelooft, loop eens bij een goede garage naar binnen en vraag het eens.
Betreffende workshop manual ken ik, die is zeer beknopt.

Voor mij is het geen discussiepunt...
( ik weet wel een mooie; de draad van de wielbouten insmeren; mag dat, is dat gevaarlijk of levensgevaarlijk, en als het antwoord 1 van de laatste twee is, waarom?)

Ik ken het ook niet anders dan dat er kopervet op de achterzijde van de remblokjes gesmeerd wordt.

Doe dit ook bij mijn (snor) scooter.

Dat van die draad van de wielbouten insmeren vind ik wel een leuke! En zo ja insmeren; met wat voor vet? Kopervet? Zuurvrije vaseline?
 
Ik ben er niet zeker van of vet op bouten bij kan dragen in het zichzelf losdraaien.
In theorie zou het kunnen. Echter is er wel wat anders; het aanhaal moment veranderd met als gevolg dat 120nm op de momentsleutel veel meer is geworden dan 120nm en daarmee beschadig je je draad.
 

Maggy

Forumguru
Je mag de draad insmeren met (wederom-) keramisch vet of kopervet, echter; ALLEEN de draad, en niet het gedeelte van de bout dat de velg raakt; het afgeschuinde deel.
Op dat punt word het moment bepaalt waarmee je de bout vastzet(afschuifkracht), en alleen daar.

Het invetten van de draad zorgt ervoor dat je juist het goede moment bereikt omdat niet ook nog de draadweerstand tegenwerkt en je dus een daadwerkelijk lager moment hebt op de bout dan je denkt bereikt te hebben.

Cylinderkopbouten worden om die reden ook licht in de motorolie gezet.
 

oco1979

Forumguru
Daarmee een beetje en geen kilo vet aansmeren,juist genoeg voor smeereigenschap of piepen tegen te gaan.
 

brepus13

Forumguru
@Disaster-Master

Je gebruikt op 2 punten vet:

Kopervet: evt achterkant blokken als je dat wil maar vooral op de hoekjes waarin ze hangen.

Soort zuurvrije vaseline: voor de geleide pennen zodat je remzadel vrij kan blijven bewegen en je blokken recht contact maken en recht afslijten.

Maar gebruik vooral bij je eigen auto geen vet hoor, het is mij om het even. :bloemen:
 

brepus13

Forumguru
Wielmoeren smeer ik persoonlijk niet in... even goed borstelen met de staalborstel is genoeg om ze schoon te houden.

Kopervet is mijn inziens alleen nodig op plekken waar metaal elkaar raken. Als je dan toch de achterkant van remblokken wil insmeren doe dat dan alleen op het binnenste remblok. Dat koekt je remzuiger niet vast aan het blok.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Klopt maar omdat je zo weinig van dat spul gebruikt heb ik ook nog een grote tube kopervet :-)

Keramisch vet gebruik ik ook nog wel voor de wielnaaf. Beetje vet ertussen en dan koeken je velgen niet vast.
 

ertromp

Forumguru
Never nooit kopervet aan remdelen
Alleen keramisch het
De ABS sensoren kunnen gevoelig zijn voor het koper en eventueel foutmeldingen etc genereren
 

Hakar

Donateur
Beste @ertromp Wat moeten we dan met al dat overtollige kopervet.
De pot die ik hier heb, heb ik in 1978 al aangeschaft, al mijn auto's en motoren voorzien van dit vet bij vervanging en onderhoud van remdelen, is nog lang niet leeg.
En voor zover ik kan nagaan nog nooit negatieve ervaringen mee gehad.
Keramisch vet bestond dat al in die periode?
 
Bovenaan Onderaan