Rempedaal - keihard na stilstand

Hallo,

Sinds kort ervaar ik het volgende euvel aan/bij mijn O2 BE 1.9 TDI (08-2007).

Na een dag stilstand, bijvoorbeeld een zondag, is de volgende dag, bij het starten van de auto, eigenlijk voor het starten van de auto, het rempedaal kei en keihard. Zo hard als steen. Ik zet mijn auto nooit en te nimmer op de handrem, altijd in de 1ste versnelling. Dus als ik mijn auto start druk ik mijn rempedaal in om wegrollen te voorkomen. Maar na een dag stilstand is er geen beweging te krijgen in mijn rempedaal. Hierdoor rolt mijn auto dus langzaam van mijn oprit weg. Na het aantrekken van de handrem, het indrukken van het rempedaal en het starten van de auto zakt het pedaal weer in en is het rempedaal weer normaal te gebruiken.

Ik heb dit euvel nu 3 maal geconstateerd op een maandagmorgen. Tevens heb ik dit euvel een keer of twee geconstateerd op een doordeweekse dag waarbij de auto de dag er voor nog gebruikt is. Mijn vrouw heeft tevens enkele malen geconstateerd (en de tegenwoordigheid van geest gehad de handrem te hanteren) dat het pedaal hard was.

Ik heb vanmorgen reeds bij de dealer een afspraak gemaakt, mijn voorbanden zijn afgesleten tot aan de makeringsblokjes (bemerkte ik op een vochtig weggedeelte........) om bij de bandenvervanging gelijk mijn constatering te onderzoeken.
Ik heb hierbij overigens de garagist wel moeten overtuigen van het feit dat niet de rembekrachtiger was vol-/leeggelopen (een of ander verhaal over vacuüm) en dat er dus hard op het pedaal zou moeten worden gedrukt, maar dat het pedaal echt zo hard is als steen en niet valt in te drukken.

NB Ik heb overigens jaren geleden een Seat Corodoba gereden waarbij ik exact hetzelfde heb meegemaakt. Hierbij werd toen iets (ik heb geen idee meer wat) vervangen waarbij het euvel was opgelost.

Heeft één van jullie een soortgelijk euvel meegemaakt en hoe is hier toen mee omgesprongen?
 

Okki

Donateur
Ik neem aan dat je oprit schuin is.

Probeer anders eens de wagen recht (op straat) te parkeren en de volgende ochtend de auto eerst te starten (in vrij of met koppeling in) en kijk of het dan weg is.

Ik weet zelf wel, dat als je de motor uitzet, en je daarna een paar keer op het rempedaal trapt, deze druk opbouwd en steeds minder ver is in te trappen) Misschien doe je dit onbewust als je de auto geparkeerd hebt.
 

Desperado

Forumguru
Ik weet zelf wel, dat als je de motor uitzet, en je daarna een paar keer op het rempedaal trapt, deze druk opbouwd en steeds minder ver is in te trappen) Misschien doe je dit onbewust als je de auto geparkeerd hebt.
Dat is het vacuumverhaal dat RicoK bedoelt.
 
@Okki.

Zoals menig oprit loopt ook die van mij ietwat schuin af. Dit i.v.m. de afwatering.

Zodra ik de auto parkeer, trap ik het rempedaal in, totdat de auto stilstaat. Zodra de auto op zijn plek staat doe ik het contact uit. De volgende ochtend trap ik de rem weer in alvorens de auto te starten.

Ik weet ook dat als je met het contact uit meerdere malen op het rempedaal drukt druk wordt opgebouwd waarna het pedaal ook keihard wordt. Dit verschijnsel is identiek aan mijn euvel.

Ik noem het euvel, omdat ik sinds ik auto rij (da's alweer enige tijd terug...) op deze wijze omga met de auto en nooit hiermee te maken heb gehad (los van die ene maal met mijn Seat, waarbij het euvel bij de dealer was verholpen!).

Daarom zou het m.i. ook niets met mijn manier van handelen te maken moeten hebben.
 

Dey

Actief lid
Ik heb dit soms ook, maar vind het geen issue, je kan altijd de handrem gebruiken indien nodig. Als er geen handrem was, dan vond ik het een ander verhaal.
 
Ik denk dat je vacuumslang vanje rembekrachtiger lek is, deze willen nog wel eens inscheuren.

Ja, ik weet het weer, dit was het ook bij mijn Seat die ik heb gereden.

Mijn dank. Dit kan ik melden bij mijn bezoek aan de dealer aanstaande maandag bij mijn bandenwissel.

NB Het euvel steekt dus niet altijd de kop op. Dat zou je, althans ik, wel verwachten als iets lek/defect is.
 

Okki

Donateur
@Okki.

Zoals menig oprit loopt ook die van mij ietwat schuin af. Dit i.v.m. de afwatering.

Ik weet ook dat als je met het contact uit meerdere malen op het rempedaal drukt druk wordt opgebouwd waarna het pedaal ook keihard wordt. Dit verschijnsel is identiek aan mijn euvel

Was goed bedoeld hoor, niet belerend!
 

Bijlagen

  • applaus.gif
    applaus.gif
    660 bytes · Weergaven: 284
  • 212002119547de816ccaed9.gif
    212002119547de816ccaed9.gif
    5,3 KB · Weergaven: 284

Gieliovd

Forumguru
Ook ik herken dit "probleem" wel. Ik heb dit bij al mijn auto's wel eens gehad. Stap je in de auto is het rempedaal hard. Na het starten herstelt het vacuüm zich direct en kun je weer bekrachtigd remmen.

Ik volg het verhaal van de dealer wel als die zegt dat het daardoor komt.

Of er echt iets stuk is, wellicht het onderdrukdeel van de rembekrachtiger/slang inderdaad.
 
Was goed bedoeld hoor, niet belerend!

Ik besef mij wel degelijk dat het goed bedoeld is! Dat is tenslotte dan ook waarvoor o.a. dit forum in het leven is geroepen. En ik heb het ook zeker niet als belerend opgevat!

Elke reactie op (mijn) posts vind ik waardevol.

Gelukkig kan het gebruik van smileys en andersoortige emoticons veel ophelderen, maar een (plat) stuk tekst kan toch op velerlei manieren worden opgevat.
 

Gieliovd

Forumguru
En DAT is het hele probleem met fora.

Wat iemand zegt kan heel verkeerd overkomen. Ondertonen, implicaties, insinuaties, beledigingen, minachting.... alles kan gedacht worden terwijl het goed bedoeld is en wellicht soms sarcastisch (vorm van humor) gebracht wordt.

Allemaal goeie vrienden :471:
 

vdijk

Lid
Hallo,

Sinds kort ervaar ik het volgende euvel aan/bij mijn O2 BE 1.9 TDI (08-2007).

Na een dag stilstand, bijvoorbeeld een zondag, is de volgende dag, bij het starten van de auto, eigenlijk voor het starten van de auto, het rempedaal kei en keihard. Zo hard als steen. Ik zet mijn auto nooit en te nimmer op de handrem, altijd in de 1ste versnelling. Dus als ik mijn auto start druk ik mijn rempedaal in om wegrollen te voorkomen. Maar na een dag stilstand is er geen beweging te krijgen in mijn rempedaal. Hierdoor rolt mijn auto dus langzaam van mijn oprit weg. Na het aantrekken van de handrem, het indrukken van het rempedaal en het starten van de auto zakt het pedaal weer in en is het rempedaal weer normaal te gebruiken.

Ik heb dit euvel nu 3 maal geconstateerd op een maandagmorgen. Tevens heb ik dit euvel een keer of twee geconstateerd op een doordeweekse dag waarbij de auto de dag er voor nog gebruikt is. Mijn vrouw heeft tevens enkele malen geconstateerd (en de tegenwoordigheid van geest gehad de handrem te hanteren) dat het pedaal hard was.

Ik heb vanmorgen reeds bij de dealer een afspraak gemaakt, mijn voorbanden zijn afgesleten tot aan de makeringsblokjes (bemerkte ik op een vochtig weggedeelte........) om bij de bandenvervanging gelijk mijn constatering te onderzoeken.
Ik heb hierbij overigens de garagist wel moeten overtuigen van het feit dat niet de rembekrachtiger was vol-/leeggelopen (een of ander verhaal over vacuüm) en dat er dus hard op het pedaal zou moeten worden gedrukt, maar dat het pedaal echt zo hard is als steen en niet valt in te drukken.

NB Ik heb overigens jaren geleden een Seat Corodoba gereden waarbij ik exact hetzelfde heb meegemaakt. Hierbij werd toen iets (ik heb geen idee meer wat) vervangen waarbij het euvel was opgelost.

Heeft één van jullie een soortgelijk euvel meegemaakt en hoe is hier toen mee omgesprongen?


Ik heb sinds kort ook last van een vastzittende rem. Ik heb wel gemerkt dat het uitmaakt hoelang de auto heeft stil gestaan.
 

Michael01

Nieuw lid
Ik heb sinds kort ook last van een hard rempedaal als de auto een nacht heeft stil gestaan.

Dealer gebeld en het zou zo horen omdat de rembekrachter pas werkt als de motor aan staat. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt een hard rempedaal. Lijkt me sterk dat ik het pas na een jaar ontdek.

Hoop te horen van Rico wat zijn dealer eraan gedaan heeft.
 

Aiii

Lid
Het is toch altijd zo dat de rembekrachter pas werkt nadat je de motor aanzet? Lijkt me sterk dat dat bij nieuwe auto's ineens niet meer zo is. Denk dat je dealer gelijk heeft.
 

Ronnie

Forumguru
Het is toch altijd zo dat de rembekrachter pas werkt nadat je de motor aanzet? Lijkt me sterk dat dat bij nieuwe auto's ineens niet meer zo is. Denk dat je dealer gelijk heeft.

Bij een diesel wordt het vacuum door een vacuumpomp opgewekt, dit vacuum is nodig om de rembekrachtiger te doen functioneren. Is er na een tijdje stilstand van de motor geen vacuum meer, duidt dit op een lekje in de vacuumleiding/ventiel (zit in de slang naar bekrachtiger).
Bij een benzinemotor wordt het vacuum "afgetapt' uit het inlaatspruitstuk.
 
Hmm, ik heb dit probleem bij onze Renault Megane (2e auto) ook.
Ik dacht dat dit veroorzaakt werd door de startknop ipv sleutel icm de electronica.
Zodra ik de startknop indedrukt heb en de auto start, dan kan ik de rem wel indrukken.
Daarvoor is hij keihard en rol ik inderdaad bij het indrukken van de koppeling zachtjes van de oprit af.
Toch eens melden bij de dealer...
 

Rolle

Senior Member
Heb het ook al een aantal keren gemerkt. En er staat, als ik me niet vergis, zelfs iets over in de handleiding van de auto.

Als je na het stilleggen van de motor nog een aantal keren op het rempedaal duwt zal dit na een aantal keren "hard" worden.
 
Het euvel van het keiharde rempedaal lijkt niet (meer) zo vaak voor te komen. Echter, toch maar weer eens bij de (een andere) dealer gemeld bij mijn laatste 90.000 km beurt.
Zijn reactie, wat ik hem ook heb aangegeven, bevreemdde mij enorm. Het euvel was te wijten aan de koude(re) weersomstandigheden en de vorming van ijs(kristallen) op en rond de remmen....... mmh. Dus met 20 graden vorst is een Octavia onveilig om te rijden vanwege de vastzittende remmen?? Nee, zei de dealer.......
Het toeval wilde dat de Octavia die ik 24 uur mee had die ochtend bij het starten bij enkele graden onder het vriespunt géén hard rempedaal had. Maar diezelfde middag bij een temperatuur ver bóven het vriespunt wél weer last had van een hard rempedaal. Dit meldende aan de dealer was diens reactie: ja, dat kan ook zo maar gebeuren. Ik zou mijn klachten in de gaten moeten houden.

In hemelsnaam, wat is dat nu toch met dat vastzittende rempedaal?

Onze 2e auto een Peugeot 206 heeft in al die jaren nooit een keer last gehad van een vastzittend rempedaal, maar bij mijn Octavia zou het een 'normale' zaak zijn??

Ik vind het knudde en ik hoop dat iemand, van Skoda zelf bijvoorbeeld, met een oplossing zou kunnen komen!
 
Ik heb sinds kort ook last van een hard rempedaal als de auto een nacht heeft stil gestaan.

Dealer gebeld en het zou zo horen omdat de rembekrachter pas werkt als de motor aan staat. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt een hard rempedaal. Lijkt me sterk dat ik het pas na een jaar ontdek.

Hoop te horen van Rico wat zijn dealer eraan gedaan heeft.

Hoi,

Ik heb bij een TDI van 2008 met 30k km al eens een rembekrachtiger vervangen voor een soortgelijk geval, het bekrachtiger membraam was niet meer 100% dicht waardoor de bekrachtiger in één nacht leeg liep.
Als de motor draait word het vacuum constant aangevuld door de vacuumpomp, en heb je met remmen dus geen last
 
Bovenaan Onderaan