Rempedaal - keihard na stilstand

skodaboy

Forumguru
Deze morgend toen ik in de 02 stapte,merkte ik ook dat het rempedaal keihard was...ik parkeer ook niet gauw op handrem en dus altijd in versnelling...ik heb zo'n automatisme,rempedaal indrukken en dan de koppeling en dan de rest,maja deze morgend ging dat niet,dus dan ma direct de handrem opgetrokken,voor ik de straat opbol...:smiley29:

Nu is het wel zo dat de auto heeft stilgestaan van vrijdagmiddag tot deze morgend een uur of 10...nu weet ik niet of het normaal is dat het rempedaal hard wordt op 2 dagen tijd.. k meen mij te herrinneren dat m'n 01 dit niet had,ook niet na langer stilstaan dan 2 dagen...:crazy:
 

RSTDI

Actief lid
Mijn RS had er ook last van zelfs als ik een uurtje bij de klant was geweest.
Het vreemde hier van is dat het niet altijd gebeurde, het kon ook zijn dat hij een weekend stil stond en geen last had.
Wat veel erger is en waar niemand wat mee kon is dat bij het aanremmen van hoge snelheid en dan doorremmen om nog meer te vertragen het mijn verschillende keren gebeurde dat er geen remvertraging kwam.
Nee, het is geen fading weet donders goed het verschil hier tussen, en na het los laten en weer trappen vertraagd hij wel.
Niet een echt lekker gevoel als je aankomt stormen met 200+ en terug moet remmen naar 160 en dan naar 120 en opdat moment gebeurd er niks.
Ik ben niet de enigste bij VAG de nieuwe Passat heeft er ook last van en wat zelfs tot ongelukken heeft geleid.
En als je het meld bij de garage en pon staan ze te kijken of er water brand, maar actie ho maar.
Misschien heeft de volgende eigenaar er geen last van.
En ik gelukkig ook niet meer.
 

skodaboy

Forumguru
Wat veel erger is en waar niemand wat mee kon is dat bij het aanremmen van hoge snelheid en dan doorremmen om nog meer te vertragen het mijn verschillende keren gebeurde dat er geen remvertraging kwam.
Nee, het is geen fading weet donders goed het verschil hier tussen, en na het los laten en weer trappen vertraagd hij wel.
Niet een echt lekker gevoel als je aankomt stormen met 200+ en terug moet remmen naar 160 en dan naar 120 en opdat moment gebeurd er niks.

jaa,dat moet idd geen prettig gevoel geven...
en dan komt je voorligger op eens wel heel snel dichtbij en dan is het howw sh*t.. je zou daar voor minder hart kloppingen van krijgen...:winkie:
tot nu toe is m'n rempedaal weer elke morgen nog steeds intrapbaar (voor ik de motor start he)...
ben es benieuwd hoelang het dit keer blijft duren...:smiley29:
 

adee

Senior Member
Heb het ook al een aantal keren gemerkt. En er staat, als ik me niet vergis, zelfs iets over in de handleiding van de auto.

Aangezien ik ook regelmatig last heb van een "hard rempedaal" ben ik wel benieuwd naar waar je iets over dit onderwerp hebt gevonden in de handleiding van de auto. Ik heb namelijk niets kunnen vinden. Wellicht zie ik iets over het hoofd.

Heb het overigens al een keer bij de dealer aangekaart maar ik kreeg geen bevredigend antwoord. Aangezien het al weer een tijdje is geleden, weet ik niet eens meer wat het antwoord was...

Groet,

Adee
 

mvdberg

Nieuw lid
Bij dit soort auto's werkt de rembekrachtiging met vacuum, hetzij verkregen uit het inlaatspruitstuk van een benzinemotor, hetzij uit een membraam vacuumpomp bij een diesel. Bekrachtiging is er - dus - alleen als er een voldoende vacuum is. En bij een stationair draainende motor betekent dat simpelweg maar een paar keer snel achter elkaar remmen en het is gedaan met de koopman, zeker bij benzinemotoren. En dat gaat ook op bij een spiksplinternieuwe auto. Dat het je niet snel opvalt is logisch, want bij een noodstop (al dan niet met stationair toerental) druk je niet snel achter elkaar 4 of 5 keer de rem in: die gaat naar de bodem en blijft daar.

Uiteraard raak je het vacuum, ook met een aparte pomp, kwijt als de motor een tijdje uit staat. Slijtgage van de kleppen in de bekrachtiger waardoor de boel meer gaat lekken is daar mede de oorzaak van. Maar dat is geen enkele reden tot zorg. In vroeger dagen werd het vacuum door een aantal autofabrikanten ook gebruikt voor andere doeleinden, o.a. centrale portiervergrendeling (Mercedes Benz), wat bij oudere modellen / auto's met veel kilometers achter de kiezen tot gevolg had dat de portieren niet of tergend langzaam open - of erger: dicht - gingen. Een nieuwe pomp of het verhelpen van lekkages in het vacuumcircuit was dan de oplossing.

Het is dus een absoluut normaal verschijnsel. Pas als je bij hogere motortoerentallen merkt dat de bekrachtiging afneemt, is er reden om de boel een grondig na te (laten) kijken ...

Overigens zijn er ook een (beperkt) aantal personenauto's waar de bekrachtiging hydraulisch werkt maar zover mij bekend vallen daar geen Skoda's onder.
 
Bovenaan Onderaan